W Polsce przybywa elektrycznych autobusów, nie tylko w wielkich miastach

Podwarszawskie Łomianki oraz Kozienice i Świdnica dofinansują zakupy autobusów elektrycznych oraz stanowisk ładowania ze środków własnych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 

Burmistrz Łomianek Małgorzata Żebrowska-Piotrak oraz przedstawiciele Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie podpisali umowę o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych. Łomianki znalazły się na pierwszej pozycji listy rankingowej ogólnokrajowego konkursu. Całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 5.629.464,00, z czego dofinansowanie to 2.567.280,00 zł. Głównym celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń, CO2 i hałasu pochodzących z ruchu drogowego na terenie gminy w ramach kompleksowej strategii niskoemisyjnej. W połowie czerwca upływa termin dostawy zamówionych dla Gminy Łomianki autobusów, które wyjadą na trasy linii 150.

Gmina Łomianki otrzyma także 100% dofinansowanie na opracowanie Strategii rozwoju elektromobilności obowiązującą na swoim terenie. 

Gmina Kozienice (także województwo mazowieckie) zaplanowała nabycie dwóch elektrobusów oraz wybudowanie jednego stanowiska do ładowania akumulatorów do końca marca 2020 r. Całkowity koszt  projektu wyniesie prawie 4,6 mln zł, a NFOŚiGW wesprze przedsięwzięcie na dwa sposoby: dotacją w wysokości ponad 2,7 mln zł oraz dodatkowo udzieloną niskooprocentowaną pożyczką w kwocie ponad 1,8 mln zł.

Dwa elektryczne autobusy pojawią się także na Dolnym Śląsku w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Świdnica Sp. z o. o. Wybudowane zostaną też trzy stanowiska ładowania. Koszt całkowity projektu sięgnie niemal 4,9 mln zł. Kwota dotacji z NFOŚiGW wyniesie ponad 2,9 mln zł, a ponadto Narodowy Fundusz udzieli beneficjentowi niskooprocentowanej pożyczki w wysokości przeszło 1,9 mln zł. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano do końca marca 2020 r.