Samochody elektryczne trafiły do wrocławskiego magistratu

8 egzemplarzy całkowicie elektrycznego Nissana Leaf trafiło do wrocławskich jednostek miejskich, które na co dzień wykonują zadania w terenie. Posiadanie takich pojazdów we flocie Urzędu Miejskiego i jednostek gminnych nakazuje Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe Nissany zastąpią najbardziej wyeksploatowane spalinowe samochody służbowe.

Ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy obowiązek posiadania od 2020 r. minimum 10 proc. samochodów elektrycznych w użytkowej flocie, a od 2025 r. próg wzrośnie do 30 proc. Do tej pory Urząd Miasta posiadał dwa EV, które były w dyspozycji pracowników Wydziału Środowiska i Rolnictwa oraz Wydziału Inżynierii Miejskiej.

Jak informuje oficjalny portal Wrocławia, ze względu na ceny oraz dynamiczne tempo rozwoju technologii napędów samochodów elektrycznych, wynajem pojazdów na 3 lata wraz z pełną obsługą serwisową jest optymalnym rozwiązaniem. Łączne koszty takiego długoterminowego wynajmu w okresie trwania gwarancji wyniosą ok. 1 mln zł. Gmina Wrocław będzie ponosić tylko koszty bieżące tj. uzupełnienie stanu baterii, mycie i czyszczenie pojazdów, opłaty parkingowe oraz koszty przejechanych kilometrów ponad limit, który został określony na poziomie 1 200 000 km łącznie dla 8 sztuk samochodów.

Jak powiedziała Anna Badeńska z Wydziału Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia:
„Pozyskanie 8 aut zapewni nie tylko wypełnienie obowiązku ustawowego w postaci posiadania minimum 10% samochodów zero emisyjnych, ale to przede wszystkim kolejny sposób na walkę o czystsze powietrze we Wrocławiu. Nie jest to też ostatnia inwestycja w takie środki transportu, w przyszłości planujemy rozbudowę naszej floty o kolejne elektryczne samochody. Auta mają służyć pracownikom urzędu w wykonywaniu obowiązków służbowych, w dużym stopniu związanych z pracą w terenie”.

Nowe samochody otrzymają m.in. Miejskie Centrum Usług Socjalnych, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Zarząd Zasobu Komunalnego, Zarząd Inwestycji Miejskich, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta oraz Urząd Miejski Wrocławia. Pojazdy będą ładowane m.in. na stacjach ładowania na ul. Gabrieli Zapolskiej i ul. Hubskiej. Zadanie dla Gminy Wrocław realizować będzie firma Hitachi Capital Polska Sp. z o.o.

Nissan Leaf został wyposażony w akumulator trakcyjny o pojemności 40 kWh. Samochód rozwija moc 150 KM i jest w stanie przejechać 270 km na jednym ładowaniu (WLTP).

W ramach działań, które mają poprawić jakość powietrza we Wrocławiu, w mieście trwają również prace nad wdrożeniem systemu detekcji zajęcia miejsc parkingowych dla autokarów turystycznych. Będzie się on składał z aplikacji mobilnej pozwalającej naprowadzić autobus na najbliższe miejsce parkingowe oraz z modułu dla zarządców parkingów i Straży Miejskiej. Rozwiązanie ułatwi pracę w sektorze turystycznym, upłynniając ruch autokarów i skracając czas poszukiwania miejsca postoju, a zarządcom parkingów pozwoli prowadzić skuteczną i świadomą politykę użytkowania. Wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa, polepszenie płynności ruchu na drogach oraz spadek emisji zanieczyszczeń generowanych przez autokary poszukujące wolnego miejsca postojowego.

Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych - ORPA.PL