Idealny samochód elektryczny dla polskiego kierowcy

Na zlecenie Spółki ElectroMobility zostały przeprowadzone badania mające na celu sprawdzenie wiedzy polskich kierowców na temat elektromobilności i projektu polskiego auta elektrycznego. Piotr Zaremba, szef projektu ElectroMobility Poland podkreśla, że celem badania było głównie określenie parametrów technicznych i ceny miejskiego auta elektrycznego, przed rozpoczęciem budowy prototypów.

Badania przeprowadzała Firma Kantar TNS. W ich wyniku wg polskich kierowców auto powinno kosztować 60 tys. pln i mieć zasięg 150 km. Ważnym aspektem jest również  to, aby auto było produkowane w Polsce, miało minimum 4 osobowe nadwozie, gwarancję i ogólnie dostępną sieć serwisową.

Za najważniejsze czynniki przy decyzji o zakupie auta na prąd wymienia się planowane od 01.01.2018 zwolnienie z akcyzy i możliwość darmowego parkowania w centrum miast.

Aż 73% badanych, brało pod uwagę zakup auta elektrycznego. Za przemawia niższy koszt eksploatacji i ekologiczność. Minusem jest wysoka cena zakupu, oraz brak stosownej infrastruktury (stacje ładowania). Nasi kierowcy są otwarci na alternatywne rozwiązania , np. abonament na baterię  (średnia cena na poziomie 200 pln miesięcznie) ,car sharing.

Jeśli chodzi o zasięg auta elektrycznego to ponad połowa badanych akceptuje dystans do 200 km., a odległość pomiędzy punktami ładowania powinna wynosić 50 km. Polscy kierowcy dużą uwagę zwracają na czas ładowania . 53% uważa, że całkowite ładowanie baterii powinno trwać nie dłużej niż 2 godz. Cena E auta wg 97% ankietowanych powinna być taka sama lub niższa jak samochodu spalinowego analogicznej klasy.

Michał Roszkowski szef działu automotive w Kantar TNS mówi o entuzjastycznym przyjęciu pomysłu na stworzenie polskiego samochodu elektrycznego, ale też i o obawach związanych z brakiem doświadczenia technologicznego . Jeżeli na rynku pojawiłby się polski samochód elektryczny i nie odstawałby ceną , designem, technologią od oferty rynkowej to większość ankietowanych wybrałaby produkt polski.

Przeprowadzone badania potwierdziły, że kierowcy chcą produkowanego w kraju auta elektrycznego i wskazały jakie parametry są od niego oczekiwane. Badania kompleksowe doprecyzują oczekiwania kierowców i będą wskazaniem dla uczestników konkursu na prototypy.

Nota metodologiczna nt. badania:

"Badanie właściwe, czyli ilościowe, zostało poprzedzone przeprowadzeniem badania jakościowego wśród 4 grup kierowców aut z segmentu A, B i C, którzy w ciągu ostatnich 6 lat kupili nowy lub używany samochód. Następnie, w etapie ilościowym przebadano metodą CAWI reprezentatywną próbę 600 polskich kierowców, którzy mają samochód, co najmniej współuczestniczyli w procesie jego wyboru i co najmniej połowę dystansu pokonują w mieście".

Źródło: www.energetyka24.com