Niebieski Szlak Lotosu otwarty - elektrykiem ze stolicy do Trójmiasta

Koncern paliwowy LOTOS rozpoczął test pierwszych 12. punktów ładowania pojazdów elektrycznych pomiędzy Warszawą a Gdańskiem i Gdynią. Stacje zlokalizowano przy autostradach A1 i A2.

Dokładnie już od 26 października br. kierowcy samochodów elektrycznych mogą przejechać trasę ze stolicy Polski do Trójmiasta i z powrotem. Aż do odwołania korzystanie z szybkich ładowarek będzie bezpłatnie.

Warto dodać, że spośród pierwszych 50 stacji, które LOTOS planuje wyposażyć w szybkie ładowarki, aż 1/3 to właśnie Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP).

Umiejscowienie punktów ładowania zaplanowano tak, aby najdłuższy odcinek między nimi nie przekraczał 150 km – czyli tyle, ile wynosi odległość pomiędzy MOP Krzyżanów i MOP Malankowo przy autostradzie A1. Pozwoli to na swobodne przejechanie trasy niezależnie od rodzaju baterii, stylu jazdy czy warunków atmosferycznych.

Technologie związane z ładowaniem pojazdów elektrycznych są nieustannie rozwijane, jednak jeszcze przez jakiś czas ładowanie baterii „elektryka” będzie zajmowało więcej czasu niż tankowanie baku. Okazuje się jednak, że czas spędzony na MOP-ie przez podróżujących samochodami elektrycznymi i samochodami z silnikami spalinowymi jest podobny i wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Samochody elektryczne powoli zmieniają podejście do transportu.


Niebieski Szlak


Każda z dwunastu stacji sieci LOTOS na Niebieskim Szlaku posiada cztery stanowiska ładowania i została wyposażona w ładowarkę o łącznej mocy 150 kW obsługującą trzy międzynarodowe standardy:

    -CHAdeMO – dedykowany markom japońskim i koreańskim (prąd stały)
    -CCS (Combined Charging System) – dedykowany markom europejskim (prąd stały)
    -Type 2 (prąd zmienny) umożliwiający podłączenie przejściówki dla marki Tesla (odrębny standard).

Ciekawostką jest fakt, że nazwa standardu CHAdeMo (od słów charge de move) jest także pewną grą słów odnoszącą się do japońskiego stwierdzenia O cha demo ikaga desuka, które z kolei w wolnym tłumaczeniu oznacza „napijmy się herbaty”. Przyjęło się powszechne użycie tego sformułowania, ponieważ ładowanie baterii trwa mniej więcej tyle, co zaparzenie i wypicie tego napoju.

Wszystkie urządzenia mają takie same parametry techniczne, natomiast różnią się systemem zarządzania. Takie podejście pozwala na przetestowanie alternatywnych rozwiązań, aby w kolejnym etapie projektu móc wybrać optymalny.

Lokalizacje punktów ładowania przy Niebieskim Szlaku
1 Gdynia, al. Zwycięstwa 165
2 Gdańsk, ul. Jana Pawła II 25C
3 Gdańsk, ul. Odyseusza 18
4 Gdańsk, ul. Spacerowa 50
5 MOP Malankowo Zachód
6 MOP Malankowo Wschód
7 MOP Krzyżanów Zachód
8 MOP Krzyżanów Wschód
9 MOP Brwinów Północ
10 MOP Brwinów Południe
11 Warszawa, ul. Radzymińska 160
12 Warszawa, ul. Łopuszańska 29

W ramach wspomnianej strategii koncern z Gdańska dąży do uzyskania pozycji lidera w obszarze paliw nowej generacji. Aby te plany urzeczywistnić przedstawiciele Grupy LOTOS oraz spółki LOTOS Lab, jako podmiotu realizującego zadania w zakresie inicjowania, koordynowania, finansowania i realizacji projektów badawczo-rozwojowych w Grupie Kapitałowej LOTOS, podpisali we wrześniu br. dokumenty inicjujące wspólną działalność badawczo-rozwojową z Politechniką Warszawską. Współpraca polegać będzie na przygotowaniu prototypów wybranych urządzeń z obszaru niskoemisyjnego transportu oraz magazynowania energii.