Zrównoważone ogniwo akumulatorowe przyszłości będzie podlegać recyklingowi

Zrównoważony rozwój ma kluczowe znaczenie dla elektromobilności. Z tego powodu BMW Group wyznaczyła sobie zadanie zbudowania zamkniętego i zrównoważonego łańcucha dostaw ogniw akumulatorowych. Dzięki pilotażowej fabryce litowo-jonowych ogniw akumulatorowych, firma podejmuje kolejny logiczny krok związany ze wszystkimi aspektami łańcucha dostaw, począwszy od wyboru materiałów, przez skład i konstrukcję ogniw, aż po produkcję w warunkach zbliżonych do produkcji seryjnej, a także recykling.

Nowy pilotażowy zakład produkcyjny sprzyja budowaniu naszego poziomu kompetencji w produkcji ogniw akumulatorowych — mówi Milan Nedeljković, członek rady nadzorczej BMW AG. — Będziemy tam mogli testować nowe systemy technologiczne oraz innowacyjne procesy produkcyjne. Naszym celem jest zoptymalizowanie produkcji ogniw akumulatorowych, na poziomie zbliżonym do seryjnego, pod względem jakości, efektywności oraz kosztów. Nowy pilotażowy zakład produkcyjny pozwala na zamknięcie ostatniej luki w łańcuchu dostaw, łączącym produkcję ogniw akumulatorowych i wytwarzanie modułów oraz podzespołów układu napędowego z montażem kompletnych akumulatorów wysokonapięciowych w pojazdach. Stawia to nas w pozycji pierwszego producenta samochodów dysponującego kompletnym łańcuchem produkcyjnym pojazdów elektrycznych.

Frank Weber, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój: — Do roku 2030, dzięki systematycznemu rozwojowi elektryfikacji we wszystkich markach i seriach modeli, BMW Group będzie dysponować 25 zelektryfikowanymi modelami w swojej oferice. Trwająca ekspansja oraz pogłębianie wiedzy i budowanie doświadczenia w dziedzinie ogniw akumulatorowych prowadzi do dalszego zwiększania poziomu zrównoważenia środowiskowego. Jednocześnie technologia eDrive stosowana w naszych modelach gwarantuje charakterystyczny dla marki poziom dynamiki i radości z jazdy. Koncentrujemy się nie tylko na najsprawniejszych ogniwach akumulatorowych, ale na całym łańcuchu dostaw. Dlatego pracujemy z partnerami nad zamknięciem łańcucha dostaw w tym zakresie.

Pilotażowy zakład produkcyjny powstanie w Parsdorfie niedaleko Monachium. Oddanie obiektu do użytku jest planowane na koniec 2022 roku. Całkowita wartość projektu to niemal 110 milionów euro, a w zakładzie zatrudnionych będzie około 50 osób.

Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki oraz Ministerstwo Gospodarki, Rozwoju Regionalnego i Energii Bawarii wspierają ten projekt w ramach Europejskiego procesu finansowania IPCEI (ważne projekty stanowiące przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania).

Zrównoważone ogniwo akumulatorowe przyszłości będzie podlegać recyklingowi

W drodze do opracowania innowacyjnej i zrównoważonej technologii produkcji ogniw akumulatorowych BMW Group działa jako część konsorcjum technologicznego, które obejmuje także szwedzkiego producenta akumulatorów Northvolt oraz Umicore, belgijskie przedsiębiorstwo wywarzające materiały do produkcji akumulatorów. Współpraca koncentruje się na tworzeniu kompleksowego, zrównoważonego łańcucha dostaw ogniw akumulatorowych w Europie – od etapu rozwoju poprzez produkcję aż po recykling.

Umicore zaangażuje się w opracowanie zrównoważonych ogniw akumulatorowych w Europie. Konstrukcja ogniw nadających się do recyklingu jest stałym przedmiotem uwagi od początku procesu tworzenia ogniw akumulatorowych. W obliczu gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na ogniwa akumulatorowe kluczowym sposobem zamykania pętli obiegu surowców będzie recykling komponentów po zakończeniu ich cyklu życia i ponowne wykorzystywanie jak największej ilości pozyskiwanych w ten sposób surowców.