KIA Soul EV

Charakterystyczna sylwetka KIA Soul jednym przypadła do gustu, w innych budzi negatywne odczucia. Fakt że bryła jest inna od wszystkich, teraz mamy możliwość zobaczyć ją w wersji elektrycznej.

Wersja elektryczna różni się od spalinowej nowym grillem z zabudowanymi pod nim gniazdami ładowania baterii, obręcze kół zaprojektowane tak by zmniejszyć opór powietrza, brak klapki wlewu paliwa oraz rury wydechowej.

Przebudowano również kokpit, nie ma już obrotomierza, a jego miejsce zajęły wskaźniki prezentujące parametry elektryczne układu napędowego i baterii samochodu.

Wnętrze pojazdu jest przestronne i swobodnie mieści pięciu pasażerów, bagażnik posiada 354 litry pojemności a pod jego podłogą skrywa się schowek na kabel do ładowania pojazdu.

 

Masa pojazdu to aż 1491 kg, za tą nadwagę odpowiedzialne są baterie trakcyjne zamontowane w podłodze pojazdu, i choć auto jest przyciężkawe to jego silnik o mocy 110 KM, dysponujący momentem obrotowym 285 Nm potrafi rozpędzać go do „setki” w 12 sekund. Samochód rozpędza się do 145 km/h i jest w stanie przejechać w cyklu mieszanym około 150 km, producent deklaruje zasięg nieco ponad 200 km. Soul EV wyposażono w system odzyskiwania energii podczas hamowania, co umożliwia zwiększenie zasięgu nawet o 20 %.

A gdy już zabraknie nam energii to jesteśmy w stanie załadować ją ze stacji prądu przemiennego 230V w czasie około 5 godzin, na wyposażeniu znajduje się przetwornica AC/DC 6,6 kW. Korzystając ze złącza CHAdeMO jesteśmy w stanie uzupełnić energię  do 80 % w czasie około 30 minut. Bateria trakcyjna został wykonana z ogniw w technologii Litowo-polimerowej, jej łączna użytkowa pojemności to 27kWh została zbudowana z ogniw o pojemności 75Ah i posiada napięcie nominalne 360 V. Gwarancja na komponenty elektryczne w tym samochodzie to 10 lat lub 260000 km.

Wersja Soul EV na rok 2018 ma posiadać większą baterię – 30 kWh, co ma zwiększyć zasięg ze 150 na 182 km.