Światowa premiera modeli CUPRA e-Racer i CUPRA Leon Competición

20 lutego w Martorell zaprezentowano pierwszy całkowicie elektryczny samochód wyścigowy marki – e-Racer oraz wyczynowy model CUPRA Leon Competición.

Dwa premierowe pojazdy przedstawiają nowe podejście do sportów samochodowych, wynikające z wartości hiszpańskiej marki. –  Od początku istnienia CUPRA wiedzie prym w motosportach. Rozwijamy między innymi pierwszą platformę wyścigów TCR, a modelami CUPRA Leon Competición i CUPRA e-Racer otwieramy przed tymi dyscyplinami sportu zupełnie nowe perspektywy– mówi Jaime Puig, Dyrektor ds. wyścigów CUPRA. – Oba pojazdy zostały zaprojektowane przy uwzględnieniu restrykcyjnych wymogów TCR i ETCR tak, by zapewnić zespołom jak największe szanse na zwycięstwo.

CUPRA e-Racer

Pierwszy na świecie samochód wyścigowy formatu ETCR wpisuje się w strategię wyścigową CUPRY, opartą na napędzie elektrycznym. Inżynierowie marki podjęli wyzwanie przedstawienia pełni potencjału napędu przyszłości. Cztery jednobiegowe silniki elektryczne pojazdu zapewnią moc szczytową 680 KM (500 kW) i 960 Nm momentu obrotowego. Akumulator o pojemności 65 kWh będzie chłodzony cieczą.

Niższa i szersza sylwetka, wloty powietrza po bokach pojazdu oraz innowacyjny kształt zderzaka i maski samochodu przekładają się na mniejszy opór powietrza. Projekt e-Racera łączy  stylistyczne DNA marki z większą wydajnością aerodynamiczną. Miejsce grilla, charakterystycznego dla samochodów spalinowych, zastąpiono dodatkowym wlotem powietrza. Nadkola swoim kształtem usprawniają przepływ powietrza oraz przyczepność e-Racera.

W 2021 roku nastąpi inauguracja wyścigów ETCR stworzonych wyłącznie dla elektrycznych samochodów turystycznych. Format zawodów ma dowieść, jak intensywne sportowe przeżycia może wywoływać najnowocześniejsza technologia.

CUPRA Leon Competición

Drugi premierowy model wyścigowy, CUPRA Leon Competición, został stworzony do rywalizacji w wyścigach na każdej powierzchni, zarówno w formatach TCR, jak i Endurance.

Projekt powstał na bazie produkcyjnej wersji CUPRY Leona, którą udoskonalono pod względem aerodynamiki. Zmodyfikowana geometria nadwozia, lżejsze materiały wykończeniowe oraz układ elektroniczny CUPRA dostosowany do potrzeb wyścigów pozwoliły na obniżenie masy samochodu i przygotowanie wymiennych modułów zwiększających szanse na zwycięstwo w zawodach.

Sercem samochodu jest 2-litrowy silnik konwencjonalny z turbodoładowaniem o mocy 340 KM (250 kW). CUPRA Leon Competición może się pochwalić momentem obrotowym równym 410 Nm i 6800 rpm. Sześciobiegowa sekwencyjna skrzynia biegów pozwala rozpędzić się do 100 km/h już w 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 260 km/h.

Dodatkową przewagę zespołowi CUPRA zapewni podwozie samochodu, które można dopasować do warunków wyścigu. Na przodzie pojazdu zamontowano zawieszenie MacPhersona z możliwością regulacji wysokości, wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, a także modyfikowanym rozstawie, pochyleniu i zbieżności kół . Natomiast z tyłu znalazło się zawieszenie wielowahaczowe, które również stwarza szansę dostosowywania jego wysokości oraz rozstawu, pochylenia i zbieżności kół. Regulować można także ustawienie przednich i tylnych stabilizatorów.

Premiera modeli CUPRA e-Racer i CUPRA Leon Competición odbyła się podczas inauguracji CUPRA Studio 20 lutego w hiszpańskim Martorell.

Zobacz też