Ładowanie przez hamowanie (RBS), (ERS), (KERS)

Ładowanie przez hamowanie

  • Regenerative Braking System (RBS)
  • Energy Recovery System (ERS)

 

Większość samochodów elektrycznych i hybrydowych jest wyposażona w system umożliwiający odzyskiwanie energii przez zamianę energii kinetycznej zgromadzonej w rozpędzonym pojeździe na energię elektryczną wytwarzaną przez silnik pracujący jako generator a następnie na energię chemiczną zmagazynowaną w akumulatorze. W momencie puszczenia pedału gazu system RBS rozpoczyna proces hamowania silnikiem elektrycznym, który staje się na ten czas generatorem prądu, wytworzony prąd trafia do modułu kontroli ładowania i zależnie od prędkości pojazdu oraz informacji z pedałów przyspieszenia i hamulca jest przekazywany do akumulatora. System kontroli decyduje też o udziale hamulców hydraulicznych i hamulca elektromagnetycznego w procesie całego hamowania.

 

Jak to działa?

Pojazd po puszczeniu pedału gazu zaczyna odzyskiwać energię przez lekkie hamowanie, symulując jakby hamowanie silnikiem spalinowym, wciśnięcie pedału hamulca zwiększa obciążenie kół generatorem, powodując mocniejsze hamowanie i generowanie przez to większej mocy przez generator, siła hamowania a co za tym idzie ilość energii odzyskiwanej jest zależna od tego, z jaką siłą wciskamy pedał hamulca, należy tu zaznaczyć, że moc jaką generujemy z hamowania jest też zależna od prędkości pojazdu.

 

Jak hamować samochodem elektrycznym i czego unikać by zaoszczędzić jak najwięcej energii?

 

  • Zachowuj nieco większy dystans względem pojazdu poprzedzającego. Gdy widzisz, że auta się zatrzymują zdejmij nogę z gazu, rozpocznij lekkie hamowanie.
  • Unikaj gwałtownych hamowań - wtedy większa część energii zamieni się w ciepło na klockach i tarczach hamulcowych.
  • System odzyskiwania energii nie działa przy małych prędkościach, poniżej 10km/h.
  • System odzyskiwania nie działa, gdy mamy akumulator w pełni naładowany.

 

Ile energii jesteśmy w stanie odzyskać?

 

Wszystko zależy, w jakich warunkach auto będzie się poruszało, najlepszym miejscem będzie miasto i jazda od świateł do świateł – tu można odzyskać nawet 20-30% z całej zużytej energii, niezłym miejscem będzie też kręta droga, gdzie często przyspieszamy i hamujemy. Jednak z uwagi na ekonomikę jazdy najkorzystniej jest poruszanie się ze stałą prędkością unikając rozwijania dużych prędkości powodujących lawinowy wzrost oporów powietrza. 

 

Źródło:

http://www.magnetimarelli.com