Stacje ładowania samochodów elektrycznych – stacje prądu stałego.

Stacje szybkiego ładowania prądem stałym (DC) w odróżnieniu od stacji prądu przemiennego posiadają w sobie zabudowane moduły przetwornic AC/DC, które to bezpośrednio dostarczają odpowiednio przygotowaną energię do akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych. Standardowo stacje takie posiadają moc 50kW, choć są też mocniejsze 150kW a nawet 350kW, niestety typowe akumulatory samochodów osobowych na tą chwilę nie są w stanie przyjąć tak dużych mocy bez uszczerbku na swojej kondycji, w 2018 roku ma się to zmienić. Stacje prądu stałego zawsze posiadają na stałe zamocowane kable, zakończone są wtykami ChAdeMO i/lub CCS, często też posiadają kabel z wtykiem TYPE2 (AC), wtedy jednocześnie można ładować dwa pojazdy, jeden po DC i drugi po AC.

 Ładując prądem stałym omijamy problem niezbyt mocnych przetwornic wbudowanych w pojazdy i tak dla przykładu Nissan Leaf, który posiada CHAdeMO i TYPE1 z przetwornicą pokładową 3,6kw lub mocniejszą 6,6kW i akumulatorem 24kWh lub np. e-Golf (2014r) z CCS-TYPE2 z przetwornicą 7,2kW i akumulatorem 24kWh z ładowarki AC jesteśmy w stanie naładować od 0% do 100% w czasie około nieco poniżej 8 lub 4 godzin zależnie od przetwornicy. Ładując te samochody prądem stałym przez złącze CHAdeMO lub CCS od 0%, możemy osiągnąć 80% naładowania w 30 minut i 100% naładowania w czasie 1 godziny. Co stanowczo segmentuje tego typu ładowarki do montażu przy głównych drogach, autostradach, gdzie postój samochodu jest wymuszony kończącą się energią w akumulatorach czy też przerwą na kawę i toaletę. Dzięki szybkim stacjom DC o mocy 50kW ładowanie przez 10 minut pozwala zgromadzić energię około 8kWh co daje możliwość przejechania 40-60 km, zależnie od warunków drogowych, stylu jazdy, wielkości pojazdu.

Oddzielną kategorią szybkich ładowarek są stacje Tesla Super Charger (aktualnie w Polsce możemy z nich korzystać w 3 miejscach), które w Europie posiadają moc do 135kW, akumulator samochodu Tesla S o pojemności 100kWh potrafią naładować od 0% do 50% w czasie około 30 minut dając zasięg do 320km. Ładowanie przez 10 minut pozwala zgromadzić 22kWh energii dając możliwość pokonania 90-120km. Stacje te są dedykowane dla samochodów Tesla posiadają wtyk typu Tesla-EU podobny do TYPE2 i tylko tą markę obsługują, w USA Tesla posiada inny wtyk.