ABB zaprezentowała całkowicie elektryczną ciężarówkę

ABB we współpracy z firmą E Force One zaprojektowała elektryczny ciągnik siodłowy. Spółka zamierza utworzyć w Szwajcarii zeroemisyjną flotę samochodów dostawczych do końca 2022 roku.

Ciągnik siodłowy został wyposażony w podzespoły dostarczone przez ABB: silnik elektryczny, przekształtnik, układ zasilania pomocniczego oraz systemy akumulatorowe. Akumulatory są ładowane za pomocą szybkich stacji Terra 54, które zostały zainstalowane na terenie fabryki firmy w Turgi. Energia wykorzystywana przez ładowarki będzie pochodziła ze zrównoważonych źródeł, w tym z paneli słonecznych zainstalowanych na miejscu.

Po fazie testów, flota 11 samochodów z silnikami Diesla użytkowana dotychczas przez ABB zostanie w ciągu 3 lat zastąpiona flotą e-ciężarówek obsługiwanych przez jednego operatora. Szacuje się, że pozwoli to zmniejszyć emisję CO2 o 400 ton rocznie bez dodatkowych kosztów eksploatacyjnych.

– Rynek samochodowy wyraźnie rozwija się w kierunku elektryfikacji, także w segmencie pojazdów dostawczych i ciężarowych. Wśród przesłanek można wymienić m.in. zaostrzanie regulacji dotyczących dopuszczalnej emisji spalin, powstawanie stref czystego transportu, do których mogą wjeżdżać wyłącznie pojazdy nisko- i zeroemisyjne, a także rosnącą świadomość ekologiczną społeczeństwa. Firmy są więc coraz częściej zainteresowane elektryfikacją floty. Także w Polsce pierwsze instytucje testują wykorzystanie elektrycznych samochodów dostawczych – powiedziała Katarzyna Sobótka-Demianowska z ABB.

ABB jako pierwsza firma w Szwajcarii będzie testować możliwości realizacji dostaw za pomocą w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych na stałych trasach między swoimi zakładami (najdłuższa planowana trasa ma 235 km). Po zamontowaniu największego dostępnego akumulatora zasięg wydłuży się nawet do 500 km.

Prototypowe 25-tonowe pojazdy będą wyposażone w akumulatory o pojemności 310 kWh, ładowane nocą w bazie. Silniki ABB o mocy 490 KM (360 kW) zapewniają 2700 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przewożenie 12-tonowych ładunków na standardowych naczepach. Prędkość maksymalna ciągnika siodłowego została ograniczona do 85 km/h.