Stacje ładowania samochodów elektrycznych – stacje prądu przemiennego.

Stacje ładowania samochodów elektrycznych – stacje prądu przemiennego.

 

 

Ładowarki podróżne                                                                                               

Znajdziemy je w bagażnikach większości samochodów elektrycznych, można je używać w domu, w pracy i wszędzie tam gdzie mamy dostęp do zwykłego gniazdka sieciowego, bez obawy o uszkodzenie instalacji – po warunkiem że instalacja ta jest prawidłowo wykonana i sprawna. Ładowarki podróżne to urządzenia pozwalające naładować baterie samochodu elektrycznego ze zwykłego gniazdka 1 – fazowego lub 3 – fazowego. Ich zadaniem jest weryfikacja uziemienia i prądu różnicowego oraz ograniczenie mocy pobieranej z gniazda do wartości bezpiecznej dla typowej instalacji tj. max 16A. Minusem ich używania jest stosunkowo długi czas ładowania pojazdu, całkowicie rozładowaną baterie o pojemności np. 24kWh naładujemy w czasie około 8-10 godzin. 

 

Ładowarki domowe

Dedykowane do montażu na ścianie w garażu w domku, bloku, garażu firmowym.

Stacje te ładują prądem przemiennym AC, 1 – fazowym bądź 3 – fazowym, moc dostępna z takiej ładowarki jest zależna od posiadanego przyłącza prądowego. Dla przyłącza 1 –fazowego mamy możliwość  uzyskać do 7,4kW mocy, dla przyłącza 3- fazowego wartość jest 3 razy większa i osiąga 22kW. Należy jednak pamiętać że ładując prądem przemiennym AC, szybkość ładowania jest przede wszystkim zależna od zamontowanej w pojeździe przetwornicy i mieści się w granicach od 3,6kW do 22kW. Ładowanie od zera do pełna Nissana Leaf z baterią o pojemności 24kWh i przetwornicy ~7kW zajmie niecałe 4 godziny , natomiat Renault ZOE z bareria 24kWh i przetwornicą 22kW nieco ponad 1 godzinę.

 

 

Ładowarki publiczne  - parkingowe

Dedykowane do montażu na zewnątrz, na parkingach przy firmach , sklepach, galeriach handlowych , hotelach czy restauracjach.

Stacje te umożliwiają ładowanie prądem przemiennym AC, w zależności od przyłącza mamy do dyspozycji od 3,6kW do 22kW, przy czym stacje tego typu często występują w konfiguracji z jednym gniazdem  lub z dwoma gniazdami TYPE-2, w przypadku  dwóch gniazd możemy ładować 2 auta mocą do 22kW, co w sumie wymaga przyłącza o mocy 44kW. Stacje tego typu mogą być wyposażone w urządzenia kontroli dostępu w postaci czytnika kart RFID, komunikację przez Internet (kabel lub 3G) z systemem bilingowym i serwisowym, co daje również możliwość połączenia stacji w sieć stacji ładowania, prezentację statusu stacji na mapie i komunikacji z klienckimi aplikacjami mobilnymi w oparciu o smartfony. Czasy ładowania tego typu ładowarkami są takie same jak ładowarkami domowymi - opisamymi powyżej,  z tą róznicą że można ładować dwa samochody jednocześnie w stacjach z dwoma gniazdami.