Kia Stonic – w pierwszej połowie 2020 roku drugi pod względem popularności miejski crossover w Polsce – doczekała się faceliftingu. Kia Motors Polska ogłosiła dziś ceny modelu, który poddano licznym modyfikacjom, obejmującym m.in. gamę silników oraz ofertę zaawansowanych systemów zarówno łączności ze światem zewnętrznym, jak i asystujących.
Nowy zespół napędowy EcoDynamics+ typu mild-hybrid seryjnie współpracuje z przekładnią mechaniczną z elektrycznie sterowanym sprzęgłem „clutch-by-wire”
Kia Stonic po faceliftingu będzie dostępna z nowym zespołem napędowym EcoDynamics+ typu mild hybrid z silnikiem benzynowym. Zespół napędowy składa się z nowego 1,0-litrowego silnika T-GDi (turbodoładowanego, z bezpośrednim wtryskiem paliwa) z rodziny Smartstream oraz układu MHEV z instalacją elektryczną o napięciu 48 V. Zespół napędowy EcoDynamics+ gwarantuje wysoką wydajność dzięki, między innymi, odzyskowi energii. Kompaktowy akumulator litowo-jonowy z instalacją elektryczną o napięciu 48 V zasila silnik elektryczny, który może pracować zarówno jako rozrusznik, jak i generator (MHSG). MHSG nie tylko wydłuża czas, kiedy silnik spalinowy może być wyłączony, ale również potrafi zasilić zespół napędowy dodatkowym momentem obrotowym.
MHSG jest połączony paskiem z wałem korbowym silnika i płynnie przełącza się między trybami „silnik” i „generator”. W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG wspomaga spalinową jednostkę napędową w celu zmniejszenia jej obciążenia oraz redukcji emisji. Gdy samochód zwalnia, MHSG – w określonych warunkach – może przełączyć się w tryb „generator”, aby odzyskiwać energię kinetyczną z wału korbowego i ładować akumulator.
Nowy silnik z rodziny Smartstream zastępuje wcześniejszy 1,0-litrowy T-GDi Kappa i jest wyposażony w technologię CVVD, czyli zmiennych w sposób ciągły czasów otwarcia zaworów (Continuously Variable Valve Duration). System CVVD umożliwia silnikowi płynne przełączanie się między różnymi cyklami spalania mieszanki w zależności od obciążenia, co poprawia jego wydajność. Silnik z rodziny Smartstream osiąga taką samą moc maksymalną, jak poprzedni z rodziny Kappa, czyli 100 lub 120 KM, ale – w zależności od skrzyni biegów, z którą współpracuje – generuje wyższy moment obrotowy. Na przykład, silnik o mocy 120 KM, który współpracuje z siedmiobiegową przekładnią o dwóch sprzęgłach (7DCT), osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm, czyli o 16% wyższy niż silnik Kappa.
Nowy zespół napędowy EcoDynamics+ jest dostępny z systemem Drive Mode Select, który pozwala na wybór profilu jazdy. Do wyboru są tryby Eco, Sport i Normal.
Kia Stonic z zespołem napędowym EcoDynamics+ jest dostępna z nową mechaniczną skrzynią biegów (iMT). Dzięki systemowi „clutch-by-wire” przekładnia ta zapewnia jednocześnie większą wydajność układu MHEV i niższą emisję CO2. Od kierowcy wymaga natomiast takiego samego zaangażowania w prowadzenie samochodu, jak tradycyjna mechaniczna skrzynia biegów. Różnica polega na tym, że sprzęgło w przekładni iMT jest sterowane elektrycznie zamiast mechanicznie. Skrzynia biegów iMT doskonale współpracuje z układem MHSG i pozwala wyłączyć silnik spalinowy wcześniej niż czyni to klasyczny system start-stop.
Obydwie skrzynie biegów – iMT i 7DCT – umożliwiają jazdę w trybie „żeglowania” z wyłączonym silnikiem spalinowym w celu ograniczenia zużycia paliwa i emisji. System działa przy prędkościach do 125 km/h, a silnik włącza się ponownie, gdy tylko kierowca wciśnie pedał przyspieszenia lub sprzęgła.
W ciągu pierwszych 6 miesięcy 2020 roku, mimo pandemii koronawirusa, zarejestrowano 1552 egzemplarze Stonica, co zapewniło mu drugie miejsce w rankingu najpopularniejszych miejskich crossoverów w Polsce i aż 9-procentowy udział w segmencie. Tylko w lipcu na ulicach przybyło 391 sztuk Kia Stonic. To drugi najlepszy wynik w tym roku – po lutym, kiedy zarejestrowano 425 egzemplarzy.