Samochodem roku 2025 zostało Renault 5 E-Tech. To drugie z rzędu wyróżnienie dla francuskiej marki, ósme łącznie, a bardziej utytułowanym producentem jest jedynie włoski Fiat, mający na koncie dziewięć wygranych edycji w ponad 60-letniej historii plebiscytu. Tegoroczny triumf Renault był bezapelacyjny: elektryczny model 5 wygrał z bardzo dużą przewagą punktową, zostawiając w pokonanym polu między innymi Kię EV3 oraz Citroena C3, wraz z jego odmianą zeroemisyjną.
W zeszłym roku w konkursie Car of The Year wygrało Renault Scenic E-Tech, w tym najlepszym samochodem Starego Kontynentu międzynarodowe jury dziennikarskie wybrało wskrzeszony po latach niebytu model 5 E-Tech, czyli w postaci zeroemisyjnej.
Mocno zastanawiająca jest różnica punktowa, dzieląca pierwsze trzy miejsca. Zwycięski model dostał łącznie 353 punkty, druga zdaniem dziennikarzy Kia EV3 zebrał 291 punktów, a Citroen C3, dostępny zarówno w wersji konwencjonalnej, jak i elektrycznej, ledwie 215 punktów.
Taką rozpiętość punktową można wytłumaczyć chyba jedynie… kwestią finansową. Zarówno Renault 5, jak też i Kia EV3 to przedstawiciele segmentu B, chociaż z różnymi rodzajami nadwozi. Wielkościowo zbliżone modele, dzieli przepaść cenowa i to prawdopodobnie wpłynęło na wybory międzynarodowego jury.
Podstawowe Renault 5 E-Tech w Polsce kosztuje nieco powyżej 120 tysięcy złotych. W przypadku modelu KII, trzeba wyłożyć 170 tysięcy, bez 100 złotych. Obie ceny nie uwzględniają dopłat z programu „Mój elektryk”, który wystartuje w pierwszych dniach lutego.
Zwycięska reinkarnacja modelu 5 daje nadzieje na znacznie tańszą elektromobilność, która na obecnym etapie transformacji jest nam niezbędna, a wręcz nawet konieczna. Obecnie potrzebujemy dużo tanich elektryków, które pozwolą przesiąść się do aut zeroemisyjnych z pożytkiem dla środowiska naturalnego.
Car of The Year 2025
- Renault 5 E-Tech 353 pkt.
- KIA EV3 291 pkt.
- Citroen C3/eC3 215 pkt.
- Hyundai Insert 172 pkt.
- Dacia Duster 168 pkt.
- Cupra Terramar 165 pkt.
- Alfa Romeo Junior 136 pkt.