Lexus UX 300e był pierwszym elektrycznym samochodem marki. Model ten bazuje na 18-letnim doświadczeniu Lexusa w produkcji zelektryfikowanych napędów. Od debiutu hybrydowego RX-a 400h w 2005 roku na drogi całego świata wyjechało już ponad 2,4 milion zelektryfikowanych aut Lexusa, z czego ponad 550 tys. kupili Europejczycy.
UX to drugi najpopularniejszy Lexus w Europie po modelu NX. W 2022 roku klienci na Starym Kontynencie kupili 14 559 miejskich crossoverów, a auta z napędem elektrycznym stanowiły aż 13%.
W salonach Lexusa debiutuje Lexus UX 300e w nowej odsłonie. Największą zmianą w modelu jest nowa bateria, która w cyklu WLTP pozwala na przejechanie 450 km – to dystans o 40% większy niż w dotychczasowym modelu. Ponadto zgodnie z koncepcją „Lexus Electrified” dostrojono pracę układu zawieszenie oraz układu kierowniczego, a także dopracowano konstrukcję nadwozia. We wnętrzu wprowadzono te same zmiany, które otrzymały wersje hybrydowa UX 250h oraz benzynowa UX 200, czyli przeprojektowaną deskę rozdzielczą z większymi ekranami nowego systemu multimediów i nawigacją w chmurze.
Rozszerzono też paletę lakierów UX-a 300e o wariant Sonic Platinum, wykonany przy pomocy technologii sonicznego nakładania lakierów Lexusa. Wnętrze można zamówić w nowej kolorystyce Hazel, która dostępna jest z tapicerką z tkaniny oraz ze skóry naturalnej. Perforowana tapicerka skórzana ma nowe przeszycie Kagome inspirowane tradycyjnym japońskim splotem koszykowym, a tekstura deski rozdzielczej ma wygląd tradycyjnego japońskiego papieru Washi.
Lexus UX 300e z większym zasięgiem
Lexus UX 300e z roku modelowego 2023 otrzymał nową, większą baterię litowo-jonową o pojemności 72,8 kWh, która zastąpiła baterię o pojemności 54,3 kWh. Auto ma kompaktowy silnik elektryczny, który napędza przednie koła, a także odzyskuje energię podczas toczenia i hamowania. Jego moc wynosi 150 kW (204 KM), a maksymalny moment obrotowy to 300 Nm, co pozwala na płynne przyspieszane.
Dzięki nowej baterii zasięg auta wzrósł nawet o 40%. Wersje z kołami o średnicy 17 cali mogą pokonać do 450 km w cyklu mieszanym zgodnie z normą WLTP, a w przypadku samochodów z 18-calowymi felgami zasięg wynosi do 440 km.
Nowy UX 300e został też dopracowany pod kątem aerodynamiki. Płyty ochronne pod podwoziem zostały powiększone i mają zdecydowanie większe rozmiary niż w wersjach benzynowej i hybrydowej, a powierzchnia baterii od spodu jest płaska i gładka, dzięki czemu powietrze opływa podwozie bez zakłóceń.
Wydajna i trwała bateria w Lexusie UX 300e
Nowa bateria w Lexusie UX 300e ma w każdym ogniwie czujniki mierzące napięcie oraz temperaturę, które współpracują z systemem zarządzania pracą baterii. Dzięki temu auto przez długi czas może korzystać z maksymalnej pojemności oraz dużego zasięgu. W trakcie ładowania oraz jazdy z wysokimi prędkościami bateria jest cały czas chłodzona powietrzem, a elementy grzewcze minimalizują wpływ niskich temperatur na zasięg i dają pewność, że pełna moc jest dostępna od momentu uruchomienia auta.
Przybliżony czas ładowania do 80% baterii z wykorzystaniem złącza DC wynosi 80 minut przy natężeniu 125A. W przypadku ładowania prądem stałym o natężeniu 32A uzupełnienie 100% energii zajmie 9 godzin i 30 minut. UX 300e w trakcie ładowania może mieć włączony system audio oraz układ klimatyzacji.
Przy pomocy aplikacji Lexus Link właściciele UX-a 300e mogą sprawdzić stan naładowania baterii, przewidywany zasięg auta, a także czas jaki pozostał do naładowania samochodu. Dzięki aplikacji można też zdalnie zaplanować ładowanie, by skorzystać z niższy taryf energetycznych.
Lexus jest pewny trwałości i niezawodności swoich baterii. Standardem jest gwarancja na 8 lat lub 160 tys. km (w zależności co nastąpi wcześniej), która obejmuje spadek pojemności baterii poniżej 70%. Dodatkowo 5-letnia gwarancja z limitem 100 tys. km pokrywa wszystkie usterki funkcjonalne baterii. Klienci mogą skorzystać z rozszerzonego programu ochronnego baterii, który wydłuża ochronę do 10 lat lub miliona kilometrów, o ile regularnie dokonywana jest kontrola baterii w autoryzowanej stacji dilerskiej. Bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu Lexus jest przekonany, że bateria po tym czasie powinna zachować ponad 85% pojemności.
Wyjątkowa pozycja za kierownicą i duży bagażnik
Lexus UX 300e powstał na lekkiej i sztywnej platformie GA-C. Samochód ma nisko położony środek ciężkości za sprawą optymalnego umiejscowienia baterii, a także wykorzystania aluminium do pokrycia drzwi, błotników i maski oraz materiałów kompozytowych w klapie bagażnika. Większą sztywność nadwozia osiągnięto za sprawą 20 dodatkowych spawów.
UX 300e prowadzi się pewnie i komfortowo, a średnica zawracania wynosi 10,4 m, co pomaga w manewrowaniu w ciasnych uliczkach i na parkingach. Rozstaw osi wynosi 2460 mm, co daje dużo przestrzeni pasażerom w środku. Dzięki nisko umieszczonej baterii, UX 300e ma największy bagażnik w całej gamie modelu – 367 l. W klasie miejskich crossoverów UX 300e wyróżnia się pozycją za kierownicą. Za sprawą relatywnie krótkiej odległości bioder od stóp siedzi się niżej niż w SUV-ach segmentu C, dzięki czemu kierowca ma lepsze wrażenia z prowadzenia auta i większą pewność za kierownicą.
Pasażerowie UX-a 300e docenią doskonałe wyciszenie kabiny. Powiększone płyty ochronne pod podłogą, specjalny materiał izolujący dźwięki kół i akustyczne szyby sprawiają, że nieprzyjemne dźwięki nie przedostają się do wnętrza i można w pełni wykorzystać zalety opcjonalnego, 13-głośnikowego systemu audio Mark Levinson® Premium Surround Sound System o mocy 915 Watt.
O odpowiednią jakość powietrza w kabinie Lexusa UX 300e dba technologia nanoe™ X. Cząsteczki wody są uwalniane do strumienia powietrza zawierającego mikroskopijne rodniki hydroksylowe, które hamują wirusy, bakterie, pyłki i inne alergeny oraz przeciwdziałają rozprzestrzenianiu się pleśni. Technologia nanoe™ X pomaga również usuwać nieprzyjemne zapachy i zatrzymywać odparowywanie wilgoci, co prowadzi do nawilżenia skóry i włosów.
Poprawiony układ jezdny
Oprócz zastosowania nowej, większej baterii UX 300e zyskał nowe ustawienia zawieszenia, usztywnione amortyzatory oraz dopracowany układu wspomagania kierownicy. Dzięki większej liczbie spawów zwiększyła się sztywność karoserii. Samochód prowadzi się pewnie i komfortowo, wykorzystując nisko położony środek ciężkości i niskie umiejscowienie baterii.
Przy pomocy Lexus Drive Mode Select można wybrać tryb jazdy. W ustawieniu Normal samochód ma najlepszy stosunek mocy do zasięgu. W trybie ECO system skupia się na jak najmniejszym zużyciu energii m.in. poprzez inne ustawienia pracy układu klimatyzacji czy spokojniejszą reakcję na pedał przyspieszenia. Tryb Sport pozwala wykorzystać pełną moc auta oraz cieszyć się jazdą dzięki bardziej bezpośredniej charakterystyce układu kierowniczego.
Przy pomocy łopatek za kierownicą można wybrać jeden z czterech poziomów rekuperacji, co może pomóc nie tylko lepiej odzyskiwać energię, ale także poprawia prowadzenie na śliskich drogach o niskiej przyczepności.
Nowy system multimediów
UX 300e, podobnie jak wersje benzynowe i hybrydowe, w standardzie będzie wyposażony w zupełnie nowy system multimedialny Lexus Link lub Lexus Link Pro, który pracuje szybciej, jest bardziej intuicyjny, funkcjonalny i dostosowany do potrzeb kierowcy. W zależności od wersji ekran dotykowy ma teraz 8 lub 12,3 cala i został umieszczony 143 mm bliżej kierowcy, dzięki czemu jego obsługa jest łatwiejsza. Przeprojektowano też konsolę środkową – w miejscu touchpada umieszczono m.in. przyciski do obsługi podgrzewania foteli. Auto wyposażono w jeden port USB-A w konsoli centralnej oraz dwa porty USB-C, a także podświetlaną półkę na telefon.
Ważnym elementem nowego systemu multimedialnego jest asystent głosowy Lexus Concierge wywoływany komendą „Hey Lexus”. Przy pomocy instrukcji głosowych można wykonywać połączenia telefoniczne, sterować systemem audio i klimatyzacją czy przeszukiwać internet. Samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay® oraz przewodowo za pośrednictwem Android Auto™, a przy pomocy aplikacji Lexus Link można sterować zdalnie wybranymi funkcjami auta, w tym otwieraniem i zamykaniem drzwi, a także systemem klimatyzacji, by schłodzić lub ogrzać wnętrze przed podróżą.
Standardem w UX-ie 300e jest nawigacja w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym i korkach. Samochód ma łączność z internetem, więc jest w stanie uzyskać informacje np. o cenach na stacjach paliw, jeśli są dostępne. Auto z 12,3-calowym ekranem ma wbudowany moduł nawigacji, który w razie przerwania łączności internetowej, będzie nadal pokazywał trasę, korzystając z pobranych wcześniej danych.
UX 300e jeszcze bezpieczniejszy
Lexus UX 300e ma teraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + 2.5 z udoskonalonym systemem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z asystentem skrętu na skrzyżowaniu (ITA), który pomaga w bezpiecznym wykonaniu manewru, a także z funkcją wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (Emergency Steering Assist), która pomaga ominąć przeszkodę bez opuszczania swojego pasa ruchu. Aktywny tempomat zyskał funkcję redukcji prędkości w zakręcie, by dostosować prędkość do optymalnego toru jazdy.