Mercedes-AMG prezentuje model EQE SUV – kolejny kamień milowy w swojej strategii elektryfikacji. To pierwszy całkowicie elektryczny SUV marki sportowych aut z Affalterbach: niezwykle mocny, z napędem obu osi i pneumatycznym aktywnym zawieszeniem. Nowy SUV AMG o wysokich osiągach występuje w dwóch wariantach: bazowym EQE 43 4MATIC SUV oraz jeszcze mocniejszym EQE 53 4MATIC+ SUV.
Ekspresyjny design nadwozia z charakterystycznymi cechami AMG i sportowy klimat we wnętrzuZ zewnątrz Mercedes-AMG EQE SUV przyciąga wzrok efektownie modelowanymi płaszczyznami, zredukowanymi łączeniami oraz płynnymi przejściami pomiędzy poszczególnymi panelami. Jego sportowy charakter podkreślają już same dynamiczne proporcje. Szereg charakterystycznych dla maszyn AMG motywów stylistycznych gwarantuje wysoką rozpoznawalność i podkreśla przynależność do rodziny AMG. Należą do nich charakterystyczna frontowa osłona z tłoczonymi na gorąco, chromowanymi poprzeczkami, gwiazdą Mercedesa oraz napisem „AMG”.
Nowością jest charakterystyczny dla marki emblemat na przedniej pokrywie – z logo AMG zamiast trójramiennej gwiazdy. To pierwszy raz, gdy zdobi on całkowicie elektryczny model Mercedes-AMG. Kolejną wizytówką przedniego pasa jest charakterystyczny zderzak z wyprofilowaniem na kształt litery A, łączący czarne i chromowane wykończenia. Jego design współgra z czarnym splitterem, prowadnicami powietrza oraz żebrowaniem symulowanych wlotów powietrza. Dyfuzory po lewej i prawej stronie pozwalają uzyskać efekt kurtyn powietrznych, które w korzystny sposób prowadzą powietrze wokół przednich kół. Standardowe reflektory DIGITAL LIGHT prezentują specyficzną dla AMG projekcję podczas otwierania i zamykania samochodu.
Również w kabinie dominują elementy AMG, między innymi fotele z indywidualną grafiką i specjalną tapicerką, łączącą syntetyczną skórę Artico z mikrofibrą Microcut oraz czerwonymi przeszyciami. Alternatywnie dostępna jest opcjonalna skórzana tapicerka nappa, także ze specyficzną dla AMG grafiką. Tożsamość marki podkreślają emblemat AMG na oparciach przednich siedzeń oraz wytłoczone logo AMG na przednich zagłówkach.
To nie wszystko: sportowy styl w kabinie definiują też zestaw wskaźników i górne partie paneli drzwi wykończone syntetyczną skórą Artico w kolorze gwiezdnej szarości kontrastującej z czerwonymi przeszyciami. Ta sama nić zdobi środkowe sekcje paneli drzwi oraz łączenie konsoli środkowej z panelem instrumentów – elementy te wykończono czarną mikrofibrą Microcut. Obszyta skórą nappa kierownica AMG Performance ma spłaszczony u dołu wieniec z perforacją w obszarze chwytu. Na życzenie może być podgrzewana, a jej standardowe przyciski AMG umożliwiają wybór indywidualnie przypisanych, wybranych ustawień pojazdu bez odrywania dłoni od wieńca. Za kierownicą kryją się aluminiowe manetki do regulacji poziomu rekuperacji. We wnętrzu nie zabrakło też sportowych pedałów AMG, dywaników podłogowych AMG oraz podświetlanych listew progowych z logo marki.
Opcjonalny MBUX Hyperscreen ze specyficznymi dla AMG funkcjami
Oba warianty mogą być opcjonalnie wyposażone w innowacyjny hiperekran MBUX Hyperscreen. Trzy ekrany znajdujące się pod wspólną szklaną taflą wydają się tu łączyć w jeden duży, zakrzywiony wyświetlacz, rozciągający się od słupka A do słupka A. Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu MBUX całkowicie dostosowuje się do użytkownika i oferuje spersonalizowane sugestie dotyczące wielu funkcji z zakresu informacji i rozrywki, komfortu oraz obsługi pojazdu. A warstwa zerowa zawsze wyświetla najważniejsze aplikacje u góry ekranu, dopasowując swoje sugestie do sytuacji i kontekstu. W Europie i Chinach dynamiczne treści mogą być prezentowane na wyświetlaczu pasażera także podczas jazdy. Dzięki temu możliwe jest nieograniczone oglądanie filmów lub prezentacji oraz surfowanie po internecie. To zasługa „funkcji wygaszania”, która uniemożliwia kierowcy oglądanie zawartości ekranu. MBUX oferuje szereg dodatkowych funkcji AMG, które podkreślają wyczynowy charakter elektrycznego SUV-a. Dotyczy to w szczególności charakterystycznych grafik i treści wskaźników.
Format dźwięku Dolby Atmos® przenosi wrażenia dźwiękowe podróżujących EQE SUV-em na nowy poziom. Poszczególne instrumenty lub głosy w miksie studyjnym można teraz rozmieścić w całym obszarze odsłuchu. Pozwala to na uzyskanie nowego rodzaju animacji dźwięku: podczas gdy konwencjonalne systemy stereo zwykle mają dynamikę lewo-prawo, Dolby Atmos® potrafi wykorzystać cały obszar i stworzyć autentyczne wrażenie 360°.
Zorientowana na wysokie osiągi koncepcja napędu z dwoma silnikami elektrycznymi
Oba warianty nowego Mercedesa-AMG EQE SUV korzystają z tej samej koncepcji napędu. Potężny zespół napędowy z dwoma silnikami – przy przedniej i przy tylnej osi – oferuje w pełni zmienny napęd na wszystkie koła, który optymalnie przenosi siłę napędową na drogę w każdych warunkach jazdy. Spektrum mocy waha się od 350 kW (476 KM) w EQE 43 4MATIC SUV do 505 kW (687 KM) w EQE 53 4MATIC+ SUV z opcjonalnym pakietem AMG DYNAMIC PLUS z funkcją Boost. Maksymalny moment obrotowy wynosi od 858 do 1000 Nm.
Specyficzne dla AMG jednostki napędowe – zarówno przy przedniej, jak i tylnej osi – to silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM), które łączą wysokie parametry w zakresie mocy i momentu obrotowego z optymalnym balansem efektywności oraz komfortu akustycznego. EQE 43 4MATIC SUV korzysta z jednostek dostrojonych i sterowanych zgodnie z wymogami AMG. EQE 53 4MATIC+ SUV otrzymał specyficzne dla AMG silniki z dostosowanymi uzwojeniami i falownikami oraz odmienną laminacją, rozwijające wyższe prędkości obrotowe.
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance: 4MATIC oraz 4MATIC+
Siła napędowa trafia na nawierzchnię za pośrednictwem w pełni zmiennego napędu na cztery koła AMG Performance: 4MATIC (EQE 43) lub 4MATIC+ (EQE 53). W przeciwieństwie do wcześniejszych zastosowań plus w nazwie 4MATIC+ oznacza nie tylko w pełni zmienny napęd na wszystkie koła – dysponują nim zarówno EQE 43, jak i EQE 53, ale także dodatkowy pakiet osiągów i dynamiki wariantu 53. W obu modelach układ AMG Performance w sposób ciągły rozdziela moment napędowy pomiędzy przednią a tylną oś w zależności od sytuacji na drodze. W porównaniu do mechanicznego napędu 4×4 system elektryczny zapewnia znacznie szybszą reakcję. Moment obrotowy jest tu kontrolowany i w razie potrzeby regulowany 160 razy na sekundę. Jego rozkład zależy od wybranego programu jazdy: tryb Comfort koncentruje się na maksymalnej efektywności, podczas gdy w trybach Sport i Sport+ dodatkowe pokłady momentu obrotowego trafiają na tylne koła z myślą o uzyskania większej dynamiki poprzecznej.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym systemem tłumienia
Zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym systemem amortyzacji bazuje na czterowahaczowej osi z przodu oraz wielowahaczowej architekturze z tyłu. Zoptymalizowano je dzięki zastosowaniu specyficznych dla AMG zwrotnic, wahaczy oraz stabilizatorów o większej sztywności. W swoich zasadniczych cechach podwozie odpowiada zawieszeniu EQS-a AMG oraz AMG GT 4-drzwiowego Coupé, jednak jego konfigurację odpowiednio zmodyfikowano. Rama pomocnicza tylnej osi jest połączona z nadwoziem za pomocą o 50% sztywniejszych łożysk o zmniejszonym luzie, tak aby zapewnić jeszcze bardziej bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Inżynierowie AMG specjalnie dostroili wszystkie komponenty pod kątem wymagań klientów Mercedes-AMG – zarówno w zakresie komfortu, jak i dynamiki jazdy.
Inteligentna kontrola prześwitu pozwala też zwiększyć efektywność – zapewnia bowiem lepszą aerodynamikę, a w konsekwencji obniża zużycie energii. W programach jazdy S i S+ nowy Mercedes-AMG EQE SUV przyjmuje niski poziom zawieszenia (-15 mm) już od 0 km/h. W programie jazdy C zmniejsza prześwit przy 120 km/h i zwiększa go z powrotem przy zwolnieniu do 80 km/h.
Z aktywną skrętną tylną osią w standardzie
Oba warianty modelu Mercedes-AMG EQE SUV są standardowo wyposażone w aktywną tylną oś skrętną. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 9,0 stopni, zwiększając zwrotność; średnica zawracania to jedynie 10,9 metra. Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich. W rezultacie EQE SUV prowadzi się z wyjątkową lekkością, co daje się odczuć zwłaszcza przy szybkiej zmianie kierunku oraz podczas manewrowania. Powyżej 60 km/h skręt tylnych kół odbywa się w tym samym kierunku, co przednich. Prowadzi to do wirtualnego zwiększenia rozstawu osi, a w konsekwencji – do większej stabilności przy wysokich prędkościach, a także do poprawy bezpieczeństwa w trakcie szybkich zmian pasa ruchu lub nagłych manewrów omijania.
W modelu EQE 53 4MATIC+ SUV zamiast konwencjonalnych stabilizatorów inżynierowie AMG zastosowali aktywną stabilizację przechyłów – dwuczęściowe stabilizatory otrzymały umieszczony pośrodku elektromechaniczny siłownik ze zintegrowaną trójstopniową przekładnią planetarną. Jeżeli nawierzchnia drogi nie jest równa, siłownik aktywnie oddziela połówki stabilizatora, co zwiększa komfort tłumienia. Podczas dynamicznej jazdy połówki łączą się i są skręcane w przeciwnych kierunkach, a to znacząco ogranicza przechyły nadwozia. Aby sprostać wysokim wymaganiom Mercedes-AMG w zakresie osiągów, układ korzysta z dodatkowej 48-woltowej instalacji elektrycznej.
Kierowca może modyfikować charakter samochodu za dotknięciem przycisku, dopasowując go do danej sytuacji lub własnych preferencji. Do wyboru ma pięć programów AMG DYNAMIC SELECT: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual. Każdy z nich wpływa na konfigurację licznych parametrów, w tym pracy napędu, zawieszenia i AMG DYNAMICS (w tym m.in. charakterystyka układu kierowniczego) oraz brzmienia – AMG SOUND EXPERIENCE. Maksymalną moc napędu można wywołać w programie Sport+ lub we wszystkich trybach poprzez kick-down.
Wysokowydajny akumulator trakcyjny o pojemności 90,6 kWh
Nowe modele Mercedes-AMG EQE SUV wyposażono w pojemny akumulator litowo-jonowy o napięciu 328 V. Składa się on z dziesięciu modułów o łącznej liczbie 360 ogniw kieszeniowych, a jego użyteczna zawartość energii wynosi 90,6 kWh. Bateria reprezentuje znaczący postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju chemii ogniw: zawartość kobaltu została tu zmniejszona do 10%, a zoptymalizowany materiał aktywny składa się
z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1. W przypadku wersji 53 specjalnie zmodyfikowano system zarządzania akumulatorem i wiązkę przewodów, którą dostosowano do wyższych osiągów. Dodatkową zaletą nowej generacji akumulatorów są krótkie czasy ładowania. Ładowanie prądem stałym (DC) jest tu możliwe z mocą 170 kW. Oznacza to, że 15-minutowy postój może zapewnić 170 km zasięgu (WLTP). A dzięki pokładowej ładowarce pojazd można wygodnie ładować w domu lub na publicznych stacjach prądem przemiennym (AC)
z mocą 11 kW lub, opcjonalnie, 22 kW.
Akumulator można również ładować poprzez skuteczne odzyskiwanie energii z wykorzystaniem rekuperacji. Moc rekuperacji dochodzi do 260 kW (zależnie od warunków, m.in. stanu naładowania baterii oraz temperatury). Kierowca może regulować jej poziom za pomocą manetek przy kierownicy i korzystać ze zoptymalizowanego pod kątem sytuacji drogowej wsparcia ECO Assist; możliwa jest tu jazda za pomocą jednego pedału oraz hamowanie aż do zatrzymania (na poziomach rekuperacji D i D-).