Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

2000 KM podnosi napięcie – poznajcie Pro Electric SuperVan marki Ford

Ford otwiera elektryczny rozdział w historii legendarnej serii Supervan, prezentując podczas Festiwalu Prędkości Goodwood 2022 w Wielkiej Brytanii wyczynowego Electric SuperVana Forda Pro.

Ford Pro Electric SuperVan w pełni wykorzystuje potencjał napędu elektrycznego i rozbudowanych systemów łączności, prezentując najwyższe osiągi spośród wszystkich samochodów dostawczych Forda i podkreślając ogromne zaangażowanie firmy w elektryfikację.

Cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą o pojemności 50 kWh oraz specjalnie opracowany układ kontroli mocy generują około 2000 KM, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h poniżej dwóch sekund. Pojazd wyróżniają nie tylko osiągi, uzyskane m.in. dzięki specjalnie skonstruowanemu podwoziu, przygotowanemu do jazdy po torze, które korzysta z podzespołów znanych z niedawno zaprezentowanego modelu E-Transit Custom 1 – pierwszej w pełni elektrycznej wersji najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego w Europie. 2,3 W kabinie znajdziemy obsługiwany z poziomu ekranu dotykowego system SYNC Forda 4, znany z seryjnych modeli marki, a także dodatkowe systemy, umożliwiające kontrolę ponadprzeciętnych możliwości elektrycznego SuperVana.

Rozbudowane systemy oparte na komunikacji z siecią dostarczają kierowcy informacji i umożliwiają transmisję danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na zdalne zarządzanie pojazdem i zwiększenie jego efektywnego wykorzystania, podobnie jak zintegrowane usługi Forda Pro, które mogą podnosić produktywność ponad 125 000 klientów w całej Europie. Samochód daje możliwość wyboru trybu jazdy, posiada również układ hamowania rekuperacyjnego, podobne do stosowanych w pojazdach elektrycznych produkowanych przez Forda.

Imponujący, w pełni elektryczny pojazd demonstracyjny został opracowany z zachowaniem ścisłej tajemnicy przez Ford Performance oraz firmę STARD z Austrii, specjalizującą się w przygotowaniach samochodów z napędem elektrycznym do rajdów i wyścigów, a projekt nadwozia wykonał zespół Ford Design z Kolonii w Niemczech.

Wprowadzamy SuperVana w XXI wiek, dając mu 2000 KM mocy generowanej przez w pełni elektryczny napęd, co gwarantuje niezrównane emocje, podkreślone niepowtarzalną stylistyką, czerpiącą inspirację z nowego modelu E-Transit Custom. Osiągi to jednak nie tylko konie mechaniczne – moc obliczeniowa Electric SuperVana oznacza, że inżynierowie mogą wykorzystywać wysyłane w czasie rzeczywistym dane z pojazdu do poprawiania jego parametrów, podobnie jak w przypadku samochodów wyścigowych najwyższej klasy” – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports.

Pierwszy SuperVan Forda został zaprezentowany w 1971 roku. Był wyposażony w centralnie osadzony silnik z osławionego zwycięstwami w Le Mans Forda GT40 – tak powstał Transit Mk. 1 niepodobny do żadnego innego Transita. Formuła ta została rozwinięta w SuperVanie 2; nadwozie Transita Mk. 2 z włókna szklanego osadzono na konstrukcji typu monocoque, a jednostkę napędową Cosworth V8, produkującą 590 KM mocy, przeniesiono z wyścigowego Forda C100. Pojazd ten odrodził się później jako zmodernizowany Transit Mk. 3 o wyglądzie zbliżonym do SuperVana 3, napędzanego silnikiem Cosworth HB o mocy 650 KM, stosowanym w samochodach Formuły 1 z tamtych lat.

Celem Forda Pro jest podnoszenie produktywności naszych klientów – dlaczego więc nie mielibyśmy stworzyć nowego elektrycznego SuperVana, który udowodni siłę napędów elektrycznych i systemów opartych na komunikacji sieciowej” – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro w Europie. „Ten niesamowity pojazd demonstracyjny wprowadza zaawansowaną inżynierię i charakterystyczny wygląd E‑Transita Customa na wcześniej nieznany poziom i jest bezpośrednim dowodem potęgi stworzonego przez Forda Pro systemu usług opartych na komunikacji.”

Ford Pro Electric SuperVan został zaprezentowany dziś podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood, gdzie swój dynamiczny debiut ma również Ford Ranger Raptor nowej generacji. 5 Za kierownicą elektrycznego SuperVana, by zademonstrować jego możliwości na torze Goodwood, zasiądzie Romain Dumas, kierowca wyścigowy, bijący rekordy w jeździe na napędzie elektrycznym.

Ekran dotykowy umożliwia również wybór trybów jazdy, które dostosowują mapy momentu obrotowego, parametry układu hamowania odzyskowego i reakcje Electric SuperVana, do różnych scenariuszy jazdy:

Road – (droga) używany w rzadkich przypadkach „normalnej” jazdy
Track – (tor) zapewnia najlepsze parametry dla osiągania wysokiej prędkości i pokonywania zakrętów na torze z oponami typu slick
Drag – (wyścigi równoległe) zapewnia maksymalne przyspieszenie na torach wyścigów równoległych na oponach radialnych
Drift – spektakularne drifty, pokazy zwrotności i jazda po śniegu
Rally – (rajd) optymalne osiągi na asfaltowych i szutrowych odcinkach rajdowych, na oponach specjalnych

W Goodwood za kokpitem tej gorącej ciężarówki zasiądzie Romain Dumas, kierowca-ekspert, którego zadaniem będzie uwolnienie pełnych możliwości Electric SuperVana. Dorobek Dumasa w dziedzinie wyścigów samochodów elektrycznych jest bezprecedensowy; ustanowił on rekordy w wyścigach górskich Goodwood i Pikes Peak, a także jest rekordzistą okrążenia Północnej Pętli toru Nürburgring, na którym wygrał cztery razy w wyścigach 24-godzinnych. Do bogatych doświadczeń Dumasa należy również rekord przejechanej odległości w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, tytuł mistrza świata FIA World Endurance Championship oraz zwycięstwo w klasie w Rajdzie Monte Carlo.

 

 

 

Reklama