Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Pierwsza, historyczna wygrana napędu elektrycznego na pustyni

Stéphane Peterhansel świętuje ósme już osobiste zwycięstwo w Abu Dhabi Desert Challenge

Audi po raz kolejny zapisało się ze swoim innowacyjnym rozwiązaniem technicznym w historii sportów motorowych: Po debiucie w Rajdzie Dakar w styczniu, w którym wygrało cztery etapy, Audi RS Q e-tron odniosło swoje pierwsze zwycięstwo w rajdowej klasyfikacji generalnej.

Stéphane Peterhansel i Edouard Boulanger wygrali drugą rundę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w Abu Dhabi. Francuzi zakończyli zmagania z przewagą 29,49 minuty nad pozostałymi rywalami.

Stéphane Peterhansel odebrał puchar zwycięzcy w Abu Dhabi Desert Challenge już po raz ósmy. Jednocześnie było to jego pierwsze zwycięstwo w barwach Audi, a startuje w Abu Dhabi już od roku 1996. Peterhansel wraz ze swoim pilotem Edouardem Boulangerem prowadzili nieprzerwanie od pierwszego etapu tego pustynnego rajdu, a ich jazda od początku do końca była właściwie bezbłędna.

Gratulacje dla Stéphane’a i Edouarda, dla Team Audi Sport oraz dla naszego partnera Q Motorsport. Dzięki temu sukcesowi nastąpił przełom biorąc pod uwagę nasze innowacyjne rozwiązanie techniczne napędu” – powiedział Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe. „Audi RS Q e-tron zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy w rekordowo krótkim czasie. Teraz, ten samochód z elektrycznym układem napędowym po raz pierwszy wygrał rajd pustynny. To napawa mnie dumą. Zwycięstwo w zaledwie drugim starcie, mierząc się z dwoma utytułowanymi rywalami ze styczniowego Rajdu Dakar – zwycięzcą Nasserem Al-Attiyah i wielokrotnym Mistrzem Świata i zwycięzcą Monte Carlo Sébastienem Loebem – to znakomity wynik. Niezwykłe było to, że nasza koncepcja napędu zwyciężyła w jeszcze trudniejszych warunkach niż te, z którymi mieliśmy do czynienia w styczniu.”

Przynajmniej dwa czynniki – w porównaniu z Rajdem Dakar 2022 – były trudniejsze: Znacznie wyższe temperatury zewnętrzne, przekraczające 40 stopni Celsjusza w cieniu – a jeszcze wyższe na pustyni – zwiększały opory toczenia na miękkim piasku i, jak można się było spodziewać, doprowadzały układy chłodzenia do granic możliwości. Mimo to, alternatywna koncepcja napędu, gdzie elektryczny układ napędowy z wysokonapięciowym akumulatorem połączono z wysokowydajnym konwerterem energii, przez cały ten czas działała niezawodnie. Audi RS Q e-tron pokonało cały dystans bez zarzutu. Rajd znacznie różnił się od Rajdu Dakar także pod względem ukształtowania terenu: aż pięć etapów, o łącznej długości ponad 1800 kilometrów, charakteryzowało się długimi i nieprzewidywalnymi przejazdami przez wydmy.

Nie było łatwo znaleźć właściwy rytm na czasami bardzo zdradliwych, połamanych wydmach” – relacjonował Stéphane Peterhansel. „Nasze tempo było odpowiednie i nie podejmowaliśmy zbyt wielkiego ryzyka. Audi RS Q e-tron po raz kolejny dało nam jednak dużo frajdy.

Teren poszczególnych etapów był tak zróżnicowany i trudny, że już pierwszego dnia Nasser Al-Attiyah i Sébastien Loeb, z powodu uszkodzeń swoich samochodów, stracili wszelkie szanse na dobre wyniki.

Postój związany z przebiciem opony w drugim dniu rajdu był jedynym nieplanowanym dla zespołu Audi Sport. W związku z tym, jego przewaga z 9,30 minuty po pierwszym etapie, zmniejszyła się do 7,49 minuty. Po niepowodzeniu kolejnego przeciwnika na trzecim etapie, załoga Peterhansel/Boulanger już tylko stale powiększała swoją przewagę.

Po raz kolejny wiele się nauczyliśmy” – powiedział Sven Quandt, dyrektor zarządzający i szef zespołu Q Motorsport. „Z jednej strony był to dla nas kolejny test, ale z drugiej – nie ma co się oszukiwać – chodziło także o cele sportowe. Pierwsze zwycięstwo jest oczywiście czymś bardzo wyjątkowym. Wyższe temperatury i długie odcinki wydmowe stanowiły dodatkowy atut w porównaniu z Rajdem Dakar. Tym bardziej cieszy fakt, że Audi RS Q e-tron prowadziło się tak bezbłędnie, a koncepcja napędu elektrycznego sprawdziła się nawet w najtrudniejszych warunkach.

Po historycznym, pierwszym sukcesie Audi RS Q e-tron, Team Audi Sport kontynuuje prace nad tym prototypem i równolegle przygotowuje się do kolejnej imprezy – Rajdu Andaluzji, który odbędzie się w dniach od 6 do 12 czerwca. Na południu Hiszpanii na uczestników czeka wtedy etap kwalifikacyjny oraz pięć odcinków o długości od 200 do 300 kilometrów każdy.

Reklama