Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Kolejne wyzwanie przed Audi RS Q e-tron: pustynny Rajd Abu Dhabi

Po styczniowym debiucie w Rajdzie Dakar, w którym Audi RS Q e-tron zwyciężyło na czterech etapach, ten innowacyjny model z elektrycznym układem napędowym, wysokonapięciowym akumulatorem i wysoce wydajnym konwerterem energii, staje przed kolejnym wyzwaniem.

Od 6 do 10 marca br. weźmie udział w rajdzie Abu Dhabi Desert Challenge. W rajdzie tym, będącym drugą rundą Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, team Audi Sport wystawi fabryczną załogę z składzie Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger.

Stéphane Peterhansel już siedmiokrotnie wygrał tę imprezę, którą dzisiejszy prezydent FIA Mohammed Ben Sulayem stworzył w 1991 roku pod pierwotną nazwą UAE Desert Challenge. W 1996 roku Francuz po raz pierwszy odniósł tam sukces na motocyklu, a od 2002 roku wygrywał w niej jeszcze sześć razy w samochodzie, w tym ostatnio w roku 2019, ze swoją żoną Andreą w fotelu pilota. „Stéphane Peterhansel wnosi do tej imprezy swoje ogromne, osobiste doświadczenie” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe. „Dakarowy debiut Stéphane’a i Edouarda w Audi RS Q e-tron można podsumować dwoma hasłami: zwycięstwo etapowe i silna gra zespołowa. Nawet w obliczu niepowodzeń wykazali się wspaniałą sportową postawą i w pełni oddali się do dyspozycji zespołu. Teraz w Abu Dhabi, w naszym drugim w tym roku rajdzie, mogą pokazać, na co ich stać pod względem sportowym.”

Rajd składa się z pięciu etapów rozgrywanych w regionie Al Dhafra niedaleko od granicy z Arabią Saudyjską i jest znacznie krótszy niż otwierający sezon dziewięć tygodni wcześniej Rajd Dakar 2022. Dzienne etapy mają od 217 do 318 kilometrów długości i w sumie liczą 1342 kilometry. Łącznie z odcinkami łącznikowymi rajd liczy 1933 kilometry, a udział odcinków pokonywanych na czas jest bardzo wysoki – wynosi 69 procent. Pomimo kompaktowego formatu, Stéphane Peterhansel nie lekceważy tej imprezy. „Doświadczenie pokazuje, że około 80 procent trasy tego rajdu to duże góry wydmowe, a pozostałe 20 procent to płaski, piaszczysty teren bez żadnych ścieżek. Na Dakarze było najwyżej 60 kilometrów wydm na jednym odcinku” – mówi. „Podobnie upał: jest teraz większy niż w styczniu.

Takie warunki stawiają przed Audi i jego partnerem, teamem Q Motorsport, zupełnie nowe wyzwania. Po pierwsze, RS Q e-tron będzie musiał sprawdzić się w temperaturach, które nie występowały w styczniu w Rajdzie Dakar. Po drugie, cieplejszy piasek jest zawsze bardziej miękki. W połączeniu z długimi przejazdami przez wydmy, czynnik ten powoduje znaczny wzrost zużycia energii. „W styczniu nasze systemy energetyczne spisały się bardzo dobrze. W Abu Dhabi, gdzie będzie znacznie cieplej, stajemy przed poważniejszym wyzwaniem” – mówi Peterhansel. Kolejny aspekt: samochody łatwiej grzęzną w miękkim piasku. Na stromych i długich podjazdach na wydmy, zdaniem tego fabrycznego kierowcy Audi, napęd elektryczny mimo wszystko będzie miał przewagę. „Najtrudniejsze są grzbiety wydm: jeśli jedziesz zbyt wolno tracisz czas lub grzęźniesz. Jeśli jedziesz za szybko ryzykujesz, że skoczysz w nieznane” – mówi Peterhansel. „W konwencjonalnych samochodach rajdowych zawsze musisz decydować o biegu i możesz popełnić błąd. natomiast bezstopniowy napęd Audi RS Q e-tron jest idealny, podobnie jak jego wysoki moment obrotowy.

 

Zawody w Abu Zabi różnią się od Rajdu Dakar w jeszcze jednym ważnym aspekcie: Nawigacja jest łatwiejsza. Pilot, Edouard Boulanger, nie ma tym razem ukrytych w roadbooku „waypoint masqué”, których odnalezienie często wymaga nie lada wysiłku i sztuki. Zamiast tego, te wirtualne znaczniki terenu są wyraźnie zaznaczone w pomocach nawigacyjnych organizatora. Ale to również oznacza, że osobowe zdolności nawigacyjne, takie jak te, które wyróżniają tak znakomitego pilota jak Edouard Boulanger, w Abu Dhabi mają mniejsze znaczenie.

Stéphane Peterhansel i Edouard Boulanger wystartują w Audi RS Q e-tron, którym jeździli już w styczniu. Po zakończeniu Rajdu Dakar podwozie numer 104 pozostało na Półwyspie Arabskim. Najpierw odbył się objazd po Dubaju. Rajdowy prototyp spotkał się tam ze świeżo upieczonym zwycięzcą 24-godzinnego wyścigu w Dubaju, Audi R8 LMS, który w styczniu zdobył tytuł mistrzowski. Następnie RS Q e-tron udał się w dalszą podróż do sąsiedniego Abu Dhabi. Cel na drugie zawody jest ambitny. „Mieliśmy bezproblemowy drugi tydzień Dakaru, w którym udało nam się osiągnąć kilka ważnych celów” – mówi Stéphane Peterhansel. „Teraz chcemy spróbować zdobyć nasze pierwsze miejsce na podium.”

Fani Audi, a zwłaszcza Audi Sport na całym świecie, mogą ponownie liczyć na obszerne relacje z imprezy. Po wielkim sukcesie w styczniu, również w Abu Dhabi Audi kontynuuje swój program Inside Show na Facebooku i na audimedia.tv. Codziennie prezenterka Molly Pettit poprowadzi widzów przez program z podsumowaniami poszczególnych etapów, informacjami dodatkowymi i wywiadami. Zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, filmy i informacje dla mediów będą też dostępne w banku prasowym Audi. Relacje z codziennych zmagań Audi RS Q e-tron prowadzone będą również na kanałach społecznościowych Audi na Facebooku, Twitterze i na Instagramie.

Reklama