Chiński producent baterii CATL zaprezentował nowy projekt dotyczący wymiany baterii. Spółka zależna CATL CAES (Contemporary Amperex Energy Service Technology) pokazała innowacyjne rozwiązanie do wymiany ogniw elektrycznych o nazwie Evogo. System ma być kompatybilny z samochodami różnych producentów.
Rozwiązanie wymiany baterii obejmuje bloki baterii, stacje szybkiej wymiany baterii oraz dedykowaną aplikację. Według ChenWeifeng, dyrektora generalnego CAES, Evogo zostanie początkowo wprowadzone w dziesięciu chińskich miastach.
Bateria jak czekolada
Sercem systemu są baterie jednostkowe, które CAES nazywa „Choco-SEB”. SEB to skrót od Swapping Electric Block, a „Choco” ma nawiązywać do wyglądu SEB, który ma przypominać tabliczkę czekolady. Producent przedstawia swój produkt następująco „Choco-SEB (zamiana bloku elektrycznego)” to masowo produkowana bateria specjalnie opracowana do współdzielenia baterii w pojazdach elektrycznych. Posiada zalety wysokiej gęstości energii przy niewielkich rozmiarach, elastycznej kombinacji i minimalistycznym designie”
Przy wsparciu najnowszej technologii CTP (cell to pack) może osiągnąć wagową gęstość energii ponad 160 Wh/kg i objętościową gęstość energii 325 Wh/l, umożliwiając pojedynczym blokom uzyskanie zasięgu 200 km.
Jednostka samowystarczalna
Każda jednostka posiada zintegrowany i bezprzewodowy system zarządzania baterią (BMS). Oznacza to, że każda jednostka jest samowystarczalna i nie żadnych połączeń na obudowie poza zaciskami dodatnim i ujemnym.
Standardowa stacja wymiany systemu Evogo zajmuje powierzchnię trzech miejsc parkingowych i może pomieścić do 48 Choco-SEB. Wymiana bloku powinna zająć około minuty. System Evogo obejmie również inne stacje jak pisze producent „dostosowane do klimatu różnych regionów”.
Kompatybilny dla 80 procent pojazdów
Według CATL Choco-SEB ma pasować nie tylko do specjalnie zaprojektowanych modeli. Jak możemy przeczytać na stronie producenta „Choco-SEB jest kompatybilny z 80 procentami globalnych modeli pojazdów opartych na platformie BEV dostępnych na rynku oraz ze wszystkimi modelami opartymi na platformie BEV, które zostaną wypuszczone na całym świecie w ciągu najbliższych trzech lat”.
Firma deklaruje, ze nowy projekt powstał z myślą o tym „aby rozwiązać problemy związane z niepokojem klientów o zasięg, niewygodą z tankowaniem i wysokim całkowitym kosztem posiadania”. Tym samym CAES opierając się na rozdzieleniu pojazdu i akumulatora traktuje akumulator jako wspólny produkt, tworząc zupełnie nowe rozwiązanie na rynku.
Nowe inwestycje i rozwój
Chiński koncern wciąż inwestuje w emobilność i deklaruje zwiększenie mocy produkcyjnych. CATL deklaruje między innymi wzrost produkcji ogniw do 1200 GWh w 2025 roku.
Pod koniec ubieg ego roku CATL ogłosił inwestycję w fabrykę recyklingu materiałów akumulatorowych w centralnej chińskiej prowincji Hubei. Recyklingowi poddawane będą takie materiały jak kobalt i lit ze zużytych akumulatorów pojazdów elektrycznych. W planowaną fabrykę firma zainwestuje około 4,3 miliarda euro (ok. 32 miliardy juanów). Zaangażowanie w sektor recyklingu jest dla CATL stosunkowo nowe i wynika prawdopodobnie z nowych standardów i wytycznych chińskiego rządu w celu promowania recyklingu baterii i oszczędzania materiałów.
Jasna wizja
Wizja CATL obejmuje dążenie do bycia globalną, wiodącą, innowacyjną korporacją technologiczną przyczyniającą się do rozwiązania problemu zielonej energii dla ludzkości. Utworzenie CAES ma pomagać CATL w zamknięciu łańcucha wartości cyklu życia baterii, który rozciąga się od rozwoju, produkcji, użytkowania po recykling. Promuje mobilność elektryczną i efektywne wykorzystanie zasobów.
CATL jest największym producentem akumulatorów elektrycznych w Chinach, z 55-procentowym udziałem w rynku. Gigant branży EV być może zainwestuje w Polsce. W ubiegłym roku pojawiła się informacje, że CATL szuka u nas w kraju lokalizacji pod gigafabrykę. Możliwe lokalizacje to Gorzów Wielkopolski i Jaworzno.
Źródło: ORPA, catl.com, własne