– Przygotowujemy zakład w Monachium na przyszłość. Po zakończeniu prac adaptacyjnych będziemy mogli na tej samej linii produkować pojazdy z silnikami wysokoprężnymi, benzynowymi, hybrydowymi, oraz w pełni elektryczne – BMW i4. Dzięki temu będziemy w stanie elastycznie reagować na zapotrzebowanie ze strony klientów – mówi kierownik zakładu Robert Engelhorn.
Integracja BMW i4 z istniejącym systemem produkcyjnym jest wymagającym zadaniem dla fabryki w Monachium. Ze względu na akumulator wysokonapięciowy koncepcja karoserii BMW i4 różni się od tej stosowanej w modelach pojazdów produkowanych dotychczas w zakładzie w Monachium, niemniej jednak, około 90 procent istniejących instalacji produkcyjnych (w dziale budowy karoserii) można zintegrować i włączyć do produkcji. Ze względu na umiejscowienie akumulatora wysokonapięciowego, tylko 10 procent instalacji (szczególnie instalacje wykorzystywane do produkcji zabudowy tylnej), nie nadaje się do integracji.
Akumulator wysokonapięciowy BMW i4 jest instalowany od dołu. Z tego względu w dziale montażu produkcyjnego budowany jest nowy, oddzielny dział montażu akumulatorów. – Szczególnym wyzwaniem w przypadku wszystkich prac związanych z adaptacją i instalacją w zakładzie w Monachium są ograniczone przestrzenie. W ciągu sześciu tygodni trzeba zdemontować na ograniczonej przestrzeni stare instalacje oraz zainstalować i uruchomić nowe. Wymaga to doskonałego planowania i wysokiego poziomu kreatywności – podkreśla Robert Engelhorn.
Oprócz montażu nowych instalacji konieczna jest zmiana oprzyrządowania istniejących instalacji produkcyjnych, aby BMW serii 3 Limuzyna, BMW serii 3 Touring, obydwa zarówno z silnikami spalinowymi, jak i napędem hybrydowym, nowe BMW M3 oraz w pełni elektryczne BMW i4 mogły być produkowane na tej samej linii.
Przerwa w produkcji była planowana i przygotowywana od początku 2019 roku. Do optymalizacji przyszłych procesów w dziale montażu wstępnego i końcowego skrzyni biegów wykorzystano na dużą skalę rzeczywistość wirtualną (VR). Projekt pilotażowy VR oferuje możliwość wcześniejszego zapoznania się z zaplanowanymi strukturami i procesami, zwiększenia dokładności planowania we wczesnej fazie projektu oraz skrócenia czasu planowania.
Pracownicy mogą przygotować się do nowego miejsca pracy w strefie szkoleń VR. Korzystając z okularów VR, pracownicy mają wgląd w nowe środowisko pracy i zaplanowane procesy robocze. Pracownicy zgłaszają przy tym często propozycje ulepszeń. Dzięki tym sugestiom nowe etapy robocze można zoptymalizować na wczesnym etapie i dostosować odpowiednio wdrożenie.
Od 28 sierpnia nastąpi ponowne napełnianie systemów do ponownego uruchomienia po przerwie w produkcji, tak aby wraz z początkiem zmiany porannej w dniu 7 września pojazdy mogły ponownie zjechać z linii montażowych głównego zakładu w Monachium.