W najnowszym badaniu EV Klub Polska – zrealizowanym we współpracy z marką Volkswagen i InsightOut Lab – przemówili właściciele aut elektrycznych. Sposób, w jaki korzystają ze swoich samochodów, przeczy popularnym tezom, które dotyczą pojazdów elektrycznych.
Czy samochód elektryczny może być jedynym autem w gospodarstwie domowym? Czy auto na prąd jest dobrym rozwiązaniem tylko dla osób mieszkających w domach? Na te i inne pytania odpowiada najnowsze badanie EV Klub Polska zrealizowane we współpracy z marką Volkswagen i InsightOut Lab. Przeprowadzono je wśród faktycznych użytkowników samochodów elektrycznych. W ramach organizowanego przez Klub panelu badawczego Volkswagen zadał właścicielom samochodów elektrycznych kilka pytań, które miały zweryfikować niektóre tezy, dotyczące aut napędzanych prądem.
• Żeby mieć samochód elektryczny, trzeba mieszkać w domu – mit
Ładowanie samochodu elektrycznego w miejscu zamieszkania niezaprzeczalnie jest najwygodniejszą formą uzupełniania braku energii w akumulatorach. Dla wielu nie jest to jednak warunek, od którego uzależniona jest decyzja zakupowa dotycząca auta na prąd. Aż 38% właścicieli samochodów elektrycznych, którzy wzięli udział w badaniu, mieszka w blokach. Co równie istotne, co czwarty ankietowany (24%) nie ma możliwości ładowania swojego auta w miejscu zamieszkania.
• Samochód elektryczny? Tak, ale tylko jako drugi lub trzeci w gospodarstwie domowym – mit
Co trzeci (32%) właściciel samochodu elektrycznego nie ma innego auta w swoim gospodarstwie domowym. Wśród tych, którzy oprócz auta na prąd mają też inne samochody, 11% stanowią ci, którzy posiadają… jeszcze jedno auto elektryczne lub hybrydę typu plug-in.
• Ładowanie od 0 do 100% trwa zbyt długo, a publicznych stacji ładowania jest za mało – mit
Według danych PSPA pod koniec marca 2021 r. w Polsce było dostępnych 1425 ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych (2780 punktów). Ich liczba nieprzerwanie i dynamicznie rośnie, choć dla zaskakująco wielu posiadaczy aut elektrycznych nie jest to aż tak istotne. Dokładnie połowa z nich (50%) nigdy lub tylko kilka razy korzystała z publicznych stacji ładowania.
Badanie przeprowadzone przez EV Klub Polska we współpracy z marką Volkswagen oraz InsightOut Lab pokazuje też, że dla zdecydowanej większości posiadaczy samochodów elektrycznych czas potrzebny na naładowanie akumulatora od poziomu
0 do 100% nie jest wartością, która ma dla nich znaczenie. Tylko 6% badanych ładuje swój samochód, gdy poziom naładowania akumulatora zbliża się do 0. Co piąty badany (21%) ładuje swoje auto codziennie lub prawie codziennie, bez względu na to, jaki zasięg wskazuje komputer.
• Samochody elektryczne nie nadają się do długich podróży – mit
86% właścicieli samochodów elektrycznych jest innego zdania. Wspomniana grupa na pytanie „Czy jeździsz swoim samochodem elektrycznym w trasy, których długość przekracza zasięg Twojego samochodu elektrycznego?” odpowiada, że tak.
Co bardzo istotne, opisane badanie nie miało charakteru deklaratywnego. Posiadacze samochodów elektrycznych odpowiadali na pytania związane z faktycznym sposobem korzystania z ich aut. To nawyki, a nie deklaracje właścicieli samochodów elektrycznych przeczą przytoczonym tezom. Nie powinno zatem dziwić, że 97% ankietowanych na pytanie „Biorąc pod uwagę wszystkie dotychczasowe doświadczenia z samochodem elektrycznym, czy zamieniłbyś je na auto spalinowe?” odpowiada, że nie (79% – zdecydowanie nie; 18% – raczej nie). Poziom zadowolenia z aut na prąd jest zatem bardzo wysoki.
Metodologia badania
Badanie zostało zrealizowane w dniach 30.03-19.04.2021 r. Pytania przygotowane przez InsightOut Lab i markę Volkswagen zostały zadane właścicielom samochodów elektrycznych podczas panelu badawczego zrealizowanego przez EV Klub Polska. W badaniu wzięło udział 137 osób.