Podczas dorocznej konferencji prasowej SEAT S.A. ogłosił plan Future Fast Forward. Inicjatywa zakłada m.in. zaprezentowanie nowego miejskiego samochodu elektrycznego do 2025 roku oraz produkcję ponad pół miliona pojazdów elektrycznych rocznie w Martorell. Pod koniec tego roku swój pierwszy w pełni elektryczny model przedstawi CUPRA. Młoda marka planuje również wejście na rynek regionu Azji i Pacyfiku w 2022 roku.
Pół miliona samochodów elektrycznych
Plan Future Fast Forward ma stać się katalizatorem elektryfikacji hiszpańskiego przemysłu. Głównym założeniem jest produkcja pojazdów elektrycznych w Hiszpanii od 2025 roku.
– Docelowo chcemy, by zakłady w Martorell produkowały rocznie ponad pół miliona pojazdów elektrycznych dla całej Grupy Volkswagen – powiedział Prezes SEAT S.A. Wayne Griffiths. – Ten projekt ma się stać motorem transformacji hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Jednak aby Grupa Volkswagen mogła podjąć ostateczną decyzję dotyczącą tego międzysektorowego i ogólnokrajowego planu, niezbędne jest wsparcie rządu Hiszpanii oraz Komisji Europejskiej.
Hiszpania jako drugi co do wielkości producent aut w Europie ma duży wpływ na osiągnięcie celów Europejskiego Zielonego Ładu do 2030 roku. Zamiarem konsorcjum, w skład którego wchodzi SEAT S.A. oraz 14 innych instytucji, jest stworzenie ekosystemu dla pojazdów elektrycznych poprzez stymulowanie popytu oraz rozwój publicznej infrastruktury ładowania. Kolejnym etapem ma być lokalizacja łańcucha wartości pojazdów elektrycznych, zaczynając od ekosystemu akumulatorów elektrycznych. Według założeń inicjatywa pozwoli na zapewnienie nowych miejsc pracy dla młodych ludzi.
Zapowiedziany przez SEAT-a nowy miejski samochód elektryczny pozwoli marce wejść w segment przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych, o wartości około 20-25 tysięcy euro. Wpłynie to na popularyzację elektromobilności wśród szerokiego grona klientów oraz osiągnięcie celów ustanowionych w Nowy Zielonym Ładzie. Zakład produkcyjny, w którym będzie produkowany nowy model, zostanie ogłoszony w najbliższych miesiącach.
Ambitny rozwój CUPRY
W 2020 roku CUPRA sprzedała 27 400 samochodów, osiągając wzrost o 11% w porównaniu do roku poprzedniego. Jest to jedna z nielicznych marek w całej Europie, która podczas kryzysu pandemicznego osiągnęła wzrost sprzedaży. Od powstania w 2018 roku CUPRA sprzedała ponad 70 tysięcy samochodów, znacznie przekraczając początkowe oczekiwania.
Podczas konferencji Wayne Griffiths ogłosił, że do 2024 roku zostanie zaprezentowany drugi w pełni elektryczny model CUPRY – Tavascan. Nowy samochód będzie bazował na architekturze MEB koncernu Volkswagen. Pierwszy elektryczny pojazd marki, model Born, zostanie przedstawiony jeszcze pod koniec bieżącego roku. CUPRA planuje również rozszerzenie działalności o nowe kraje. W 2022 roku marka rozpocznie działania w Australii, co jest kluczowym krokiem w stronę ekspansji na rynek regionu Azji i Pacyfiku.