Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Zrównoważony rozwój miast wymaga wdrażania zintegrowanych rozwiązań

Do ciekawej rozmowy o projektowaniu komunikacyjnym przestrzeni miejskiej, planach, osiągnięciach, elektromobilności, zrównoważonym rozwoju, państwowym wsparciu oraz inteligentnym sterowaniu doszło pomiędzy redakcją Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych (ORPA) i Andrzejem Ankudo-Jankowskim, Dyrektorem stadtraum Polska.

ORPA: Co udało się osiągnąć pod kątem biznesowym Firmie stadtraum Polska w 2020 r.? Jak wyglądają plany rozwojowe Spółki na rok 2021 w zakresie projektowania komunikacyjnego przestrzeni miejskiej?

Andrzej Ankudo-Jankowski: Mówienie o planach na 2021 rok nie jest możliwe bez podsumowania 2020 roku. W zasadzie z pewną obawą obserwowaliśmy rozwój sytuacji na rynku inwestycji miejskich, czekając na to, jak w II połowie roku samorządy poradzą sobie z aktualną sytuacją. Wiele inwestycji miejskich wydłużyło się w czasie, choć liczba zleconych nam projektów pozostała na podobnym poziomie.

ORPA: Co w takim razie udało się zrealizować w 2020 r.?

AA-J: Do najciekawszych działań stadtraum Polska w 2020 roku należały kompleksowe badania i analizy parkowania w Katowicach oraz projekt czasowej i stałej organizacji ruchu na poznańskiej Wildzie, gdzie w 2021 roku pojawi się strefa płatnego parkowania.

ORPA: Jaki są perspektywy na najbliższe miesiące?

AA-J: Najbliższe miesiąca pokażą, w jakim stopniu miasta (szczególnie te mniejsze) poradzą sobie z aktualną sytuacją. Bez państwowego wsparcia dla inwestycji miejskich samorządy będą miały problem z realizacją zaplanowanych projektów. Z naszej strony zależy nam jednak na tym, by dopasować się do okoliczności i utrzymać aktualną pozycję na rynku.

ORPA: Projektowanie i podejście do komunikacyjnej przestrzeni miejskiej zmienia się dość dynamicznie? W jakim kierunku komunikacyjna przestrzeń miejska będzie podążała w najbliższej przyszłości?

AA-J: W ostatnich latach zaobserwowaliśmy znaczną zmianę podejścia do projektowania komunikacyjnego przestrzeni miejskiej. Koncentracja na zrównoważonym rozwoju jest coraz bardziej widoczna w projektach zlecanych stadtraum Polska. Wiele polskich miast przygotowuje się do poszerzenia lub wprowadzania stref płatnego parkowania, uprzednio realizując kompleksowe badania, analizy i symulacje.

ORPA: Jakie są dziś tendencje odnośnie miejsc parkingowych w miastach?

AA-J: Wśród miast widać tendencję do zmniejszania miejsc parkingowych w centrum. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że takie działania mają sens tylko i wyłącznie wtedy, jeśli idą w parze z rozwojem komunikacji miejskiej (jak miało to miejsce np. w Berlinie). Niestety w Polsce niekoniecznie tak się dzieje. Symulacje e-mobilnych rozwiązań (np. parkomatów zintegrowanych ze stacjami ładowania) i prezentacje ich korzyści mogą być integralnym elementem badań i analiz dla miast. Warto jednak pamiętać, że samo projektowanie stacji ładowania nie wystarczy.

ORPA: Co w takim razie trzeba robić, by zrównoważony rozwój miast nie pozostawał jedynie hasłem?

AA-J: Potrzeba kompleksowych, dobrze przemyślanych oraz zintegrowanych rozwiązań. Na chwilę obecną działania wspierające zrównoważony rozwój miast koncentrują się przede wszystkim na zakupie autobusów elektrycznych. Plany co do stref niskoemisyjnych oraz inne podobne rozwiązania są opóźnione i niedopracowane w porównaniu do zagranicznych rozwiązań. W Polsce ciężko wyobrazić sobie wdrożenia rodem np. z Amsterdamu czy Rotterdamu, gdzie za chwilę centra miast będą całkowicie zamknięte dla aut spalinowych.

ORPA: Jakie rozwiązania mogą poprawić funkcjonowanie komunikacji miejskiej w miastach? Jak ważna jest elektromobilność?

AA-J: Elektromobilność pozostaje ważnym obszarem zaangażowania grupy stadtraum, choć zdecydowanie lepiej rozwija się i będzie rozwijać się w najbliższych miesiącach na rynku holenderskim czy niemieckim. Widzimy jednak ogromną rolę naszych projektantów w innym obszarze wpływającym na kształtowanie komunikacji w miastach, a mianowicie w inteligentnym sterowaniu ruchem. Inteligentne sterowanie ruchem powinno być budowane i rozwijane w planach rozpisanych na lata. Tylko wtedy przyniesie ono korzyści zarówno dla miast, jak i użytkowników dróg. Na razie odbywa się to najczęściej w formie jednorazowych i nieskoordynowanych działań.

źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych (ORPA)

 

Reklama