Odlewnia Volkswagen Poznań w dwóch etapach pozyskała zlecenia na produkcję obudów silników elektrycznych do gamy modeli EV różnych marek Grupy Volkswagen. Zakład rozpocznie wkrótce seryjne wytwarzanie obudów do silników stosowanych w samochodach elektrycznych opartych na platformach PPE i MEB Performance.
W pierwszym przetargu Odlewni powierzono produkcję obudowy silnika elektrycznego osi przedniej, osi tylnej oraz osi tylnej platformy PPE Performance pojazdów segmentu premium: Audi oraz Porsche. Wytwarzanie tych podzespołów rozpocznie się w połowie roku 2022, a docelowa wielkość produkcji wyniesie 860 000 sztuk rocznie. W ramach niezbędnych inwestycji powstanie zupełnie nowa linia produkcyjna, zakupionych zostanie 10 nowych maszyn obróbczych, maszyna myjąca oraz maszyna do automatycznego pakowania.
Drugi, rozstrzygnięty w październiku przetarg, pozwoli na uruchomienie w Odlewni Volkswagen Poznań produkcji obudów silnika elektrycznego dla modeli budowanych na platformie MEB Performance. Są to przede wszystkim ID.3 oraz ID.4, ale również pojazdy takich marek jak Skoda, Seat, Audi, a także przyszły VW ID. Buzz. W tym przypadku seryjne wytwarzanie komponentów rozpocznie się w I kwartale roku 2023, a szacowana, maksymalna wielkość produkcji wyniesie ponad 450 000 sztuk rocznie. Aby osiągnąć ten cel rozbudowana zostanie istniejąca już linia MEB Base + na której powstają obecnie komponenty do elektrycznego ID.3. Pojawią się też dodatkowe urządzenia: 4 kolejne maszyny obróbcze oraz maszyna myjąca i maszyna do automatycznego pakowania.
„W naszym procesie planowania strategicznego uwzględniliśmy rosnący rynek e-mobilności. W związku z tym, nasz dział planowania technicznego już na etapie projektowania linii produkcyjnej MEB Base+ tak zaplanował urządzenia produkcyjne dla ID.3, by możliwa była ich rozbudowa. Dlatego możemy teraz wykorzystać tę linię do potrzeb produkcji obudów silników elektrycznych dla samochodów osadzonych na platformie MEB Performance” – powiedział dr Thomas Kreuzinger-Janik, dyrektor Odlewni Volkswagen Poznań. „W odlewaniu ciśnieniowym stosowane są standardy z projektu MEB Base+, a istniejąca linia MEB Base+ zostanie rozszerzona o różne systemy obróbki mechanicznej. W ten sposób poznańska odlewnia będzie w najbliższych latach produkować prawie półtora miliona komponentów rocznie dla elektrycznych modeli koncernu VW”.
Jak informuje Volkswagen, zdobyte kontrakty pozwolą na zabezpieczenie istniejących w Odlewni miejsc pracy. Jednocześnie sama produkcja obudów do silników elektrycznych stanie się bardziej ekologiczna. Obróbka mechaniczna komponentów odbywać się będzie z minimalnym wykorzystaniem chłodziwa – metodą MMS (Minimal-Mengen-Schmierung). Zamiast dużej ilości płynów chłodzących wykorzystana zostanie mgła olejowa i powietrze. Odlewnia Volkswagen Poznań od roku 2019 – podobnie jak fabryka Volkswagen Poznań w Antoninku – jest w 100% zasilana energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych – z elektrowni wiatrowych i hydroelektrowni zlokalizowanych w Polsce.
Odlewnia w Poznaniu jest drugą odlewnią aluminium w koncernie Volkswagen i jedną z największych odlewni w Europie. Od początku swej działalności wyprodukowała i sprzedała 84 miliony komponentów przeznaczonych do pojazdów koncernu z Wolfsburga. W zakładzie powstają głowice cylindrowe do silników, obudowy przekładni kierowniczej, wsporniki przedniej osi zawieszenia, oraz obudowy sprzęgła i skrzyni biegów. Części wytwarzane w Poznaniu są wysyłane między innymi do zakładu produkującego silniki w Polkowicach oraz do Niemiec, Czech, Węgier i Chin. Odlewnia zamknęła ubiegły rok wynikiem 4,2 mln wyprodukowanych komponentów.
We wrześniu 2019 roku fabryka rozpoczęła seryjną produkcję obudowy przekładni dla modułowej platformy MEB samochodów z napędem elektrycznym. To pierwszy komponent z portfolio poznańskiej odlewni z przeznaczeniem do zabudowy w elektrycznym modelu VW ID.3. Począwszy od 2019 roku obiekt dołączył do zakładów Volkswagen Poznań zasilanych w 100% energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Odlewnia, jako pierwsza fabryka w Polsce, wykorzystała technologię odzysku ciepła z procesów produkcyjnych do ogrzania okolicznego szpitala i kamienic. Jak informuje Volkswagen, dzięki ciepłu z zakładu ogrzewanych jest 2 000 pobliskich mieszkań.