Jak podaje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego „Samar”, od początku bieżącego roku do końca lipca Polacy kupili prawie 9 tysięcy nowych samochodów osobowych z napędem hybrydowym typu plug-in (PHEV). Oznacza to 15 procentowy wzrost względem analogicznego okresu poprzedniego roku i to mimo faktu, że do takich aut nie ma żadnych rządowych dopłat.
Rosnąca popularność takich modeli to wynik znaczących modernizacji jakich w ostatnim czasie dokonali producenci, w wyniku których wyeliminowano większość dotychczasowych wad takich aut. Przede wszystkim zwiększono pojemność użyteczną akumulatorów trakcyjnych, a także dołożono złącze CCS2, umożliwiające ładowanie prądem stałym wysokimi mocami.
Aktualnie oferowane PHEVy to auta z całkiem dużymi zasięgami w trybie elektrycznym. Dla przykładu Mercedes klasy C z układem hybrydy plug-in o łącznej mocy 333 KM umożliwia przejechanie w trybie zeroemisyjnym ponad 110 kilometrów. Podobne zasięgi deklaruje Skoda w przypadku nowego Superba czy Kodiaqa, a także Volkswagen w modelu Passat.
Spore zasięgi oferuje także Toyota w całej swojej gamie hybryd: RAV4 oraz Prius. Oba pozwalają na jazdę elektryczną na dystansach około 90 kilometrów.
Bezapelacyjnym liderem rynku hybryd plug-in jest Mercedes, który na polskim rynku w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku sprzedał dokładnie 1234 egzemplarze. Drugie miejsce na hybrydowym podium zajęło Audi (914 sztuk), a trzecie należy do Toyoty (906 aut).
Łącznie polscy dealerzy sprzedali nad Wisłą 8881 nowych hybryd plug-in i – co ciekawe – większość z nadwoziem typu SUV. Klienci nadwiślańskich salonów, podobnie jak i w pozostałych państwach UE, upodobali sobie SUVy, a ta miłość wynika chyba z wszechstronności takich modeli.
Jak zatem wygląda pierwsza dziesiątka najpopularniejszych hybryd plug-in zestawienia Samaru?
- Toyota RAV4 (575 egzemplarzy)
- Volvo XC60 (420 egzemplarzy)
- Mercedes GLC (401 egzemplarzy)
- Lexus RX (348 egzemplarzy)
- Volvo XC90 (319 egzemplarzy)
- Lexus NX (317 egzemplarzy)
- Ford Kuga (294 egzemplarzy)
- BMW serii 5 (284 egzemplarzy)
- Porsche Cayenne (257 egzemplarzy)
- Mercedes klasy E (246 egzemplarzy)