Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

MG4 Electric – chcieliście przełomu w elektromobilności, no to macie

Jeżeli czekaliście na przełom w elektromobilności, przynajmniej tej nadwiślańskiej, to właśnie chyba jest ten moment. Oto w Polsce debiutuje marka MG, kiedyś rdzennie brytyjska, dziś chińska. W ofercie znajdziecie wiele ciekawych modeli, w niezwykle atrakcyjnych cenach. Jednak wspomnianym przełomem może być MG4 Electric, który rozwali system elektromobilności pod względem ceny.

Dzieje firmy MG to typowy scenariusz, z jakim mamy do czynienia w ostatnich dekadach. Niezwykle szacowna marka rodem z Wielkiej Brytanii popadła w tarapaty finansowe i wtedy pomocną dłoń wyciągnęli Chińczycy. W 2005 roku wykupili prawa do nazwy, przenieśli produkcję do Państwa Środka i tak oto zaczęli pisać zupełnie nowy rozdział w historii firmy.

Pojazdy z tabliczką znamionową „Made in China” po jakimś czasie zaczęły pojawiać się na Starym Kontynencie, a kiedy połączenie brytyjskiej myśli z chińską pracowitością osiągnęło odpowiedni poziom, marka GM wróciła na dobre do Europy.

Już ponad rok auta MG sprzedawane są w Hiszpanii, we Włoszech, a nawet w Niemczech, Francji i za naszą południową granicą, w Czechach i Słowacji. Plany marki MG pod władaniem Chińczyków są bardzo ambitne, zatem przyszedł czas na kolejne rynki, w tym również polski.

Co ciekawe, wspomniany wcześniej przełom w elektrmobilności nie dokona się za pomocą supernowoczesnej technologii. Ta pozostaje niezmienna, z jednym małym wyjątkiem: baterie są litowo-żelazowo-fosforanowe, a nie jak dotychczas najbardziej rozpowszechnione litowo-jonowe. Ważniejsze są kwestie finansowe, a w tej dziedzinie Chińczycy poczynają sobie nawet lepiej niż Tesla.

MG4 Electric – tanio i rozmaicie

Wejście na polski rynek marki MG bez dwóch zdań może okazać się „gejmczengerem” dla całej branży elektromobilnej. Najtańsze MG4 Electric w odmianie Standard, kosztuje nieco ponad 125 tysięcy złotych brutto i jest wyposażone w akumulator o pojemności 51 kWh, 170-konny silnik napędzający tylne koła i zasięg w okolicach 350 km.

MG4 Electric

Jeśli porównamy to z najtańszymi dotychczas modelami zeroemisyjnymi dostępnymi nad Wisłą, okaże się, że zbliżonej cenie kupimy jedynie Dacię Spring oraz Citroen e-C3, a więc auta mała, raczej nie zaspakajające rodzinnych potrzeb.

Tymczasem MG4 Electric ma długość prawie 4,3 m, zbliżoną do króla segmentu C, czyli do Volkswagena Golfa. Rozstaw osi wynosi 2705 mm, co zapowiada w miarę obszerną kabinę, a pojemność bagażnika na poziomie 360 litrów pozwala zapakować się na wakacyjny wyjazd.

Potrzebujecie więcej elektrycznych kilometrów? Proszę bardzo, w katalogu MG znajdziecie odmianę Comfort, która wyposażona w większy akumulator (pojemność 64 kWh), mocniejszy silnik (204 KM) oferuje prawie 450 kilometrów zasięgu. A to wszystko w cenie niecałych 142 tysięcy złotych brutto.

Warto tu też wspomnieć, że moć ładowania w tej wersji wynosi 140 kW, zamiast 88 kW w standardzie.

Kolejna w cenniku odmiana, Luxury, ma ten sam akumulator, silnik oraz możliwości ładowania, ale wyposażona została w wiele elementów, podnoszących komfort MG4 Electric. Znajdziemy w niej więc pompę ciepła, dużo skóry w kabinie, nawigację z ciągłą aktualizacją sytuacji drogowej, a także 18-calowe koła.

MG4 Electric – dwie ekstremalne wersje i dużo gwarancji

Dla najbardziej radykalnych elektromaniaków, MG przygotowało dwie ekstremalne odmiany: Long Range oraz X Power.

Ta pierwsza, kosztująca 166 900 złotych,  posiada akumulator o pojemności zwiększonej do 77 kWh, co przekłada się na ponad 500 kilometrów autonomii. Jeśli zajdzie taka potrzeba, a zajdzie, energię w baterii można uzupełnić na szybkiej ładowarce prądu stałego, z mocą do 144 kW.

Najdroższą w ofercie jest napędzana na cztery koła odmiana X Power. Dwa silniki osiowe generują łącznie 435 KM mocy, co przekłada się na rewelacyjne osiągi. Sprint do setki trwa jedynie 3,8 sekundy, a prędkość maksymalna to aż 200 km/h.

MG4 Electric

W pokładowym menu znajdziemy konfigurację torową, włącznie z procedurą startu (launch control). Oczywiście takie osiągi okupione zostały mniejszym zasięgiem, który według normy WLTP wynosi około 385 km.

Cena MG4 Electric w specyfikacji X Power to 170 00 złotych, bez stówki, co czyni ten samochód naprawdę atrakcyjną propozycją na rynku pojazdów zeroemisyjnych.

Warto w tym miejscu wspomnieć również o pakiecie gwarancyjnym, który można byłoby określić polityką pięciu siódemek. Siedem lat (lub 150 000 km) gwarancji na akumulator, tyle samo na układ napędowy. Siedem lat bezpłatnych przeglądów, perforacji blachy, a nawet pełny assistance.

MG4 Electric – czy to będzie przełom?

Chociaż branża ciągle wygląda technologicznego przełomu, to, co robi MG – oraz inni chińscy producenci – wydaje się być dużo bardziej istotne dla przyspieszenia tempa transformacji. Nie od dzisiaj wszak wiadomo, że główną barierą dla potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych jest cena.

Swego rodzaju Świętym Gralem dla całej branży jest auto elektryczne, które będzie oferowało duży zasięg (około 400 km), szybkie ładowanie i rodzinne wymiary, w cenie nie wyższej niż 20 tysięcy euro. Póki co, na horyzoncie nie ma takiego modelu, a wszelkie zapowiedzi europejskich koncernów mówią dopiero o latach 2025-2026.

MG4 Electric

W to miejsce, a więc w segment tanich aut elektrycznych, coraz śmielej wchodzą Chińczycy, którzy w kwestii elektromobilności zdają się być przed resztą świata i to o kilka dobrych lat.

Gdzie należy szukać ich przewagi? Na pewno w dotacjach, jakimi rząd chiński chętnie wspiera swoich wytwórców i nawet, jeśli uznamy to za niedozwoloną pomoc publiczną (tak definiowane jest to na Starym Kontynencie) taka polityka przynosi efekty w postaci bardzo wysokiej sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych w Państwie Środka.

Tymczasem w Europie, unijni decydenci kombinują jakie to jeszcze dodatkowe obciążenia nałożyć na producentów samochodów, zamiast za pomocą obniżki podatków sprawić, by finalna cena dla konsumenta była jak najniższa.

Dzisiejsze samochody zeroemisyjne europejskich producentów są drogie, a nawet bardzo drogie. O jakości chińskich aut przekonamy się za kilka lat, jednak dzisiaj to właśnie one, za sprawą niskiej ceny, mogą okazać się tym wyczekiwanym dla branży przełomem.

Ceny MG4 Electric

– Standard (akumulator 51 kWh/moc 170KM), zasięg do 350 km, moc ładowania 88 kW, 125 200 zł

– Comfort (akumulator 64 kWh/moc 204 KM), zasięg do 450 km, moc ładowania 140 kW, 141 900 zł

– Luxury (akumulator 64 kWh.moc 204 KM), zasięg do 435 km, moc ładowania 140 kW, pompa ciepła, 150 600 zł

– Luxury Long Range (akumulator 77 kWh/moc 245 KM), zasięg do 520 km, moc ładowania 144 kW, 166 900 zł

– X Power AWD (akumulator 64 kWh/435 KM), zasięg do 385 km, moc ładowania 140 kW, 169 900 zł

Reklama