Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Rodzina samochodów dostawczych Fiata

Aktualności

Fiat Professional – nowe akumulatory, większe zasięgi dostawczych elektryków

Fiat zaprezentował zmodernizowaną gamę swoich elektrycznych samochodów dostawczych. Dzięki większym bateriom, Ducato, Scudo i Doblo mają teraz większe zasięgi. Zmiany konstrukcyjne pozwoliły zwiększyć również ładowności, a pakiety systemów wspomagających kierowców poprawiły bezpieczeństwo.

Samochody dostawcze to bardzo ważny segment rynku dla Fiat. Dość powiedzieć, że od 1981 roku, a więc od momentu prezentacji pierwszej generacji Ducato, włoski – wtedy jeszcze – koncern sprzedał ponad 3,5 miliona egzemplarzy, na które złożyło się trzy generacje. Ta ostatnia w 2019 roku została również zelektryfikowana, a w bieżącym sezonie znacznie zmodernizowana, dzięki czemu poprawiono istotne parametry trakcyjne.

Gama samochodów dostawczych Fiata obejmuje również Doblo, wprowadzone na rynek w 2000 roku, oraz Scudo, który w ofercie jest od 1996 roku. W ostatnim czasie oba modele doczekały się również elektrycznych odmian, poddanych znacznej modernizacji w bieżącym sezonie.

Warto w tym miejscu również wspomnieć, że wszystkie dostawcze Fiaty miały swoje wcielenia w postaci różnych modeli Peugeota oraz Citroena, dzięki czemu zyskały przydomek „trojaczków”. Kiedy marka Fiat weszła w skład mega koncernu Stellantis, rodzeństwo powiększyło się o modele spod znaku Opla.

Myślicie, że na czworaczkach się skończyło? Ależ skąd. Teraz mamy już pięcioraczki, albowiem swoją wizję – bardzo zbliżoną do Ducato – przedstawiła również Toyota.

 Fiat E-Ducato teraz z zasięgiem do 420 kilometrów

Trzecia generacja Ducato przeszła kolejny, dość znaczący lifting w 2021 roku, a w bieżącym inżynierowie wzięli na warsztat elektryczny układ napędowy. W najnowszej odmianie dostawczy Fiat dostał znacznie większy akumulator oraz mocniejszy silnik, co przełożyło się na dużo większy zasięg i możliwości.

Akumulator trakcyjny ma teraz pojemność 110 kWh, elektryczny silnik generuje 270 koni mechanicznych oraz 410 Nm momentu obrotowego. Według danych opublikowanych przez producenta, zasięg mierzony według normy WLTP wynosi około 420 kilometrów.

Fiat E-Ducato 2023

Co ważne, w nowej zeroemisyjnej wersji Ducato, znacznie poprawiono kwestię ładowania. Wykorzystując napięcie zmienne (AC) pokładowa ładowarka może pracować z mocą 11 kW. Przy napięciu stałym ta moc jest jeszcze większa, bo dochodzi do 150 kW. W tym drugim przypadku wystarczy 55 minut by podładować akumulator w zakresie od 20 do 80 procent pojemności.

Przy okazji ostatniej modernizacji, Ducato dostało pokaźny pakiet systemów bezpieczeństwa. Fiat chwali się, że jego samochód dostawczy może podróżować autonomicznie (na poziomie 2).

Bez względu na rodzaj napędu (elektryczny lub wysokoprężny), w nowym Ducato można przewieźć do 1500 kilogramów ładunku, o objętości do 17 metrów sześciennych.

Fiat E-Scudo – niby mniejszy, ale o dużych możliwościach

Chociaż wymiarami Scudo jest znacznie mniejsze niż Ducato, to średniakowi Fiata nie można odmówić „pracowitości”. Wiecie, że w tym aucie zmieści się aż 1400 kilogramów towaru? No dobra, objętość przestrzeni ładunkowej jest znacznie mniejsza (6,6 m3), ale w kontekście gabarytów, Scudo jawi się jako prawdziwy strongman.

Średni dostawczak fiata został wyposażony w mocniejszy silnik. Teraz jednostka elektryczna generuje 136 koni mechanicznych oraz 260 Nm momentu obrotowego. Maksymalna prędkość zeroemisyjnego Scudo wynosi 130 km/h.

Fiat E-Scudo 2023

Nabywcy będą mieli do wyboru dwie wielkości akumulatora: 50 lub 75 kWh. Z mniejszą baterią elektryczne Scudo przejedzie około 220 kilometrów. Większa pozwala na pokonanie dystansu dochodzącego do 350 km. Pamiętać jednak należy, że są to parametry wynikające z pomiarów według normy WLTP, według cyklu mieszanego. W codziennym użytku, w zależności od warunków, mogą się one różnić.

Ze względu na masę akumulatorów, wersja elektryczna ma nieco mniejsze możliwości przewozowe. Do E-Scudo wejdzie 1,25 kilogramów ładunku.

Fiat E-Doblo przejedzie ponad 300 kilometrów na jednym ładowaniu

Najmniejszy dostawczak Fiata został w tym roku zoptymalizowany programowo, a układ napędowy poszerzony o wydajną pompę ciepła, która pozwala lepiej wykorzystać energię zgromadzoną w ekumulatorze.

Bateria nie została powiększona i dalej ma pojemność 50 kWh, jednak lepsze oprogramowanie oraz wspomniana pompa ciepła pozwoliła zwiększyć zasięg, do ponad 330 km. Co ważne, małe Doblo może poruszać się z prędkością do 135 km/h, a podczas hamowania odzyskiwać energię dzięki rekuperacji (dostępne są 3 stopnie).

Fiat E-Doblo 2023

Fiat E-Doblo 2023

Podstawowa ładowarka pokładowa ma moc 7,4 kW, jednak za dopłatą można zeroemisyjne Doblo wyposażyć w trójfazową ładowarkę prądu zmiennego o mocy 11 kW. Dodatkowo mały dostawczak posiada również ładowarkę prądu stałego i to o mocy aż 100 kW. Z jej pomocą ładowanie akumulatora do 80 procent pojemności trwa ledwie pół godziny.

Małe – z pozoru – Doblo, ma także całkiem spore możliwości transportowe. Objętość skrzyni ładunkowej wynosi prawie 4,4 m3 (w odmianach z długim rozstawem osi), ładowność od 950 do 1000 kilogramów.

Oczywiście wszystkie wspominane modele zostały również dostosowane do dzisiejszych wymagań użytkowników, czyli do pełnej integracji ze smartfonami, zdlanej konfiguracji czy też kontroli.

Reklama