W Warszawie otwarto pierwszą publicznie dostępną stację tankowania wodoru. Obiekt przy ulicy Tango 4 dostosowany jest do obsługi samochodów osobowych i autobusów. Docelowo sieć firmy NESO liczyć będzie sześć stacji, a kolejna już niebawem zostanie uruchomiona w Rybniku.
Stacja tankowania wodoru w Warszawie zbudowana przez Grupę Polsat Plus i Grupę ZE PAK jest pierwszą tego typu ogólnodostępną stacją w Polsce. Będzie na niej można tankować zarówno samochody, jak i autobusy. Tankowanie nie różni się niemal niczym od tego na stacji benzynowej. Zatankowanie samochodu osobowego do pełna trwa zaledwie kilka minut, a autobusu niecały kwadrans. Obecnie dostępne powszechnie samochody wodorowe na jednym tankowaniu mogą przejechać nawet ponad 600 km.
– Są one wyposażone w silnik elektryczny tak jak auta na baterie, ale różnicą jest sposób dostarczania energii. Samochody, które powszechnie określamy mianem elektrycznych są napędzane z wielkich baterii, podczas gdy samochód wodorowy ma swoją własną „małą elektrownię” i ich nie potrzebuje. W ogniwie paliwowym wodór łączy się z tlenem z powietrza i na bieżąco jest produkowana energia. Samochód wodorowy ma małą baterię, kilkadziesiąt razy mniejszą niż samochody elektryczne na baterie, która jedynie odzyskuje energię z hamowania. Silnik elektryczny w samochodzie wodorowym jest napędzany prądem, który wytwarza się w czasie jazdy – mówi Maciej Stec, Wiceprezes ds. Strategicznych Grupy Polsat Plus i Członek Rady Nadzorczej Grupy ZE PAK.
Sieć stacji pod marką NESO liczyć będzie docelowo sześć obiektów – po jednym we Wrocławiu, Rybniku, Gdańsku, Gdyni, Lublinie oraz właśnie w Warszawie. Jak poinformował IBRM Samar Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, rzecznik prasowy Grupy Polsat Plus. Najwcześniej powinna zostać oddana do użytku stacja w Rybniku. Jak wcześniej deklarował inwestor, stacje pozostałe po stołecznej stacje, mają zostać wybudowane do 30 czerwca 2024 roku, wtedy też planowane jest rozpoczęcie działania tych obiektów i sprzedaży paliwa wodorowego.
Według stanu na koniec 2022 roku w Polsce zarejestrowanych było 80 sztuk wodorowej Toyoty Mirai oraz 35 egzemplarzy także wykorzystującego to paliwo Hyundaia Nexo. Liczba aut z napędem wodorowym szybko jednak w Polsce rośnie. W okresie od stycznia do sierpnia 2023 roku w naszym kraju zarejestrowanych zostało 76 aut z takim napędem, o 85 proc. więcej niż przed rokiem. Wśród nich było 35 egzemplarzy modelu Hyundai Nexo i 41 sztuk Toyoty Mirai. Do tego należy doliczyć w sumie 9 autobusów wodorowych.
W dniu otwarcia warszawskiej stacji, a więc 7 września, kilogram wodoru kosztował na niej 69 zł. Jak ta kwota przekłada się na koszt przejechania 100 km? Toyota Mirai na 5,5 kg wodoru może przejechać 650 km, a zatem na przejechanie 100 km potrzebuje 0,84 kg. Oznacza to zatem, że obecnie koszt pokonania 100 km autem z ogniwami wodorowymi wynosi około 58 zł.