Jeep Avenger zwyciężył w konkursie Autovista Group Residual Value Award w kategorii małych samochodów elektrycznych (BEV). Zdobyte wyróżnienie, potwierdzające wartość rezydualną samochodu, jest szczególnie interesujące dla kluczowych firm motoryzacyjnych, takich jak OEM, firm leasingowych i operatorów flot.
Całkowicie nowy, w pełni elektryczny Jeep® Avenger został zwycięzcą konkursu Autovista Group Residual Value Award dla małych pojazdów BEV.
„Jesteśmy bardzo podekscytowani kategorią małych samochodów BEV, ponieważ na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat pojawiło się wiele ciężkich, dużych i drogich modeli w pełni elektrycznych” – powiedział dr Christof Engelskirchen, główny ekonomista Autovista Group. „Odbywa się to w momencie, kiedy prawdziwym wyzwaniem dla tej technologii jest stosowanie jej na skalę masową. Wybór małych samochodów BEV nadal jest ograniczony na rynku samochodów używanych, ale ostatnio pojawiło się więcej nowych modeli”.
Krótka lista modeli należących do kategorii małych samochodów BEV zawiera 26 aut, z których wszystkie znajdują się w pierwszej piątce w jednym z 17 krajów analizowanych przez ekspertów Autovista Group. Zgodnie z podejściem Small BEV, w kategorii ujęto wszystkie rodzaje nadwozia z segmentów A i B, a zatem SUV-y konkurowały z małymi hatchbackami.
Wprowadzony niedawno na rynek Jeep Avenger, w opinii jurorów, zapewnił najlepsze osiągi w swojej kategorii. Zupełnie nowy model marki, solidny i wcale nie tak mały jak inne auta z tego segmentu o długości około 4,1 m, może pochwalić się również łącznym zasięgiem wynoszącym 395 km (wg testów WLTP), co plasuje go na szczycie swojej grupy. „Co najważniejsze, jest to prawdziwy mistrz RV (wartości rezydualnej) w kategorii małych samochodów BEV” – powiedział Engelskirchen.
„To ważne wyróżnienie przyznane przez Autovista Group jest dla nas wielkim powodem do radości. Nowy Avenger będzie bowiem wspierał sprzedaż i cele rozwojowe marki Jeep w Europie” – powiedział Eric Laforge, dyrektor marki Jeep na region Rozszerzonej Europy. Przypisał także wysoką wartość rezydualną Avengera wyjątkowej jakości tego w pełni elektrycznego modelu (BEV) i jego unikalnej pozycji w segmencie B.
„Wraz z nowym Avengerem, marka Jeep wchodzi na rynek BEV, a nowy model pozwala cieszyć się maksymalną swobodą i oferuje dużo miejsca we wnętrzu około 4-metrowego SUV-a. Avenger to kompaktowy SUV, który we wnętrzu jest niesamowicie przestronny i wszechstronny. Zapewnia dużo miejsca zarówno dla pasażerów, jak i ich sprzętu. Avenger jest dynamiczny i jednocześnie łatwy w prowadzeniu”, dodał Laforge.
Avenger oferuje zasięg elektryczny do 400 km w cyklu WLTP i ponad 550 km w trybie jazdy miejskiej. Tryb szybkiego ładowania umożliwia naładowanie akumulatora od 20 procent do 80 procent w 24 minuty. Dla tych, którzy są w podróży, wystarczą zaledwie trzy minuty szybkiego ładowania, aby zapewnić zasięg pozwalający na przejechanie 30 km.
„Rynek europejski ma wiele potrzeb i oczekiwań, z północy na południe i z zachodu na wschód”, zauważył Laforge. Marka Jeep uważa jednak, że Avenger może zaspokoić różnorodne potrzeby, ponieważ model zaprojektowano i opracowano w Europie. Produkcja Jeepa Avengera rozpoczęła się w zakładzie Stellantis w Tychach w Polsce na początku bieżącego roku, zatem klienci wkrótce zobaczą korzyści płynące ze stosowania regionalnego podejścia.
„Wierzymy, że Avenger to właściwy wybór dla klientów poszukujących kompaktowego, solidnego i fajnego samochodu, który oferuje najnowocześniejszą technologię, przestrzeń i komfort, zapewniając jednocześnie mnóstwo przyjemności czerpanej z jazdy” – podsumował Laforge.
Christian Schneider, kierownik projektu, wyjaśnił, w jaki sposób eksperci Autovista Group wybrali tegorocznych europejskich liderów wartości rezydualnej. Zaopatrzeni w prognozowane wartości rezydualne 36-miesięcznych samochodów przy przebiegu 60 000 km, analitycy przeanalizowali dane z rynku samochodów używanych za okres od lutego do kwietnia 2023 roku.
W analizie nie zostały wzięte pod uwagę modele o szczególnie wysokiej lub niskiej mocy i cenach, tak aby kluczowe dla nagród były modele z głównego nurtu. Następnie wyodrębniono wersję każdego modelu z najwyższą wartością rezydualną, wyrażoną jako procent zachowanej ceny katalogowej (%RV). Później pojazdy zostały zindeksowane poprzez podzielenie ich procentowej wartości rezydualnej przez średnią wartość procentową danej kategorii na każdym z dostępnych rynków.
Liderzy wartości rezydualnej zostali wyłonieni na podstawie średniego wskaźnika kategorii z danego kraju. Wskaźnik ten był ważony w odniesieniu do wielkości sprzedaży nowych samochodów danego rynku, co oznacza, że reprezentowane były wyniki z rynków o dużym wolumenie.
Jeep Avenger uzyskał szczególnie dobre wyniki we Francji, osiągając wskaźnik wartości rezydualnej na poziomie 120%, przy średniej dla kategorii małych samochodów elektrycznych wynoszącej 100%. Węgry, Austria i Belgia odnotowały bardzo zbliżone wyniki, odpowiednio 119%, 118% i 116%.
„Jeep Avenger jest jedną z największych niespodzianek 2023 roku”, powiedział Jose Pontes, dyrektor ds. danych w EV-volumes.com. „Marka wykorzystała powszechnie znaną formułę – małe crossovery zbudowane na sprawdzonej platformie, w tym przypadku platformie eCMP Stellantis. Producentowi udało się stworzyć samochód z napędem elektrycznym o unikalnym i oryginalnym designie. To nie lada wyczyn, biorąc pod uwagę, że platforma eCMP dała początek dziewięciu modelom sześciu różnych marek”.
„Biorąc pod uwagę jego około 4-metrową długość, Jeep Avenger sprawdza się całkiem dobrze jako samochód miejski. Jest niewielki, nawet jak na kategorię małych crossoverów, a mimo to nie traci na przestronności i praktyczności. Do tego dochodzą możliwości terenowe Jeepa Avengera i jego imponujące właściwości jezdne, co czyni go jednym z najprzyjemniejszych w prowadzeniu małych crossoverów na rynku” – dodał Pontes.
Jako pierwszy mały samochód elektryczny tego producenta, Avenger jest dla marki Jeep niezwykle ważnym modelem. Znany ze swoich wytrzymałych opcji terenowych, model ten daje marce szansę na przyciągnięcie nowych odbiorców. „Spodoba się tym, którzy szukają małego, mocnego i wytrzymałego samochodu elektrycznego, a nie dużego pojazdu terenowego” – wyjaśnił Phil Curry, redaktor Autovista24.
Marka zaadaptowała swoje tradycyjne elementy stylistyczne do potrzeb Avengera, co oznacza, że jest to bez dwóch zdań SUV marki Jeep, ale nie taki, jakiego rynek może się spodziewać. Ukłonem w stronę pierwszych modeli marki Jeep jest siedmioszczelinowy grill, pudełkowaty kształt oraz tylne światła stylizowane na kanister paliwa. Duży prześwit zapewnia dobrą widoczność zza kierownicy, a jednocześnie jazda jest wygodna, przechyły nadwozia są niewielkie, dzięki czemu samochód dobrze trzyma się drogi.
We wnętrzu kabiny wykorzystana jest konstrukcja samochodu z dużą ilością miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu. Minimalistyczna deska rozdzielcza mieści 10,25-calowy „pływający” ekran systemu informacyjno-rozrywkowego i kilka fizycznych przycisków imitujących klawiaturę fortepianu, zachowując „surowy” wygląd marki Jeep. Tunel środkowy oferuje również szereg schowków, dzięki którym Avenger jest praktyczny i przyjazny rodzinie.
„Ogólnie rzecz ujmując, Jeep Avenger trafia do fanów marki, przyciągając jednocześnie nowych nabywców. Producent samochodów ciężko pracował nad pozycjonowaniem B-SUV-a, aby zwiększyć jego atrakcyjność na tym zmieniającym się rynku i odniósł sukces” – powiedział Curry.