W ramach przygotowań do światowej premiery w lipcu, Hyundai Motor Company testuje osiągi swojego IONIQ 5 N – pierwszego w pełni elektrycznego modelu marki N – na wymagającym torze wyścigowym Nürburgring, w Niemczech.
W przypadku IONIQ 5 N, Hyundai Motor połączył zelektryfikowaną globalną platformę modułową (E-GMP) z technologiami i know-how marki N, wywodzącymi się ze sportów motorowych. Tym samym zmaksymalizowano wysokie osiągi pojazdu elektrycznego i sprawiono, że zawiera on w sobie trzy cechy marki N: „łobuz w zakrętach”, „zdolny do jazdy na torze” i „codzienny samochód sportowy”
Aby to osiągnąć, Hyundai Motor połączył siły Centrum Badawczo-Rozwojowego w Namyang, zlokalizowanego w Korei Południowej oraz Europejskiego Centrum Testowego na torze Nürburgring – jest ono przedłużeniem europejskiego centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia w Rüsselsheim, w Niemczech, gdzie europejskie zespoły projektantów i inżynierów pracują od 2003 roku. Dzięki stałej obecności na torze, zespół inżynierów Hyundai N jest w stanie skuteczniej rozwijać trwałość oraz dynamikę jazdy swoich pojazdów.
„Nürburgring to miejsce, gdzie każdy model N jest szlifowany do N-tego stopnia, więc nasz pierwszy w pełni elektryczny model N o wysokich osiągach również musi się tu sprawdzić. IONIQ 5 N właśnie zakończył test wytrzymałości na dystansie 10 000 km na Północnej Pętli, co jest ważnym kamieniem milowym potwierdzającym wysoką wytrzymałość auta i jego możliwości na torze wyścigowym. Właśnie rozpoczęliśmy jeszcze jeden test na 10 000 km, aby przekroczyć granice IONIQ 5 N” – Till Wartenberg Wiceprezes i szef N Brand & Motorsport w Hyundai Motor.
Maksymalizacja wytrzymałości w warunkach torowych
Marka Hyundai N od dawna wykorzystuje Nordschleife (Północną Pętlę) do sprawdzania w pojazdach marki N technologii wywodzących się ze sportów samochodowych. IONIQ 5 N nie jest wyjątkiem, pomimo wyzwań technicznych charakterystycznych dla pojazdów elektrycznych. Wydobycie maksymalnej wydajności z pojazdu elektrycznego wymaga ścisłej dyscypliny w zakresie zarządzania ciepłem, a więc też implementacji zaawansowanego oprogramowania. Oznacza to, że każda aktualizacja podzespołów jest dodatkowo potęgowana przez ulepszenia wydajności oparte na odpowiednim oprogramowaniu.
Szczególną uwagę poświęcono trzymaniu w ryzach temperatury w modelu IONIQ 5 N, ponieważ chłodzenie pojazdów elektrycznych jest trudniejsze niż ich odpowiedników spalinowych (ICE). Zwiększono obszar chłodzenia, wykorzystano wydajną obudowę chłodnicy, typową dla N, ulepszono chłodnice oleju silnikowego i akumulatorów, a całość uzupełniono najnowszym osprzętem, podobnie jak w pojazdach z silnikiem spalinowym. Dodatkowo, rozwiązania z dziedziny chłodzenia zostały wzmocnione przez nowe systemy do zarządzania ciepłem, takie jak N Battery Preconditioning i N Race.
Funkcja wstępnego przygotowania akumulatora wstępnie ustawia temperaturę ogniw baterii na najbardziej wydajną energetycznie temperaturę. Funkcja ta jest podzielona na dwa tryby: tryb „Drag” i tryb „Track”, aby towarzyszyć różnym scenariuszom jazdy wyczynowej. W trybie „Drag” ustawiana jest optymalna temperatura do natychmiastowego użycia maksymalnej mocy, natomiast w trybie „Track” najniższa możliwa temperatura akumulatora jest optymalizowana pod kątem pokonania zwiększonej liczby okrążeń.
Funkcja N Race daje kierowcom bardziej bezpośrednią kontrolę nad zużyciem energii, nadając priorytet jeździe w trybach Sprint (Przyspieszenie) lub Endurance (Długi dystans). Sprint to domyślny stan IONIQ 5 N, który oddaje kierowcy pełną moc napędu na żądanie.
Długi dystans to ustawienie maksymalizujące zasięg modelu IONIQ 5 N na torze wyścigowym. Osiąga się to poprzez ograniczenie nagłych skoków mocy, które spowalniają wzrost temperatury i zwiększają wytrzymało
Systemy zarządzania temperaturą, N Battery Preconditioning i N Race, są bezpośrednim wynikiem podejścia marki N wywodzącego się ze sportów motorowych. Pomaga to kierowcom w planowaniu zużycia energii w celu maksymalizacji osiągów i trwałości. Podczas, gdy tego typu zmiana ustawień normalnie wymagałaby zespołu mechaników i sprzętu, IONIQ 5 N oferuje to za pomocą kilku kliknięć.
Potężna moc hamowania wspierana przez wiodący system odzyskiwania energii
Hamowanie regeneracyjne przy użyciu silników to domyślny sposób na wytrącanie prędkości w IONIQ 5 N, a w razie potrzeby hamulce hydrauliczne zapewniają dodatkową siłę hamowania. Inżynierowie Hyundai N zaprojektowali ten wyjątkowy układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii specjalnie dla modelu IONIQ 5 N, oferując maksymalną siłę hamowania do 0,6 G – co jest wiodącą wartością w branży – dzięki samemu hamowaniu regeneracyjnemu. Hamowanie „silnikami” pozostaje aktywne nawet po uruchomieniu układu ABS, z maksymalną siłą hamowania 0,2 G. Płynne działanie zapewnia niezauważalne dla kierowcy przejście pomiędzy hamulcami regeneracyjnymi i hydraulicznymi.
Hamulce hydrauliczne IONIQ 5 N zostały wzbogacone o większe tarcze o średnicy aż 400 mm, wykonane z nowego lekkiego materiału i zoptymalizowane pod względem przepływu powietrza chłodzącego. Zmniejszona zależność auta od działania tarcz hamulcowych zwiększa ich żywotność, w porównaniu z pojazdami spalinowymi.
Nowa definicja dźwięku i zmiany biegów, jako narzędzi do precyzyjnej jazdy
Wielu entuzjastów sportowej jazdy otwarcie mówiło o swoim niezadowoleniu z powodu braku informacji zwrotnych podczas jazdy wieloma pojazdami elektrycznymi. Właśnie dlatego inżynierowie N opracowali N Active Sound + i N e-Shift, aby zapewnić kierowcy lepsze doświadczenia, a tym samym pozwolić na bardziej precyzyjną kontrolę nad dynamicznym prowadzeniem auta.
N Active Sound+ składa się z 10-głośnikowego systemu (osiem wewnętrznych, dwa zewnętrzne), który zapewnia kierowcy do wyboru trzy różne motywy dźwiękowe: Ignition, Evolution i Supersonic. Tryb Ignition symuluje dźwięk silnika 2.0 turbo z samochodów marki N, wraz z efektem eksplozji w układzie wydechowym. Evolution to charakterystyczny elektroniczny dźwięk N inspirowany koncepcyjnymi pojazdami N 2025 Vision Gran Turismo i RN22e. Natomiast Supersonic symuluje dźwięk myśliwca, aby dać kierowcom wrażenie pilotowania naddźwiękowej maszyny. Wszystkie opcje dźwięku można dowolnie dostosowywać, aby kierowcy mogli je wybierać w zgodzie z aktualnymi potrzebami.
Z kolei system N e-Shift ściśle współpracuje z N Active Sound+, aby symulować działanie ośmiobiegowej dwusprzęgłowej przekładni (DCT), również znanej ze spalinowych modeli. N e-Shift naśladuje zmianę biegów, kontrolując wyjściowy moment obrotowy silnika i symulując uczucie szarpnięcia między biegami. Celem jest umożliwienie kierowcom bezproblemowego wykorzystania techniki jazdy, dopracowanej przez lata w samochodach z silnikiem spalinowym. To pozwoli uzyskać bardziej wciągające wrażenia z jazdy, które są bliższe pojazdom z silnikiem benzynowym, niż typowym samochodom elektrycznym.
W związku z testem na torze Nürburgring, marka N wypuściła trzeci odcinek „Hyundai N | IONIQ 5 N Teaser”, podkreślający możliwości IONIQ 5 N na torze wyścigowym. Film przedstawia model IONIQ 5 N podczas intensywnych testów wytrzymałościowych na kultowej Północnej Pętli, pokonując ważną próbę na dystansie 10 000 km. Przed rozpoczęciem produkcji, IONIQ 5 N ma przejść dodatkowe testy wytrzymałościowe, ponownie na dystansie 10 000 km, aby potwierdzić zwiększoną wytrzymałość mechaniczną pojazdu oraz bezproblemowe działanie inteligentnego oprogramowania.
Sięgając do serca kultury samochodowej – Festiwal Prędkości w Goodwood
IONIQ 5 N zadebiutuje na Goodwood Festival of Speed, podczas pierwszego udziału marki Hyundai N w tym kultowym wydarzeniu. Na specjalnym stoisku Hyundai N odbędzie się światowa premiera IONIQ 5 N, która będzie miała miejsce 13. lipca, a także pojawią się inne atrakcje mające na celu zaangażowanie opinii publicznej. Ponadto wiele pojazdów N, w tym napędzany wodorem N Vision 74, weźmie udział w przejeździe na szczyt tego kultowego toru.