Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

74-tonowy elektryczny pojazd ciężarowy od Volvo

Volvo Trucks przekazało eketryczny pojazd ciężarówy do transportu ciężkiego przewoźnikowi w Göteborgu w Szwecji. Ciężarówka może przewozić ładunek o całkowitej masie 74 ton.

Coraz więcej przewoźników zaczyna inwestować w elektryczne pojazdy ciężarowe, również do transportu ciężkiego. Jednym z nich jest Mattson Åkeri z Göteborga w Szwecji, firma zakupiła od Volvo trzy pojazdy elektryczne Volvo FH.

Od kilku tygodni trwają testy jednego z pojazdów ciężarowych w przewozach kontenerowych na terenie portu Arendal w Göteborgu. Test to tak zwany projekt HCT (High-Capacity Transport). Ciężarówka z dwiema przyczepami ma 32 m długości i może przewozić zestaw o DMC 74 ton.

Chcemy pokazać, że rozwiązania w pełni elektryczne sprawdzają się również w zastosowaniach transportowych o dużej masie całkowitej. Wraz z Mattsonem Åkeri, Szwedzką Administracją Transportu i kilkoma innymi partnerami, zastanawiamy się teraz, w jaki sposób możemy zoptymalizować działanie elektrycznego pojazdu ciężarowego, uwzględniając w jaki sposób przeprowadzić ładowanie w najbardziej efektywny sposób” – wyjaśnia Lena Larsson, kierownik projektu ds. projekt HCT w ramach organizacji Volvo Trucks.

Testowana elektryczna ciężarówka to Volvo FH Electric 6X4. Jej ładowanie odbywa się z użyciem „zielonej” energii elektrycznej za pomocą dwóch szybkich ładowarek o mocy 180 kW, które Mattsson Åkeri zainstalował w siedzibie firmy w Arendal. W dłuższej perspektywie pojazd będzie również kursować między Göteborgiem a miastem Borås, 70 km od Göteborga

12 godzin w pracy dziennie

Przewóz dużych i ciężkich ładunków przy użyciu energii elektrycznej działa jak dotąd bardzo dobrze i możemy przewieźć tyle ładunku, co pojazd z silnikiem Diesla” — mówi Jan-Olof Mattsson, dyrektor generalny Mattson Åkeri. „Pojazd pracuje 12 godzin dziennie, z postojem na ładowanie, gdy kierowca robi sobie przerwę. Ładujemy go zieloną energią elektryczną, dzięki czemu nie emitujemy CO2. Cicha, elektryczna praca oznacza również bardziej komfortowe środowisko pracy dla kierowcy”.

Odkąd Volvo Trucks rozpoczęło produkcję w pełni elektrycznych pojazdów ciężarowych w 2019 roku, firma sprzedała łącznie prawie 5000 elektrycznych samochodów ciężarowych w 40 krajach na całym świecie. Obecnie Volvo oferuje najszerszą w branży gamę produktów, obejmującą sześć produkowanych seryjnie modeli elektrycznych, które zaspokajają szeroki zakres potrzeb w zakresie transportu w miastach i pomiędzy nimi. Na całym świecie Volvo Trucks postawiło sobie za cel, aby do 2030 roku połowa wszystkich dostarczanych pojazdów ciężarowych była elektryczna.

High-Capacity Transports

Transport pojazdów o dużej pojemności (HCT) oznacza, że ​​dopuszcza się zwiększenie długości pojazdu i/lub masy całkowitej, co pozwala na transport większego ładunku. HCT może być stosowany we wszystkich typach układów napędowych. Główny zamysł polega na tym, że HCT przyczyni się do obniżenia kosztów transportu, zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne, zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmniejszenia zużycia dróg i obniżenia kosztów utrzymania.

W Europie realizowanych i planowanych jest wiele projektów HCT. Jednym z przykładów jest Finlandia, gdzie na większości dróg dozwolone jest poruszanie się zestawami samochodów ciężarowych o masie całkowitej 76 ton i długości 34,5 m. Innym jest Szwecja, gdzie dozwolona jest jazda 74 tonami (sieć dróg BK4) i testować, za zgodą władz, zestawy ciężarówek do 34,5 m i 100 ton na określonej sieci drogowej.

Reklama