Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Światowa premiera prototypu ID. 2all – elektrycznego Volkswagena

Marka Volkswagen poszerza rodzinę elektrycznych modeli ID. o najmniejsze auto. ID. 2all to prototyp Volkswagena z napędem elektrycznym w cenie poniżej 25 000 euro. Najważniejsze cechy samochodu to napęd na przednie koła, zasięg do 450 kilometrów, innowacyjne funkcje, takie jak Travel Assist, reflektory matrycowe IQ.LIGHT czy planer podróży. Wersja produkcyjna będzie oparta na platformie MEB Entry i jest jednym z dziesięciu nowych modeli elektrycznych, które Volkswagen wprowadzi na rynek do 2026 roku.

Błyskawicznie i radykalnie przekształcamy Volkswagena. ID. 2all pokazuje, dokąd chcemy zaprowadzić markę: chcemy być blisko klienta, oferować auta wyposażone w topowe technologie i opakowane w fantastyczny design. Transformację realizujemy w szybkim tempie, aby elektromobilność była dostępna masowo” – powiedział Thomas Schäfer, prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Osobowe.

Volkswagen zaprezentuje produkcyjną wersję ID. 2all na rynek europejski w 2025 roku. Celem jest cena bazowej wersji na poziomie poniżej 25 000 euro.

Przenosimy zalety Volkswagena: najwyższą jakość, najnowsze oprogramowanie i usługi cyfrowe do świata nowej mobilności. W centrum uwagi są tu zawsze potrzeby i wymagania naszych klientów” – powiedziała Imelda Labbe, członek zarządu marki ds. sprzedaży, marketingu i obsługi posprzedażnej.

ID. 2all opiera się na najnowszym wcieleniu znanej z innych modeli rodziny ID. platformy MEB. „ID. 2all będzie pierwszym pojazdem na bazie MEB z napędem na przednie koła. Wykorzystujemy dużą elastyczność oferowaną przez platformę MEB i za sprawą MEB Entry wyznaczymy nowe standardy w zakresie technologii i użyteczności” – mówi Kai Grünitz, członek zarządu marki odpowiedzialny za rozwój.

Źródłem napędu jest silnik o mocy 226 KM, a prognozowany zasięg wg WLTP wynosi do 450 kilometrów.

Volkswagen kładzie też większy nacisk na design: „ID. 2all to zapowiedź nowego języka projektowania Volkswagena, który opiera się na trzech filarach: stabilności, wzbudzającym sympatię wyglądzie i ekscytacji” – mówi Andreas Mindt, szef designu marki Volkswagen Samochody Osobowe.

Stylistyka nadwozia: przyjazny wygląd przodu, dynamiczny kształt słupka C

Jednym z elementów nowego języka projektowania jest kształt słupka C, przypominający rozwiązanie z pierwszego Golfa. ID. 2all jest pierwszym Volkswagenem z nową interpretacją tego elementu. Inne cechy stylistyczne konceptu to dynamiczne linie i ponadczasowa elegancja.

Wnętrze: przestrzeń, wysoka jakość, samodzielna obsługa

Wnętrze jest wyraziste i zastosowano w nim tworzywa wysokiej jakości. System inforozrywki ma bardzo proste menu, analogową regulację głośności, a klimatyzacją steruje się przy pomocy oddzielnego panelu. Pojemność bagażnika wynosi 490-1330 litrów, co jest wartością lepszą niż w pojazdach wyższych klas.

Przyspieszona ofensywa elektryczna: dziesięć nowych modeli elektrycznych do 2026 r.

Wersja produkcyjna ID. 2all będzie jednym z dziesięciu nowych modeli elektrycznych, które Volkswagen wprowadzi na rynek do 2026 roku. W najbliższym czasie pojawią się trzy auta: ID.3 drugiej generacji i sportowy ID.3 GTX oraz flagowy ID.7, następnie w 2026 roku na rynek trafi kompaktowy elektryczny SUV. Dzięki temu marka z Wolfsburga będzie miała najszerszą gamę pojazdów elektrycznych ze wszystkich producentów, a jej celem w Europie jest osiągnięcie udziału samochodów elektrycznych w dostawach na poziomie 80 procent. Wcześniejsze szacunki marki Volkswagen Samochody Osobowe zakładały wynik w okolicy 70 procent.

STYLISTYKA ID. 2ALL

Andreas Mindt, szef designu Volkswagena:
„Przenosimy DNA naszych kultowych modeli w przyszłość”
Koncept ID. 2all został zaprojektowany przez Andreasa Mindta, który od lutego 2023 roku jest szefem Volkswagen Design. Ma on Volkswagena we krwi, ponieważ jego ojciec był przed nim projektantem w Wolfsburgu. Andreas Mindt dołączył do Volkswagena w 1996 roku, tuż po studiach. Stworzył takie bestsellery jak pierwszy Tiguan i Golf siódmej generacji. W 2014 roku przeniósł się do Audi jako szef działu projektowania karoserii. Kolejny krok nastąpił w 2021 roku, kiedy Mindt został dyrektorem designu w Bentleyu. Zawsze jednak utrzymywał bliskie więzi z Volkswagenem i nadal jest dumnym właścicielem Garbusa. „Przenosimy DNA naszych kultowych modeli w przyszłość. ID. 2all jest więc także hołdem dla Garbusa, Golfa i Polo” – mówi Andreas Mindt o swoim pierwszym projekcie jako szef designu Volkswagena.

DNA designu Volkswagena – nowy język projektowania

Andreas Mindt opracował nowy język designu Volkswagena – taki, dzięki któremu DNA marki pozostanie w przyszłości wyraźnie rozpoznawalne. „Koncentruję się na trzech głównych filarach: stabilności, budzącym sympatię wyglądzie i ekscytacji” – komentuje Mindt.

„Najważniejszą wartością dla designu Volkswagena jest stabilność” – mówi Andreas Mindt. Dotyczy to stabilności na wielu płaszczyznach, m.in. niezawodności i rozpoznawalności. Drugim elementem, charakterystycznym dla Volkswagena, jest prosta linia dolnej krawędzi bocznych okien, między słupkami A i C. „Dolna krawędź okien, znajdujące się poniżej przetłoczenie i próg są równoległe, ale zarazem wyglądają dynamicznie. Tak właśnie jest w przypadku ID. 2all” – dodaje Mindt. Ta prosta linia okien była charakterystycznym elementem stylistycznym dla bardzo wielu modeli Volkswagena na przestrzeni kilku dekad.

Projektowanie samochodów jest formą sztuki, ale także w niej istnieją jasne prawa, które mają zastosowanie – takie jak złota proporcja. „Auto może się spodobać już na pierwszy rzut oka dzięki wykorzystaniu tzw. złotej proporcji. Jest to po prostu stosunek trzech piątych do dwóch piątych” – mówi Andreas Mindt. Już Leonardo da Vinci kierował się tą geometryczną zasadą w pracach takich jak Mona Lisa. Projektant kontynuuje: „Przetłoczenie poniżej linii okien znajduje się dokładnie na linii wyznaczonej przez złotą proporcję w ID. 2all. Także w Garbusie i Golfie stosowano zasadę złotej proporcji” – mówi Mindt. Ludzie postrzegają ten stworzony przez naturę podział jako przyjemny dla oka i dający się lubić.

Drugim decydującym elementem dla sympatycznego wyglądu jest design przedniej części pojazdu. „Przód ID. 2all charakteryzuje się wznoszącymi się ku górze elementami. To powoduje, że tworzą one coś na kształt uśmiechu” – komentuje Mindt.

Ekscytacja: Nadwozie ID. 2all wygląda dynamicznie. Zaprojektowano je tak, że łatwo sobie wyobrazić sportowe auto na jego bazie. Równie ważna dla projektanta była wysoka jakość. „Koncepcyjny ID. 2all ma we wnętrzu przełącznik wyboru trybu jazdy, który jest wykonany z wysokiej jakości materiału i pracuje niezwykle precyzyjnie. Jest to szczegół, którego normalnie nie należałoby się spodziewać w pojeździe w tym segmencie cenowym” – zauważa główny projektant. Ostatni, równie ważny element to elegancja. Dzięki temu Volkswagen jest ponadczasowy, a to przekłada się na długie trzymanie wartości.

TECHNOLOGIA W KONCEPCYJNYM ID. 2 ALL

MEB Entry jako podstawa – dalszy rozwój platformyMEB

ID. 2all opiera się na ewolucji platformy MEB. „Jej elastyczność daje klientom duże korzyści, a efekty skali MEB pozwalają nam na niedrogą integrację technologii z wyższych klas w ID. 2all. Każdy klient będzie miał z tego korzyści” – mówi Kai Grünitz.

ID. 2all to także najnowocześniejsze systemy, m.in. Travel Assist do częściowo zautomatyzowanej jazdy
Volkswagen chce w produkcyjnej wersji ID. 2all zastosować technologie z większych i droższych modeli ID. Będzie to między innymi najnowsza wersja Travel Assist – systemu pozwalającego na półautomatyczną jazdę. Inne funkcje, które zostaną zastosowane w ID. 2all to matrycowe reflektory LED IQ.LIGHT, światła tylne 3D LED z listwą pomiędzy nimi, system Park Assist Plus z funkcją pamięci, ID.Light oraz elektrycznie sterowane fotele z funkcją masażu. Listę zamyka duży, panoramiczny szklany dach, który dodatkowo rozjaśnia wnętrze.

 

Codzienna mobilność bez zbędnych pytań

Koncepcyjny ID. 2all to także łatwa obsługa. Dotykowy wyświetlacz systemu inforozrywki o przekątnej 12,9 cala ma nową, uproszczoną strukturę menu. Poniżej ekranu znajduje się nowo opracowany, osobny panel sterowania klimatyzacją. Głównymi jej funkcjami można sterować za pomocą podświetlanych przycisków. Pośrodku panelu sterowania klimatyzacją – łatwo dostępnego dla kierowcy i pasażera z przodu – znajduje się niewielkie pokrętło do regulacji głośności. Niżej znajdują się dwa miejsca do indukcyjnego ładowania smartfonów. Inne funkcje pojazdu, m.in. zmiana wyglądu cyfrowego kokpitu są obsługiwane za pomocą wyświetlacza systemu inforozrywki. Nowa kierownica wielofunkcyjna będzie bardzo prosta w obsłudze – po jej obu stronach znajdą się pokrętło i dwa przyciski. Wszystkie istotne dla kierowcy informacje są prezentowane na jednej osi – na cyfrowym kokpicie o przekątnej 10,9 cala i wyświetlaczu head-up. Smartfony i inne urządzenia elektroniczne można ładować przy pomocy licznych gniazd USB-C w różnych miejscach we wnętrzu. Nie zapomniano także o klasycznym gnieździe 230 V.

Ponadto wnętrze koncepcyjnego ID. 2all oferuje maksymalne wykorzystanie przestrzeni. Jest więc składane oparcie przedniego fotela pasażera: dzięki temu można uzyskać przestrzeń ładunkową o długości 2,20 metra. Oparcia tylnej kanapy składają się w stosunku 40:60. Przestrzeń bagażowa o pojemności 440 litrów została zaprojektowana niezwykle pomysłowo. Na szczególną uwagę zasługuje schowek pod podwójną podłogą bagażnika, który pomieści np. kilka toreb z zakupami. Kolejny schowek o pojemności 50 litrów znajduje się pod tylną kanapą, którą można złożyć jednym ruchem. Ten schowek zmieści kabel do ładowania oraz apteczkę, kamizelkę odblaskową i zestaw naprawczy do opon. Ponadto jest w nim wystarczająco dużo miejsca na większe urządzenia, takie jak laptopy i tablety, które można tam również ładować. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 1330 litrów.

Ładowanie do 80 procent w mniej niż 20 minut

Platforma MEB Entry sprawia, że ID. 2all ma wyjątkowo wydajny napęd. Silnik elektryczny o mocy 226 KM jest umieszczony w przedniej osi, którą napędza. Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 7 sekund. Akumulator po naładowaniu do pełna pozwala pokonać do 450 km wg WLTP. Na stacjach szybkiego ładowania DC akumulator można naładować od 10 do 80 procent w ciągu 20 minut. W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem przemiennym akumulator jest ładowany z mocą do 11 kW. „Wersja produkcyjna ID. 2all będzie pełnowartościowym pojazdem elektrycznym, nadającym się do użytkowania na co dzień. To będzie typowy Volkswagen z wystarczającą ilością miejsca i dużym zasięgiem, dzięki czemu możliwe będzie podróżowanie także na długich trasach. Dzięki elastycznej platformie MEB nasi klienci będą mogli korzystać z najnowocześniejszych technologii także w klasie cenowej około 25 000 euro. Volkswagen po raz kolejny demokratyzuje postęp. I to jest również jeden z naszych celów” – podkreśla Kai Grünitz.

Reklama