Projekt ServCity, realizowany przez konsorcjum z udziałem Nissana i wspierany przez brytyjski rząd, wszedł w końcową fazę, którą jest wdrożenie zaawansowanej technologii jazdy autonomicznej w złożonym środowisku miejskim Londynu oraz jej integracja z miejską infrastrukturą.
Po trzech latach badań i przejechaniu ponad 1600 mil w trybie autonomicznym, Nissan wraz z partnerami z konsorcjum przystąpił do opracowywania planu, który pomoże brytyjskim miastom we włączeniu zaawansowanych technologii pojazdów autonomicznych do miejskiej infrastruktury. W projekcie badano także, jak miasta mogłyby w przyszłości realizować usługę zrobotyzowanych taksówek z pożytkiem dla mieszkańców i osób dojeżdżających do pracy.
Połączony i autonomiczny pojazd (CAV) ServCity, zbudowany na bazie w 100% elektrycznego Nissana LEAF, przeszedł liczne i coraz trudniejsze testy weryfikacyjne na ulicach Londynu, w trakcie których był połączony ze Smart Mobility Living Lab (SMLL) w Greenwich. ServCity wykorzystywał cały potencjał SMLL, w tym czujniki umieszczone w jezdniach i moc obliczeniową laboratorium. Elementy te składają się na futurystyczną, współpracującą infrastrukturę będącą nowym źródłem danych dla CAV, które poprawiają jego „świadomość” sytuacyjną. Infrastruktura może wykrywać obiekty znajdujące się jeszcze poza zasięgiem kamer pojazdu (np. za rogiem lub w większej odległości). Na podstawie tych informacji pojazd może wykonać manewr zwiększający płynność jazdy, na przykład odpowiednio wcześniej zmienić pas ruchu.
Projekt, podobnie jak wszystkie wcześniejsze dotyczące CAV i wspófinansowane przez brytyjski rząd, w ważnym stopniu przyczyni się do przekonania opinii publicznej, że wprowadzenie CAV na brytyjskie drogi będzie bezpieczne, ale przyniesie też wyraźne korzyści społeczeństwu. W tym celu na zakończenie projektu zorganizowano pokazy dla zainteresowanych, w trakcie których można było przekonać się na własne oczy, jak działają zaawansowane technologie jazdy autonomicznej, zintegrowane z infrastrukturą drogową w Greenwich gotową na przyjęcie CAV.
David Moss, wiceprezes ds. badań i rozwoju w regionie AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania) Nissana, powiedział: „Jesteśmy bardzo dumni z uczestnictwa w projekcie ServCity. Nasz w 100% elektryczny Nissan LEAF okazał się idealnym pojazdem testowym. W ramach długofalowej wizji Nissan Ambition 2030 staramy się wspierać poprawę dostępu do bezpiecznej i atrakcyjnej mobilności. Poszerzanie naszej wiedzy i kompetencji w zakresie jazdy autonomicznej ma kluczowe znaczenie dla tych działań, a projekty badawcze takie jak ServCity są niezbędne dla rozwoju technologii.”
„Nissan wykorzystuje światowej klasy ośrodek badawczo-rozwojowy w Cranfield w Wielkiej Brytanii, by konsekwentnie rozwijać innowacyjne, zaawansowane technologie, służące precyzyjnie określonym celom, z pożytkiem dla swoich klientów. Osiągnięcia projektu ServCity wnoszą wkład w budowę przyszłości, w której chcielibyśmy całkowicie wyeliminować śmiertelne wypadki drogowe, a także zapewnić klientom dodatkowy komfort i wygodę dzięki zaawansowanym technologiom jazdy autonomicznej” – dodał.
Projekt ServCity jest finansowany wspólnie przez rząd brytyjski oraz partnerów konsorcjum. Środki pochodzą z państwowego Funduszu Inteligentnej Mobilności (Intelligent Mobility Fund), który dysponuje kwotą 100 mln GBP i jest zarządzany przez Centrum Połączonych i Autonomicznych Pojazdów (CCAV). Za realizację odpowiada brytyjska agencja innowacji Innovate UK. Przez ponad trzy lata sześciu partnerów – Nissan, Connected Places Catapult, TRL, Hitachi Europe, Uniwersytet w Nottingham i SBD Automotive – wspólnie opracowywało plan, który będzie wytyczną dla producentów, operatorów transportowych oraz urbanistów w przygotowywaniu brytyjskich miast na dopuszczenie CAV do ruchu.
Technologia jazdy autonomicznej jest kluczowym filarem Nissan Ambition 2030, długofalowej wizji, zgodnie z którą firma chce tworzyć czystszy, bezpieczniejszy i bardziej inkluzywny świat.
Robert Bateman, dyrektor Nissan Technical Centre Europe i manager projektu ServCity z ramienia Nissana, powiedział: „Wkładem Nissana w projekt jest nie tylko w 100% elektryczny Nissan LEAF, wykorzystywany jako pojazd testowy, lecz także kompetencje naszych inżynierów, prowadzących prace badawczo-rozwojowe w zakresie zaawansowanych technologii jazdy autonomicznej. Wyniki prac pozwoliły na zbudowanie samochodu testowego, który może autonomicznie przemieszczać się po ruchliwych ulicach Londynu obok innych użytkowników dróg – zarówno nieruchomych, jak i ruchomych – i cały czas utrzymywać łączność z miejską infrastrukturą”.
„Projekt ServCity, w który zaangażowanych było ponad 115 osób, a łączny nakład pracy partnerów konsorcjum wyniósł prawie 16 000 dni roboczych, stanowi ważny krok w dalszym rozwoju autonomicznej mobilności” – dodał.