Porsche i międzynarodowi partnerzy we współpracy z chilijską firmą wykonawczą Highly Innovative Fuels (HIF) rozpoczęli przemysłową produkcję paliw syntetycznych. 20 grudnia, w obecności chilijskiego ministra energii Diego Pardowa, w Punta Arenas (Chile) oficjalnie otwarto pilotażową fabrykę „Haru Oni”.
Barbara Frenkel i Michael Steiner, członkowie zarządu Porsche, uroczyście zatankowali Porsche 911 pierwszym wyprodukowanym tam paliwem syntetycznym. E-paliwa, wytwarzane z wody i dwutlenku węgla przy wykorzystaniu energii wiatru, umożliwiają niemal neutralną pod względem emisji CO2 pracę silników benzynowych.
„Porsche opowiada się za podwójną drogą: elektromobilności oraz e-paliw jako technologii uzupełniającej. Korzystanie z e-paliw zmniejsza emisję CO2. Spoglądając na cały sektor transportu, przemysłowa produkcja paliw syntetycznych powinna być nadal rozwijana na całym świecie. Dzięki pilotażowej fabryce e-paliw Porsche odgrywa w tym rozwoju wiodącą rolę” – powiedziała Barbara Frenkel, członek zarządu Porsche AG ds. zamówień.
„E-paliwa mają ogromny potencjał. Obecnie na świecie jest ponad 1,3 miliarda samochodów z silnikami spalinowymi, a wiele z nich będzie jeździło po drogach przez całe dekady. E-paliwa oferują właścicielom istniejących aut alternatywę niemal neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla. Jako producent wysokowydajnych, efektywnych silników Porsche dysponuje szerokim know-how w dziedzinie paliw” – dodał Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. rozwoju i badań.
W fazie pilotażowej planuje się produkcję e-paliw na poziomie około 130 tys. litrów rocznie. Początkowo paliwo ma być wykorzystywane w projektach demonstracyjnych, takich jak Porsche Mobil 1 Supercup, oraz w ośrodkach Porsche Experience Center. Po fazie pilotażowej nastąpi pierwsze skalowanie projektu, w ramach którego – do połowy dekady – przewidywana produkcja w Chile wzrośnie 55 milionów litrów rocznie. Około dwa lata później moce produkcyjne mają wynieść już 550 mln litrów.
Południe Chile oferuje idealne warunki do produkcji e-paliw – wiatr wieje tam przez około 270 dni w roku i umożliwia pracę turbin wiatrowych z pełną mocą. Co więcej, Punta Arenas znajduje się w pobliżu Cieśniny Magellana. Syntetyczne e-paliwo może być transportowane z portu Cabo Negro na cały świat, tak jak tradycyjne paliwa, i dystrybuowane z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury.
Porsche pracuje nad tym, aby do 2030 r. osiągnąć neutralny bilans pod względem emisji CO2 w całym łańcuchu wartości. Obejmuje to również neutralną pod względem emisji CO2 fazę użytkowania przyszłych modeli w pełni elektrycznych. Paliwa syntetyczne uzupełniają ofertę w segmencie elektromobilności i stanowią część strategii zrównoważonego rozwoju producenta ze Stuttgartu-Zuffenhausen. Inwestycje Porsche w rozwój i produkcję e-paliw przekraczają już poziom 100 milionów dolarów amerykańskich. Na przykład w kwietniu 2022 r. producent sportowych aut zainwestował 75 milionów dolarów amerykańskich w firmę HIF Global LLC, która projektuje, buduje i obsługuje zakłady produkcji e-paliw w Chile, USA oraz Australii.