Audi wyznacza kierunek związany z produkcją modeli bazujących na platformie technologicznej dla samochodów w pełni elektrycznych PPE (Premium Platform Electric) w Chinach.
W tym celu zawiązało na tamtejszym rynku spółkę Audi FAW NEV Company. Teraz, w północnochińskiej metropolii Changchun rozpoczęła się budowa nowej fabryki takich pojazdów. Będzie to pierwszy zakład motoryzacyjny w Chinach, w którym z taśmy produkcyjnej zjeżdżać będą wyłącznie w pełni elektryczne modele Audi. Fabryka ma produkować ponad 150 tys. pojazdów rocznie. Wszystkie procesy w zakładzie zostaną połączone w sieć, a program ekologiczny Audi „Mission Zero” zadba o zrównoważoną produkcję.
„Rozpoczęcie budowy nowej fabryki w Changchun jest ważnym kamieniem milowym dla Audi w Chinach. Zakładając spółkę Audi FAW NEV Company wprowadzamy platformę PPE do Państwa Środka i bezpośrednio na miejscu produkować będziemy w pełni elektryczne modele Audi dostosowane do potrzeb tamtejszego rynku. Oznacza to, że ta kooperacyjna spółka odegra kluczową rolę w postępującej elektryfikacji naszej gamy modelowej na rynku chińskim” – mówi Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG, odpowiedzialny też za działalność marki w Chinach.
Nowa fabryka powstaje na obszarze około 150 hektarów, co sprawia, że po zakończeniu budowy będzie nawet nieco większa od zakładu Audi w Neckarsulm. Do końca 2022 roku na terenie powstanie łącznie 20 budynków. Ekipy techniczne, które w tym czasie rozpoczną tam pracę, będą zajmować się całym łańcuchem wartości niezbędnym do produkcji samochodów. Oprócz tłoczni, zakładu nadwozi, lakierni i linii montażowej pojazdów, powstanie tam również zakład produkcji akumulatorów, w którym Audi będzie wytwarzać akumulatory wysokiego napięcia przeznaczone do modeli bazujących na PPE produkowanych w Chinach.
Audi bardzo starannie wybrało nową lokalizację: niemiecko-chińskie joint venture będzie korzystać z infrastruktury stworzonej już w Changchun. Changchun to jedno z największych zagłębi motoryzacyjnych w Chinach. Swoją siedzibę ma tam FAW (First Automobile Works), wieloletni chiński partner Audi. Od 1988 roku w zakładach FAW-Volkswagen Audi produkuje modele przeznaczone na rynek chiński. W związku z tym, w regionie znajduje się już wiele firm – poddostawców, które zajmować się będą również zaopatrzeniem nowego zakładu.
W nowej fabryce na początek produkowane będą trzy, bazujące na platformie PPE modele serii Audi A6 e-tron i Audi Q6 e-tron.
Nowy obiekt będzie również siedzibą spółki Audi FAW NEV Company, która odpowiada za produkcję. Firma ta jest pierwszą w Chinach spółką joint venture z większościowym udziałem Audi. Audi, w cały projekt, który obejmuje zarówno utworzenie spółki, jak i budowę zakładu produkcyjnego, zainwestuje około 2,6 mld euro.
„W nowej, ultranowoczesnej firmie i w nowym zakładzie produkcyjnym łączymy to, co najlepsze z dwóch światów. Łączymy know-how AUDI AG o ponad stuletniej historii z wszechstronnymi kompetencjami naszego wieloletniego chińskiego partnera FAW” – podkreślił Helmut Stettner, prezes zarządu Audi FAW NEV Company. „Deklaracja ta znajduje odzwierciedlenie w wielu inteligentnych rozwiązaniach produkcyjnych, które obaj partnerzy wykorzystują w nowej fabryce” – dodaje Stettner.
Zrównoważona środowiskowo, osieciowana, wydajna: Audi buduje inteligentną fabrykę – smart factory
Powstająca nowa fabryka Audi FAW NEV Company już teraz poszczycić się może najnowocześniejszymi technologiami i rozwiązaniami, które znajdą tam zastosowanie. Jeśli chodzi o układ fabryki i procesy, firma korzysta ze sprawdzonych wzorców z innych zakładów Audi i optymalizuje je do warunków lokalnych. Wszystkie procesy serwisowe, logistyczne i produkcyjne będą połączone w sieć, w ramach jednej architektury informatycznej.
Po raz pierwszy poza Europą, Audi korzystać będzie z w pełni zintegrowanego rozwiązania logistycznego opartego na SAP S/4HANA. Zanim jeszcze powstaną budynki, w pracach wykorzystywane są już narzędzia cyfrowe: do bardzo szczegółowego odtworzenia całego placu budowy wykorzystuje się skanowanie 3D – to kolejna nowość w Grupie Volkswagen. Dzięki temu, pracownicy działu planowania w Ingolstadt mogą, mimo znacznej odległości, dokładnie śledzić postępy prac na budowie, a także omawiać kolejne kroki z ekspertami obecnymi na miejscu.