Nissan zaprezentował prototypowy zakład produkcyjny laminowanych ogniw do akumulatorów ze stałym elektrolitem (ASSB*), które firma zamierza wprowadzić na rynek w 2028 roku.
Celem zakładu, będącego częścią Nissan Research Centre w prefekturze Kanagawa, jest dalsze promowanie rozwoju technologii akumulatorów ze stałym elektrolitem.
W ramach programu Nissana Ambition 2030 – długofalowej wizji marki – do roku obrotowego 2028 firma zamierza wprowadzić na rynek samochód elektryczny wyposażony w samodzielnie opracowane akumulatory ze stałym elektrolitem. W tym celu już w roku finansowym 2024 w głównym zakładzie w Jokohamie ma zostać uruchomiona pilotażowa linia produkcyjna. Zaprezentowany właśnie prototypowy zakład ma na celu zbadanie, jak będzie wyglądała ta linia oraz jakie materiały i procesy produkcyjne będą tam wymagane. Nissan uważa, że koszt kWh w akumulatorze ze stałym elektrolitem może zostać obniżony do poziomu 75 USD w roku obrotowym 2028 i 65 USD w latach kolejnych, co spowoduje zrównanie cen samochodów elektrycznych z cenami ich spalinowych odpowiedników.
Oczekuje się, że akumulatory ze stałym elektrolitem będą przełomową technologią, która przyczyni się do szybkiego wzrostu popularności pojazdów elektrycznych. Gęstość energetyczna ASSB jest w przybliżeniu dwa razy wyższa niż w przypadku konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych.
Cechują się również znacznie krótszym czasem ładowania dzięki doskonałej efektywności uzupełniania/wytracania energii oraz niższymi kosztami produkcji wynikającymi z możliwości zastosowania tańszych materiałów. Biorąc pod uwagę te korzyści, Nissan zamierza wykorzystać akumulatory ze stałym elektrolitem w pojazdach różnych segmentów – w tym w pick-upach – co sprawi, że samochody elektryczne staną się jeszcze bardziej konkurencyjne.
Kunio Nakaguro, wiceprezes wykonawczy odpowiedzialny za badania i rozwój, powiedział: „Nissan jest liderem technologii elektryfikacyjnych dzięki szerokiemu spektrum prowadzonych prac badawczo-rozwojowych – od badań nad materiałami akumulatorowymi na poziomie molekularnym po tworzenie bezpiecznych samochodów elektrycznych o wysokich osiągach. Jedną z naszych inicjatyw jest projekt rozwoju miasta w oparciu o samochody elektryczne służące przechowywaniu energii”.
„Wiedza, którą udało się zdobyć dzięki naszemu doświadczeniu, jest pomocna w rozwoju akumulatorów ze stałym elektrolitem. Opracowaliśmy również innowacyjne technologie dzięki wykorzystaniu badań na poziomie molekularnym. W dalszej kolejności nasze działy badań i rozwoju oraz produkcji będą kontynuować współpracę, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości prototypowego zakładu i przyspieszyć proces wdrażania akumulatorów ze stałym elektrolitem do komercyjnego użytku” – dodał.