Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Baterie do elektrycznych samochodów z Turcji? Będzie nowa spółka z Fordem

Ford, SK On Co., Ltd. oraz Koç Holding podpisały niewiążący protokół ustaleń w sprawie nowej, wiodącej w branży motoryzacyjnej spółki joint venture z siedzibą w Turcji.

Spółka ma stworzyć jeden z największych europejskich zakładów produkujących baterie do elektrycznych samochodów użytkowych. Porozumienie czeka na ostateczne i wiążące zobowiązanie wszystkich trzech partnerów.

W Fordzie stale pracujemy nad przyspieszeniem i przewodzeniem rewolucji branży motoryzacyjnej w obszarze elektryfikacji samochodów kontynuując nasze zaangażowanie w tworzenie firmy neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla i budując naszą siłę wiodącej europejskiej marki pojazdów użytkowych także poprzez naszą nową działalność Ford Pro, w zakresie usług i dystrybucji pojazdów – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe.

Warto podkreślić, że działalność Forda w zakresie pojazdów użytkowych na rynku europejskim stale się umacnia. W 2021r., po raz siódmy z rzędu, Ford był liderem rynku pojazdów dostawczych na Starym Kontynencie. Jednocześnie producent zdobył miano najlepiej sprzedającej się marki aż na dziewięciu rynkach, w tym m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie model Transit Custom zajął pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży, wyprzedzając inne samochody osobowe i użytkowe. Dodatkowo Ford zapowiada rozpoczęcie dostaw nowego E-Transita, czyli pierwszego w pełni elektrycznego samochodu użytkowego do europejskich klientów w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Zaproponowana nowa spółka joint venture, mająca zająć się produkcją baterii do pojazdów elektrycznych, to dokonały przykład, jak korzystamy ze strategicznego partnerstwa w celu wzmacniania naszej działalności. Jest to także pierwsza z wielu istotnych zapowiedzi dotyczących elektryfikacji pojazdów użytkowych, które przedstawimy w tym roku w ramach trwającej właśnie przebudowy naszej działalności, mającej na celu stworzenie sprawniejszej, silniejszej i bardziej zrównoważonej, w pełni elektrycznej firmy Ford w Europie – powiedział Rowley.

Wspomniana spółka joint venture z siedzibą w Ankarze, będzie produkować ogniwa NMC  (nikiel-mangan-kobalt) o wysokiej zawartości niklu wykorzystywane do montażu w modułach baterii. Produkcja ma się rozpocząć już w połowie dekady, a roczna wydajność linii produkcyjnej wyniesie prawdopodobnie od 30 do 45 gigawatogodzin.

Po nawiązaniu współpracy z Fordem w ramach BlueOval SK w Ameryce Północnej, cieszymy się, że teraz będziemy współpracować również w Europie. Jesteśmy przekonani, że dzięki tej kooperacji będziemy wspierać realizację strategii rozwoju elektryfikacji Forda oraz dalszego rozwiązywania globalnego problemu redukcji emisji dwutlenku węgla poprzez rozwój branży pojazdów elektrycznych. Cieszymy się także z faktu, że nowa spółka joint venture stanie się firmą, która rozwija się razem z lokalną społecznością turecką – powiedział Dong Seob Jee, dyrektor generalny SK On Co., Ltd.

Inwestycje planowane przez trzech partnerów w ramach spółki joint venture, która ma zajmować się produkcją akumulatorów (przy jednoczesnym wsparciu rządu tureckiego) przyniosą bezpośrednie korzyści dużym i małym operatorom pojazdów użytkowych w całej Europie, zmniejszając ich koszty energii i eksploatacji oraz w znacznym stopniu przyczyniając się do ograniczenia emisji CO2.

Po podpisanym w marcu niewiążącym protokole ustaleń Ford, SK On Co., Ltd. i Koç Holding będą dążyć do sfinalizowania wspólnego przedsięwzięcia jeszcze w roku 2022.

Co ciekawe, globalne plany Forda dotyczące produkcji baterii do pojazdów elektrycznych zakładają osiągnięcie do roku 2030 wydajności ogniw akumulatorowych na poziomie co najmniej 240 gigawatogodzin. Planowo, ok. 140 gigawatów będzie potrzebnych w Ameryce Północnej, a pozostała część zostanie przeznaczona na inne kluczowe rynki, w tym m.in. do Europy oraz Chin.

Reklama