Podobnie jak cała Grupa Volkswagen, Audi realizuje wizję mobilności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla i chce osiągnąć neutralność klimatyczną netto do roku 2050.
Marka skupia się przede wszystkim na pojazdach z napędem elektrycznym, ale podnosi też ekologiczność swoich silników spalinowych. Wiele z obecnych sześciocylindrowych silników wysokoprężnych Audi zostało ostatnio dopuszczonych do stosowania odnawialnego paliwa HVO (ang. hydrotreated vegetable oil – hydrorafinowany olej roślinny).
„Nasze jasno określone cele zapisane są w strategii 'Vorsprung 2030′ – wszystkie nowe modele, które będziemy wprowadzać na światowe rynki od roku 2026, będą wyłącznie elektryczne. W ten sposób wnosimy istotny wkład na drodze do mobilności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla” – mówi Oliver Hoffmann, szef rozwoju AUDI AG. „Równocześnie optymalizujemy naszą ofertę silników spalinowych pod kątem zwiększenia wydajności i obniżenia emisji. Jednym ze sposobów w jaki to czynimy, jest stworzenie niezbędnych podstaw technicznych do stosowania paliw odnawialnych, takich jak HVO.”
Paliwa odnawialne, lub jak się je czasem określa – reFuels, umożliwiają eksploatację silników spalinowych w sposób bardziej przyjazny dla klimatu. Są one skutecznym sposobem na odchodzenie od paliw kopalnych – zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i po roku 2033, kiedy to z taśmy produkcyjnej w Europie zjedzie ostatnie Audi z silnikiem spalinowym.
Modele Audi z silnikami wysokoprężnymi V6 o mocy do 210 kW (286 KM) włącznie, opuszczające fabryki koncernu od połowy lutego, mogą być tankowane paliwem HVO zgodnym z europejską normą EN 15940. Hydrorafinowany olej roślinny (HVO) jest paliwem ekologicznym, które umożliwia redukcję emisji CO2 o 70-95% w porównaniu z olejem napędowym produkowanym z kopalnej ropy naftowej. Kolejną zaletą HVO jest jego znacznie wyższa wartość liczby cetanowej, co oznacza bardziej wydajne i czystsze spalanie w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym.
„Ponieważ wartość liczby cetanowej HVO jest wyższa o około 30 procent, poprawia się jakość spalania w silnikach wysokoprężnych. Pozytywne efekty tego zjawiska są szczególnie widoczne podczas rozruchu zimnego silnika. Przed udzieleniem homologacji sprawdziliśmy wpływ HVO na poszczególne komponenty, osiągi i emisję spalin w określonych seriach walidacyjnych” – mówi Matthias Schober, szef działu rozwoju układów napędowych V-TFSI, TDI i PHEV w Audi. Najpopularniejsze warianty silników zostały potraktowane priorytetowo, tak by dać jak największej liczbie klientów możliwość korzystania z paliw odnawialnych.
HVO produkowane z pozostałości i odpadów biologicznych
Do produkcji HVO wykorzystuje się materiały odpadowe, takie jak odpadowy olej spożywczy lub pozostałości z rolnictwa. Poprzez dodanie wodoru (uwodornienie) oleje te są przekształcane w węglowodory alifatyczne. W ten sposób zmienia się właściwości olejów roślinnych, dzięki czemu nadają się one do stosowania w silnikach wysokoprężnych. Można je dodawać do konwencjonalnego oleju napędowego, zastępując składniki kopalne, lub stosować w postaci niezmieszanej jako stuprocentowo czyste paliwo.
HVO nazywane jest również paliwem BTL (ang. biomass-to-liquid). Oprócz BTL istnieją jeszcze inne metody wytwarzania syntetycznych paliw do silników wysokoprężnych, takie jak GTL (ang. gas-to-liquid) i PTL (ang. power-to-liquid). Te ostatnie mogą być uzyskiwane w sposób zrównoważony z odnawialnej energii elektrycznej, wody i CO2 z atmosfery. Jako rzeczownik zbiorczy dla tych paliw, podlegających normie EN 15940, stosuje się termin XTL (ang. X-to-liquid), gdzie „X” oznacza oryginalny komponent. Dystrybutory zawierające te paliwa są odpowiednio oznaczone tym symbolem. Zatwierdzone modele Audi mają naklejkę XTL w korku zbiornika paliwa.