Volkswagen chce do roku 2050 osiągnąć neutralny bilans emisji CO2. Ma w tym pomóc wprowadzanie nowych aut elektrycznych, a także plan dekarbonizacji pod hasłem „Way to Zero”.
Volkswagen jest pierwszą marką, która na tak dużą skalę wspiera rozwój projektów związanych z energią odnawialną. Tylko do 2025 r. zainwestuje w farmy wiatrowe i elektrownie słoneczne ok. 40 mln euro. Volkswagen uzgodnił szczegóły swojego największego projektu w dziedzinie energii odnawialnej – we współpracy ze specjalistami z wpd Onshore Aldermyrberget AB wybuduje olbrzymią farmę wiatrową w Skellefteå, na północy Szwecji.
Należąca do Volkswagena część farmy będzie generować ok. 100 GWh energii – to ilość wystarczająca do zasilenia 27 tys. gospodarstw domowych. To kolejny dowód na to, że VW bierze odpowiedzialność za środowisko jako lider rynku samochodów elektrycznych w Szwecji.
Równocześnie z przyspieszeniem tempa elektryfikacji swojego portfolio produktów i poszerzania gamy modeli ID. w ramach strategii ACCELERATE, Volkswagen wspiera inwestycje w farmy wiatrowe i elektrownie słoneczne, dzięki czemu zwiększa się udział energii odnawialnej w miksie energetycznym. Oznacza to, że firma systematycznie ogranicza ślad węglowy rodziny ID., co przybliża ją do celu jakim jest neutralny bilans emisji CO2 elektrycznych Volkswagenów.
„Volkswagen jest na drodze wyznaczonej przez strategię ‘Way to Zero.’ Skupiamy się na dekarbonizacji i rozwoju zrównoważonej mobilności. Jesteśmy pierwszym producentem, który na tak dużą skalę wspiera działania związane z pozyskiwaniem energii odnawialnej. Robimy to, ponieważ elektromobilność może odegrać znaczącą rolę w zatrzymaniu zmian klimatu tylko w sytuacji, gdy samochody elektryczne będą ładowane zieloną energią” – powiedział prezes Volkswagena, Ralf Brandstätter.
Niemal równocześnie z farmą wiatrową w Szwecji, na początku 2022 r. zostanie uruchomiona olbrzymia elektrownia słoneczna w Tramm-Göthen, na północnym wschodzie Niemiec. We wspólnym projekcie Volkswagena i koncernu energetycznego RWE zostanie zamontowanych ok. 420 tys. modułów fotowoltaicznych – to największe tego typu niezależne przedsięwzięcie u naszych zachodnich sąsiadów. Do 2025 r. powstanie ok. 20 podobnych obiektów, m.in. w Hiszpanii, Anglii i Finlandii. Ich łączne możliwości sięgną ok. 7 TWh zielonej energii. To mniej więcej tyle, ile generuje ponad 300 wiatraków albo zużywa rocznie ok. 600 tysięcy gospodarstw domowych.
By elektromobilność mogła być neutralna pod względem emisji CO2, konieczne jest umożliwienie ładowania samochodów energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Tylko to pozwoli ograniczyć emisję CO2 o niemal połowę w porównaniu z miksem energii, dostępnym obecnie w Europie. Już dziś Volkswagen umożliwia ładowanie samochodów elektrycznych zieloną energią w domu (w Polsce dzięki współpracy z marką Polenergia) i na drogach (m.in. stacje ładowania Ionity). Dokonując inwestycji w rozwój źródeł energii odnawialnej, marka idzie o krok dalej i wspiera tworzenie farm wiatrowych i elektrowni słonecznych w krajach europejskich, w których sprzedaż aut elektrycznych Volkswagena jest najwyższa.
„Przy decyzjach dotyczących takich projektów myślimy i działamy lokalnie. Skupiamy się na tworzeniu farm produkujących odnawialną energię tam, gdzie samochody elektryczne Volkswagena są popularne. Zatem nasze zaangażowanie w farmę wiatrową w Szwecji jest naturalnym krokiem na tej drodze. Nasz największy projekt związany z zieloną energią pokazuje, że jako lider na tamtejszym rynku aut elektrycznych działamy odpowiedzialnie” – powiedział Andreas Walingen, odpowiedzialny w Volkswagenie za strategię.
Szwecja jest jednym z krajów europejskich, w których elektryczne Volkswageny rodziny ID. cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Z udziałem w rynku na poziomie 20% i 9300 dostarczonych aut elektrycznych od stycznia do listopada Volkswagen jest liderem rynku aut BEV w tym kraju. Model ID.4 jest numerem 1 sprzedaży od ośmiu miesięcy – w tym roku nabywców znalazło już ponad 6000 tych aut. Co istotne, także dostarczanie klientom samochodów odbywa się przy zachowaniu neutralnego bilansu emisji CO2. Elektryczne Volkswageny cieszą się powodzeniem w całej Europie – od stycznia do listopada 2021 r. marka dostarczyła ok. 290 tys. aut BEV do klientów z naszego kontynentu. To oznacza trzykrotny wzrost w porównaniu do 2020 r.
„Way to Zero” skupia się na zrównoważonej produkcji i użytkowaniu aut elektrycznych
Volkswagen chce osiągnąć neutralny bilans emisji CO2 najpóźniej do 2050 roku. W Europie celem marki jest redukcja średniej emisji CO2 przez samochód o 40% do 2030 roku (w porównaniu do 2018 roku). W efekcie każdy Volkswagen wyemituje o 17 ton mniej CO2. Oprócz przyspieszenia transformacji, produkcja (w tym łańcuchy dostaw) i eksploatacja samochodów elektrycznych mają być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla netto. Ostatnim elementem jest recykling akumulatorów wysokiego napięcia z wyeksploatowanych pojazdów elektrycznych.
Głównym elementem planu dekarbonizacji „Way to Zero” jest strategia ACCELERATE, której celem jest przyspieszenie elektrycznej ofensywy marki oraz zastąpienie silników spalinowych – elektrycznymi. Do roku 2030 przynajmniej 70% sprzedawanych w Europie samochodów z logo VW będzie zasilanych z akumulatorów, co oznacza ponad milion aut rocznie. W Ameryce Północnej i Chinach udział aut typu BEV ma przekroczyć 50%. Dodatkowo, Volkswagen chce wprowadzać na rynek co najmniej jeden nowy model z napędem elektrycznym rocznie.