Kurtyna poszła w górę: w dniach od 1 do 14 stycznia 2022 roku Audi RS Q e-tron weźmie udział w swoim pierwszym Rajdzie Dakar.
Dla czterech pierścieni, marki, która stoi za wynalezieniem napędu quattro, TFSI, koncepcji ultra, samochodów elektrycznych e-tron oraz wielu innych rozwiązań technicznych przyszłości stosowanych w sportach motorowych, oznacza to początek nowej ery w dziejach rajdów terenowych.
„Rajd Dakar jest największym wyobrażalnym wyzwaniem dla naszego innowacyjnego napędu elektrycznego z wysokonapięciowym akumulatorem i wysokowydajnym przetwornikiem energii” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe. „Nigdy wcześniej w Audi Sport nie przygotowaliśmy tak skomplikowanego pojazdu w tak krótkim czasie. Rajd Dakar – najdłuższy i najbardziej wymagający rajd świata – to teraz najważniejszy dla nas i dla tego samochodu test. Do Rajdu Dakar podchodzimy z wielkim szacunkiem i jesteśmy w pełni skoncentrowani na tym wyzwaniu.” Na dwunastu odcinkach pustynnego rajdu rozgrywanego tym razem w Arabii Saudyjskiej, Audi spotka się z 91 innymi zawodnikami w klasie samochodów. To jedna z pięciu kategorii pojazdów obok motocykli, quadów, pojazdów lekkich i ciężarówek.
Audi Sport ma bardzo bogatą tradycję udziału w różnych seriach i dyscyplinach sportów motorowych. Począwszy od roku 1981 samochody z czterema pierścieniami w logo brały udział w rajdach WRC, wyścigach samochodów turystycznych (Trans-Am, IMSA GTO, DTM, STW, TCR), wyścigach prototypów (LMP), wyścigach klasy GT (GT3, GT2, GT4), rallycrossie (WRX) i wyścigach jednomiejscowych bolidów (Formuła E). Teraz, jako siódma dyscyplina w portfolio, dochodzi rajd terenowy.
W trzech Audi RS Q e-tron prowadzonych przez trzy dwuosobowe załogi znaleźć można pionierskie i innowacyjne rozwiązania techniczne. W kategorii T1 Ultimate w Rajdzie Dakar, Audi chce udowodnić, że zelektryfikowany układ napędowy jest bardzo wydajny i konkurencyjny wobec napędów klasycznych. Należy tu przypomnieć, że to nie pierwszy wyczynowy pojazd marki Audi Sport z napędem alternatywnym. Już roku 2012 Audi z napędem zelektryfikowanym zwyciężyło w 24-godzinnym wyścigu Le Mans wygrywając jednocześnie klasyfikację producentów jako pierwsze z tego typu napędem, a w sezonie 2017/2018 jako pierwszy niemiecki producent zdobyło tytuł mistrzowski w w pełni elektrycznej Formule E.
Trzy zespoły najlepszych kierowców Audi z pewnością dadzą z siebie wszystko w Arabii Saudyjskiej.
Mattias Ekström błyszczy swoją wszechstronnością. Dwa tytuły mistrzowskie w DTM i zwycięstwo w Mistrzostwach Świata w Rallycrossie, to najważniejsze punkty jego prawie 30-letniej międzynarodowej kariery w sportach motorowych. Jego pilot, a zarazem drugi kierowca Emil Bergkvist, również Szwed, był mistrzem świata juniorów w rajdach samochodowych. Stéphane Peterhansel, czternastokrotny zwycięzca Rajdu Dakar cały czas przewodzi tabeli najlepszych kierowców tej imprezy. W kokpicie Audi RS Q e-tron towarzyszyć mu będzie rodak – Edouard Boulanger. Hiszpan Carlos Sainz trzykrotnie wygrał Rajd Dakar i ma za sobą ponad dwie dekady rajdowych doświadczeń, podczas których dwukrotnie został rajdowym mistrzem świata. Jego pilot Lucas Cruz towarzyszył mu również we wszystkich trzech dotychczasowych zwycięstwach w Dakarze.
Wszystkie trzy Audi RS Q e-tron startują w barwach Team Audi Sport.
Marka wspierana jest jednak przez Q Motorsport – zespół Svena Quandta mający za sobą ponad ćwierć wieku doświadczeń w rajdach terenowych, w tym sześć zwycięstw w Dakarze. W sumie 80 osób z Audi i Q Motorsport – od kierowców rajdowych, przez osoby odpowiedzialne za technikę i logistykę, aż po lekarza i fizjoterapeutów, przez dwa tygodnie będzie przemieszczać się przez Arabię Saudyjską. Program Rajdu Dakar 2022 obejmuje dwanaście etapów, których dzienne dystanse w niektórych przypadkach przekraczają 800 kilometrów. Całkowita długość rajdu wynosi 8099 kilometrów, a łączna długość odcinków terenowych z pomiarem czasu to 4252 kilometrów. Rajd rozpocznie się w Nowy Rok w Jeddah, a zakończy się 14 stycznia. 8 stycznia rajd będzie miał dzień odpoczynku w Rijadzie.
Oprócz relacji na swoich kanałach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram, Audi relacjonować będzie poszczególne etapy dnia w codziennym formacie wideo na Facebooku. Informacje o trasie, szczegółach, które warto znać, relacje zza kulis oraz aktualne wywiady z kierowcami, pilotami i zespołem, dadzą zwięzłe wyobrażenie o codziennych zmaganiach na trasie.