Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Trzy rekordy świata – Elektryczny Rolls-Royce na niebie

W pełni elektryczny samolot „Spirit of Innovation” jest od niedawna najszybszym elektrycznym samolotem, który ustanowił trzy rekordy świata. 16 listopada br. maszyna wyposażona w silnik o mocy 400 kW osiągnęła prędkość maksymalną 555,9 km/h (345,4 mph) na 3 kilometrach, bijąc dotychczasowy rekord o 213,04 km/h (132 mph).

W kolejnych przelotach samolot poleciał 532,1 km/h (330 mph) na 15 kilometrów – 292,8 km/h (182 mph) szybciej niż poprzedni rekord – i pobił najszybszy czas wznoszenia się na 3000 metrów o 60 sekund z czasem 202 sekund.

Podczas rekordowych przelotów samolot osiągnął maksymalną prędkość 623 km/h (387,4 mph), co czyni „Spirit of Innovation” najszybszym na świecie pojazdem w pełni elektrycznym. Dane trafiły do Fédération Aéronautique Internationale (FAI) – Światowej Federacji Sportów Lotniczych, która kontroluje i certyfikuje światowe rekordy lotnicze i astronautyczne.

Lotniczy kamień milowy

Zdobycie w pełni elektrycznego rekordu prędkości na świecie jest fantastycznym osiągnięciem dla zespołu ACCEL i Rolls-Royce’a. Zaawansowana technologia akumulatorów i napędów opracowana dla tego programu ma ekscytujące zastosowania na rynku zaawansowanej mobilności lotniczej. Po tym, jak świat skupił się na potrzebie działania na COP26, jest to kolejny kamień milowy, który pomoże uczynić „jet zero” rzeczywistością i wspiera nasze ambicje, aby zapewnić przełom technologiczny, którego społeczeństwo potrzebuje do dekarbonizacji transportu w powietrzu, na lądzie i morzu – powiedział m.in. Warren East, dyrektor generalny Rolls-Royce, powiedział

Z rządowym poparciem

Rewolucyjny samolot Rolls-Royce Spirit of Innovation jest kolejnym dowodem na kwalifikacje Wielkiej Brytanii, jeśli chodzi o innowacje. Osiągnięcie pokazuje potencjał lotu elektrycznego i pomoże odblokować technologie, które mogą uczynić go częścią codziennego życia. Rząd z dumą popiera takie projekty, aby wykorzystać prywatne inwestycje niezbędne do odblokowania czystszych, bardziej ekologicznych samolotów, które pozwolą ludziom latać tak jak teraz, ale w sposób, który zmniejsza emisje – powiedział Kwasi Kwarteng Sekretarz ds. Biznesu Zjednoczonego Królestwa.

„Spirit of Innovation” jest częścią projektu ACCEL lub „Accelerating the Electrification of Flight”. Połowa finansowania projektu jest zapewniana przez Aerospace Technology Institute (ATI), we współpracy z Departamentem Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej oraz Innovate UK.

 

Ważne dane na przyszłość

Samolot był napędzany w rekordowych seriach przez elektryczny układ napędowy o mocy 400 kW (500 + KM) i najbardziej gęsty w mocy akumulator napędowy, jaki kiedykolwiek zmontowano w lotnictwie. – Współpracowaliśmy ze specjalistą w dziedzinie magazynowania energii lotniczej Electroflight i dostawcą samochodowych układów napędowych YASA. Projekt i rekordy świata dostarczyły ważnych danych dla naszych przyszłych systemów zasilania elektrycznego i napędu dla w pełni elektrycznej miejskiej mobilności powietrznej i hybrydowo-elektrycznych samolotów podmiejskich. Cechy, których „taksówki powietrzne” wymagają od akumulatorów, są bardzo podobne do tego, co zostało opracowane dla „Ducha Innowacji – dodał Stjohn Youngman, dyrektor zarządzający, Electroflight.
Jak podkreślił:, „opracowanie układu napędowego i akumulatorowego, we współpracy z doświadczonymi partnerami programu, zaowocowało światowej klasy zdolnościami inżynieryjnymi, które poprowadzą w kierunku dekarbonizacji podróży lotniczych. Naszym następnym krokiem jest dostosowanie tej pionierskiej technologii, aby mogła być stosowana w szerszym przemyśle lotniczym, aby zapewnić bardziej zrównoważony sposób latania. ”

– Lot elektryczny ma być tak samo transformacyjny dla mobilności, jak silnik odrzutowy 70 lat temu. To ekscytujące widzieć, jak nasze ultrawydajne, super-niskie masy silniki elektryczne napędzają „Ducha Innowacji” do tych wspaniałych prędkości i wiedzieć, że wspólne projekty, takie jak ACCEL, przybliżają nas o krok do bezemisyjnego lotu elektrycznego, który staje się komercyjną rzeczywistością dla wszystkich – powiedział Dr Tim Woolmer, dyrektor ds. Technologii i założyciel YASA.

W stronę dekarbonizacji lotów

Projekt ACCEL pokazuje, że strategiczne inwestycje w brytyjską technologię i innowacje mogą osiągnąć niezwykłe światowe wyniki i stawia nas na drodze do dekarbonizacji lotów pasażerskich w przyszłości. To osiągnięcie Rolls-Royce’a, Electroflight i YASA będzie rezonować przez wiele lat i inspirować następne pokolenie inżynierów lotniczych – powiedział Gary Elliott, dyrektor generalny Aerospace Technology Institute.

Nasze zaangażowanie w projekt ACCEL to tylko jeden ze sposobów, w jaki staramy się uczynić lotnictwo bardziej zrównoważonym. W czerwcu ogłosiliśmy naszą ścieżkę do zerowej emisji dwutlenku węgla netto – rok po dołączeniu do kampanii ONZ Race to Zero – zobowiązując się do zapewnienia, że nasze nowe produkty będą kompatybilne z zerową eksploatacją netto do 2030 r., A wszystkie nasze produkty będą kompatybilne z zerem netto do 2050 r.– dodał Gary Elliott.

Źródło: ORPA na podstawie Rolls-Royce

Reklama