Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Audi przedstawia nowego, w pełni elektrycznego, koncepcyjnego Sportbacka

Audi konsekwentnie realizuje swoją „e-wolucję” w kierunku mobilności elektrycznej. Podczas Auto Show Shanghai 2021, cztery pierścienie pokazują koncepcyjne, czterodrzwiowe Audi A6 e-tron. Model ten to zapowiedź innowacyjnej rodziny w pełni elektrycznych aut skonstruowanych z myślą o masowej produkcji. Samochód osadzony jest na nowej platformie dla pojazdów z napędem elektrycznym PPE (ang. Premium Platform Electric).

Ta zaprojektowana w całkowicie nowej architekturze technika, będzie służyć w przyszłości jako platforma technologiczna tego typu pojazdów. Seryjna produkcja samochodów osadzonych na platformie PPE – najpierw segmentu C, a później również segmentu B – rozpocznie się pod koniec roku 2022. Będą to zarówno SUV-y z dużym prześwitem, jak i modele o dynamicznym designie, takie jak Audi A6 e-tron.

Nowe, koncepcyjne Audi A6 e-tron pozycjonowane jest w klasie pojazdów luksusowych. Model ten, już w latach 1968 – 1994, jako Audi 100, zdążył potwierdzić stałe miejsce czterech pierścieni w tym segmencie. W rodzinie modeli A6 znajdziemy wersje Limousine, Avant, allroad, ale również wersję Sportback oznaczaną jako Audi A7. Co więcej, zelektryfikowany układ napędowy ma w przypadku Audi A6 również długą tradycję. W roku 2011 pojawiła się wersja hybrydowa tego modelu, a w 2019 zadebiutowało Audi A6 TFSIe z napędem hybrydowym typu plug-in. W trybie czysto elektrycznym model ten przejechać może nawet 91 km ( wg. cyklu WLTP).

W przeciwieństwie jednak do A6 TFSIe, Audi A6 e-tron concept pokazane na Auto Shanghai 2021, osadzone jest na opracowanej pod kierownictwem Audi przyszłościowej platformie dla samochodów z napędem elektrycznym – PPE i wyposażone wyłącznie w napęd elektryczny. Samochód ten to zupełnie nowa koncepcja projektowa — jedyną cechą łączącą go z obecnym A6 są wymiary. Karoseria o długości 4,96 m, szerokości 1,96 m i wysokości 1,44 m, została zaprojektowana jako Sportback, a jej linie w oczywisty sposób nawiązują do aktualnego języka designu marki Audi.

Debiutujące w Szanghaju koncepcyjne Audi A6 e-tron concept, to dużo więcej niż proste ćwiczenie stylistyczne i techniczne — jego karoseria to przedsmak wyglądu przyszłych modeli Audi produkcji seryjnej i jasna wskazówka, jak dynamicznie i elegancko wyglądać będą pojazdy klasy luksusowej z czterema pierścieniami w logo.

Technika PPE gwarantuje, że to, co sugerują linie samochodu, będzie się w rzeczywistości przekładać na dynamiczne parametry jazdy i możliwość wykorzystywania go jako głównego pojazdu w codziennym użytkowaniu. Oznacza to, że w zależności od wybranego układu napędowego i wersji modelu, Audi A6 e-tron będzie mogło w przyszłości pochwalić się zasięgiem ponad 700 km (wg norm WLTP), a najmocniejsze pojazdy z tej rodziny będą przyspieszały od 0 do 100 km/godz. w niecałe cztery sekundy.

E jak e-tron, E jak elegancki — stylistyka koncepcyjnego Audi A6 e-tron

Wymiary Audi A6 e-tron concept ( długość 4,96 m, szerokość 1,96 m i wysokość 1,44 m) jasno wskazują, że jest to przedstawiciel klasy luksusowej — tak samo jak samochody serii Audi A6/A7. Dzięki dynamicznym proporcjom i eleganckim liniom, włącznie z typową dla marki stylistyką coupé, od razu wiadomo, że jest to pojazd, którego koncepcja powstała w tunelu aerodynamicznym.

Aerodynamika zawsze odgrywała kluczową rolę w długiej historii sukcesu samochodów marki Audi klasy luksusowej. Współczynnik oporu powietrza cW Audi 100/C3 jest nadal legendarny. Już w 1982 r., w czasach, gdy pojazd był światowym czempionem aerodynamiki we wszystkich klasach (cW: 0,30), Audi zdecydowanie wyprzedzało w tym względzie konkurencję i tak pozostało przez wiele kolejnych lat. Trzecia generacja Audi 100, dzięki płynnym liniom również zrewolucjonizowała i głęboko przekształciła sposób projektowania pojazdów klasy luksusowej, które do tamtego czasu były bardzo konserwatywne.

Koncepcyjne Audi A6 e-tron pisze nowy rozdział historii sukcesu, po raz kolejny udowadniając, że marka Audi zawsze łączy formę z funkcjonalnością, tworząc doskonałą ich symbiozę. Współczynnik oporu powietrza cW wynoszący zaledwie 0,22, jest w elektrycznym segmencie C bezprecedensowy. Mówiąc językiem laika: oznacza to, że samochód charakteryzuje się minimalnym oporem aerodynamicznym, co przekłada się przede wszystkim na niższe zużycie energii, a co za tym idzie na większy zasięg. Jednocześnie precyzyjna praca w tunelu aerodynamicznym po raz kolejny przyniosła projekt organiczny i w najmniejszych szczegółach charakteryzujący się wyjątkową elegancją i harmonią.

Duże 22-calowe koła i krótkie zwisy, niski przedział pasażerski i szeroki łuk dachu typu coupé, nadają autu proporcje wyraźnie nawiązujące do samochodu sportowego. Brak ostrych krawędzi na całej karoserii skutkuje płynnymi przejściami między powierzchniami wypukłymi i wklęsłymi, a także powstawaniem miękkich cieni. Koncepcyjne Audi A6 e-tron – zwłaszcza, gdy patrzy się na nie z boku – wydaje się monolitem, jakby zostało odlane z pojedynczej formy.

Pochylenie tylnego okna bocznego to typowa cecha stylistyki okien Audi Sportback. W konsekwencji tego, słupek D unosi się ze stabilnej podstawy tylnej części pojazdu w sposób wyjątkowo mocno podkreślający opływowość pojazdu. Przykuwające wzrok nadkola quattro akcentują szerokość pojazdu i są jednocześnie organicznie zintegrowane z powierzchniami bocznymi.

Obszar progów, pomiędzy nadkolami, wyróżnia się specjalną, wyglądającą na rzeźbioną, stylistyką. To miejsce montażu baterii, co zostało dodatkowo podkreślone szeroką, czarną listwą — elementem stylistycznym będącym obecnie cechę charakterystyczną floty elektrycznych pojazdów marki Audi. Typowe dla modeli Audi e-tron są też smukłe wirtualne lusterka zewnętrzne umieszczone przy podstawie słupka A.

Patrząc na pojazd z przodu, od razu widać, że Audi A6 e-tron to pojazd zasilany energią elektryczną. Jego cechą charakterystyczną jest duży grill osłony Singleframe. Dolna krawędź grilla to jednocześnie sięgające głęboko wloty powietrza chłodzącego układ napędowy, akumulator i hamulce. Płaskie reflektory zachodzą daleko na boki rozciągniętej w poziomie przedniej części pojazdu, podkreślając horyzontalną architekturę karoserii.

Wpływ tunelu aerodynamicznego na wygląd tylnej części nadwozia jest widoczny na pierwszy rzut oka. Górna część tyłu została ukształtowana w taki sposób, by stworzyć aerodynamicznie funkcjonalną krawędź. W dolnej części, w obszarze spojlera, zintegrowano obszerny wylot powietrza z tylnego dyfuzora. Element ten kieruje powietrze przepływające pod samochodem w sposób zmniejszający turbulencje. To doskonałe połączenie zmniejszonego oporu aerodynamicznego (czyli wartości cW) i zminimalizowanej siły nośnej.

„Heliosilver” – to nazwa technicznie wyglądającego koloru lakieru, który nadaje koncepcyjnemu Audi A6 e-tron prezencji i funkcjonalności. Lakier ten, dzięki trójwymiarowemu efektowi głębi, akcentuje kształty karoserii, szczególnie w obszarze nadkoli quattro. Grill osłony Singleframe, również w kolorze Heliosilver, tworzy w przodzie pojazdu uderzający kontrast z matową, głęboką czernią okalającej go ramki. Ten ostry kontrast podkreśla również horyzontalnie zorientowane proporcje w sekcjach progów po bokach pojazdu.

Poza zapierającym dech w piersiach wyglądem, lakier zapewnia również praktyczne korzyści przyczyniające się do zmniejszenia zużycia energii. Wynikają one stąd, że lakier odbija znaczącą część słonecznego promieniowania termicznego, zmniejszając tym samym ilość energii dostającej się do karoserii pojazdu, a przede wszystkim do jego wnętrza. W rezultacie, aby utrzymać stały poziom komfortu termicznego we wnętrzu, w wielu sytuacjach nie trzeba używać klimatyzacji — a jest to poza układem napędowym jeden z głównych podzespołów mających wpływ na zużycie energii. To korzystnie wpływa na zasięg samochodu i na jego ślad węglowy.

Miej dobrą widoczność i bądź widziany — technika oświetlenia w koncepcyjnym Audi A6 e-tron

Płaskie reflektory przednie i światła tylne są wąskie i perfekcyjnie wkomponowane w ogólną kompozycję linii pojazdu. Technika świateł cyfrowych Matrix LED i OLED, nawet przy ich minimalnej powierzchni, umożliwia osiągnięcie maksymalnej jasności i szerokiego wachlarza funkcji, a jednocześnie oferuje możliwość dostosowania sygnatur świetlnych do własnych preferencji. Zespół projektantów oświetlenia i programistów Audi po raz kolejny w pełni pokazał swe możliwości — w elementach oświetlenia A6 e-tron umieszczono mnóstwo nowych funkcji i opcji personalizacji.

Po obu stronach karoserii wbudowano po trzy niewielkie projektory LED o wysokiej rozdzielczości, które po otwarciu drzwi przekształcają nawierzchnię obok pojazdu w scenę — niewielkie, dynamicznie rozszerzane efekty świetlne witają osoby wsiadające do samochodu komunikatem w ich własnym języku. Podczas premiery w Szanghaju są to oczywiście znaki alfabetu chińskiego.

Połączenie bezpieczeństwa i najwyższej klasy designu zawsze miało w Audi szczególne znaczenie. Dlatego małe projektory o wysokiej rozdzielczości wyświetlają na nawierzchni również symbole ostrzegawcze: na przykład informują rowerzystów, że za chwilę otworzą się drzwi pojazdu.

Cztery inne projektory LED o wysokiej rozdzielczości — w niewidoczny sposób wbudowane w narożniki pojazdu — emitują sygnał kierunkowskazu. Wygląd tych projekcji można zmienić, dostosowując je do różnych rynków i przepisów lokalnych.

Cyfrowe reflektory Digital Matrix LED charakteryzują się niemal kinową jakością projekcji. Jeżeli na przykład Audi A6 e-tron jest podczas ładowania akumulatorów zaparkowany przodem do ściany, kierowca i pasażerowie mogą spędzić ten czas grając w wyświetlane na tejże ścianie gry. Zamiast na małym ekranie w kabinie, będą widzieli wirtualne obrazy gry w formacie XXL, wyświetlane na ścianie — a wszystko to dzięki reflektorom Digital Matrix LED. Aby mieć wyjątkowo dobry widok na obraz gry, który może mieć nawet kilka metrów długości, gracze mogą stać przy pojeździe lub bezpośrednio przed nim. Swymi posunięciami w grze sterują za pomocą smartfonów. Sama gra również jest produktem Audi — projektanci Audi wymyślili ją i opracowali specjalnie z myślą o koncepcyjnym Audi A6 e-tron.

W tyle pojazdu koncepcyjnego znaleźć można cyfrowe elementy OLED nowej generacji, które tworzą nieprzerwany pas świetlny i działają jak wyświetlacz. Można ich użyć również do tworzenia niemal nieograniczonej liczby wariacji spersonalizowanych cyfrowych sygnatur świetlnych i dynamicznych świateł dostosowanych do gustu klienta.

Nowością w światłach tylnych jest trójwymiarowa architektura elementów OLED, która — dostosowana do kształtu karoserii — umożliwia doskonałe zintegrowanie nocnego designu z ogólnym wyglądem pojazdu. Dzięki temu, dynamiczny pokaz świetlny można oglądać nie tylko jak dotychczas w dwóch wymiarach, ale z imponującym, przestrzennym, trójwymiarowym efektem.

Oczywiście światła tylne, tak samo jak przednie, spełniają wymogi w zakresie tradycyjnych funkcji oświetlenia pojazdu, czyli pozwalają widzieć i być widzianym: dzięki reflektorom, które inteligentnie dostosowują się do sytuacji drogowej, pogody i otoczenia, a także umożliwiają komunikację z innymi uczestnikami ruchu, droga przed pojazdem jest wyraźnie i jasno oświetlona. Wyjątkowo jasne, jednorodne, cyfrowe, wysokokontrastowe tylne światła OLED, w przyszłości pozwolą znacznie zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach.

Ponadto możliwość projekcji obrazu na nawierzchni wokół, po raz pierwszy pozwala rozszerzyć zakres komunikacji poza pojazd. Dzięki funkcjom inteligentnej łączności, koncepcyjny A6 e-tron wysyła innym użytkownikom drogi sygnały wizualne.

Wysoki i niski prześwit

Platforma PPE została zaprojektowana wyłącznie dla układów napędowych zasilanych elektrycznie. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tego rozwiązania technicznego. Kluczowym elementem przyszłej floty PPE jest moduł baterii umieszczony między osiami, w koncepcyjnym modelu A6 e-tron magazynujący około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej podłogi pojazdu umożliwia zamontowanie tam stosunkowo płaskiego układu baterii. Oznacza to, że bez wprowadzania zmian do architektury bazowej, po raz pierwszy możliwe będzie wykorzystanie tej platformy zarówno w pojazdach z wysokim prześwitem, jak i w samochodach o dynamicznej, niskiej architekturze, takich jak Audi A6 e-tron.

Wielkość baterii i rozstaw osi pojazdów osadzonych na PPE można skalować, a tym samym wykorzystywać jej zalety w różnych segmentach rynku. Tym co będzie je łączyć, to stosunek dość dużego rozstawu osi do bardzo krótkich nawisów. To, w połączeniu z dużymi kołami, daje proporcje podstawowe, które są po prostu doskonałe — nie tylko w kategoriach stylistyki. Użytkownicy przyszłych modeli PPE również wymiernie skorzystają z dużego rozstawu osi, który przekłada się na kluczową zaletę samochodów we wszystkich segmentach: dłuższe wnętrze pojazdu i więcej miejsca na nogi z przodu i z tyłu. Dodatkowo pamiętać trzeba, że samochody elektryczne są zwykle bardziej przestronne, ponieważ konstrukcyjnie nie potrzebują wyodrębniania tunelu środkowego.

Jednak nawet brak tunelu środkowego kryjącego w przypadku wielu modeli spalinowych wał napędzający tylną oś nie oznacza, że elektryczne samochody marki Audi pozbawione zostaną flagowego dla czterech pierścieni napędu na cztery koła quattro. W rodzinie przyszłych modeli osadzonych na platformie PPE przewidziano wersje z jednym silnikiem elektrycznym zamontowanym na osi przedniej i jednym na osi tylnej. Za pomocą systemu elektronicznej koordynacji te dwa silniki dostarczą na żądanie napęd na cztery koła i pozwolą uzyskać doskonałą równowagę między dynamiką jazdy i wydajnością energetyczną. Rodzina pojazdów e-tron będzie również oferowała wersje podstawowe, zoptymalizowane pod kątem minimalnego zużycia energii i maksymalnego zasięgu. W tym przypadku napęd pojazdu zapewniał będzie pojedynczy silnik elektryczny zamontowany na osi tylnej.

Dwa silniki elektryczne w koncepcyjnym Audi A6 e-tron mogą zapewnić łączną moc wyjściową 350 kW i moment obrotowy 800 Nm.

Zawieszenie przednie Audi A6 e-tron to konstrukcja pięciowahaczowa, specjalnie zoptymalizowana pod kątem pojazdów elektrycznych. Oś tylna jest wielowahaczowa. W modelu koncepcyjnym zamontowano zawieszenie pneumatyczne Audi z adaptacyjnymi amortyzatorami.

Szybkie ładowanie, duży zasięg

Koncepcyjną podstawą układu napędowego Audi A6 e-tron — i wszystkich modeli osadzanych w przyszłości na PPE — jest technika ładowania 800-voltowego akumulatora. Jak wcześniej w Audi e-tron GT gwarantuje to, że baterie w Audi A6 e-tron concept można na stacjach szybkiego ładowania naładować do mocy 270 kW w bardzo krótkim czasie. Wraz z PPE, ta rewolucyjna technologia po raz pierwszy wejdzie do segmentu popularnych pojazdów o średnim zasięgu i do pojazdów luksusowych.

Umożliwia ona uzyskanie czasu ładowania zbliżonego do czasu tankowania paliwa w samochodzie z silnikiem konwencjonalnym. Wystarczy 10 minut, by naładować akumulator w stopniu wystarczającym na przebycie ponad 300 km. 100 kWh akumulator koncepcyjnego Audi A6 e-tron można naładować od 5 do 80 procent w niecałe 25 minut.

Koncepcyjne Audi A6 e-tron, w zależności od wybranego układu napędowego i mocy wyjściowej, ma zasięg nawet 700 km i bez kompromisów nadaje się do użytkowania jako główny pojazd w rodzinie. Jego zasięg i prędkość ładowania dotrzymują kroku pojazdom spalinowym, dzięki czemu staje się on doskonałym pojazdem spełniającym codzienne potrzeby: od krótkich wyjazdów do sklepu, po dłuższe trasy pokonywane podczas wyjazdu na wakacje.

W kategoriach dynamiki, Audi A6 e-tron concept to typowy samochód elektryczny — przyćmiewa rywali wyposażonych w silniki spalinowe. Dzięki temu, że wysoki moment obrotowy jest dostępny od samego początku, nawet pojazdy klas niższych, projektowane z myślą o osiąganiu jak najwyższej wydajności, będą przyspieszać do 100 km/godz. w mniej niż siedem sekund. Natomiast w pojazdach klas wyższych, sprint może zostać skrócony nawet do mniej niż czterech sekund.

Platforma PPE — wszechstronna, elastyczna, elektryczna

W 2018 r. zadebiutował pierwszy w pełni elektryczny model marki Audi skierowany do produkcji seryjnej — Audi e-tron. Od tamtego czasu, w niecałe trzy lata, marka konsekwentnie i szybko rozwinęła szeroko zakrojony plan wprowadzania mobilności elektrycznej w całym portfelu produktów. Po Audi e-tron i e-tron Sportback, w lutym 2021 r. zadebiutował dynamiczny e-tron GT – osadzony na nowej platformie technologicznej opracowanej wspólnie z Porsche AG. Zaledwie dwa miesiące później premierę miały Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron — dwa wyjątkowe SUV’y segmentu A, bazujące na wspólnej w Grupie Volkswagen platformie MEB. Audi Q2 L e-tron, który również jest pojazdem w pełni elektrycznym, jest dostępny od roku 2019 wyłącznie na rynku chińskim.

Model koncepcyjny Audi A6 e-tron jest pierwszym członkiem rodziny pojazdów – początkowo w segmencie C, a później również w segmentach B i D — która będzie konstruowana na jeszcze innej, innowacyjnej platformie dla samochodów z napędem elektrycznym – PPE. Ten modułowy system jest rozwijany pod kierownictwem Audi, we współpracy z Porsche AG. Pierwsze seryjnie produkowane samochody marki Audi zbudowane na platformie PPE będą przedstawiane sukcesywnie, począwszy od drugiej połowy 2022 r.

Samochody osadzone na platformie PPE są projektowane specjalnie z myślą o ofercie globalnej i będą wprowadzane na wszystkich kluczowych dla marki Audi rynkach. Cztery pierścienie zamierzają produkować te pojazdy zarówno w zakładach europejskich, jak i w Chinach, które są największym dla Audi rynkiem zbytu. Specjalnie w tym celu, w Changchun powstaje nowy zakład produkcyjny, w którym w połowie dekady z taśmy produkcyjnej zaczną zjeżdżać samochody elektryczne Audi budowane na platformie PPE. Zakład w Chanchun to wspólne przedsięwzięcie Audi i spółki VAW-Volkswagen.

PPE to pierwsza platforma zaprojektowana z myślą o zastosowaniu w gamie pojazdów popularnych, w tym w SUV-ach i CUV-ach o wysokim prześwicie, a także w samochodach nisko zawieszonych stanowiących część kluczowego asortymentu Audi, na przykład serii A6. Są też plany rozszerzenia konstrukcji PPE na segment B, który od dekad jest segmentem najliczniej sprzedawanym przez Audi. PPE jest też świetną platformą do wykorzystania nawet przy tworzeniu samochodów segmentu D.

Dzięki PPE pojazdy elektryczne będą teraz atrakcyjne również dla klientów preferujących koncepcje samochodów wykraczające poza segment SUV, na przykład charakterystyczne dla marki wersje Sportback, których przedstawicielem jest Audi A6 e-tron concept.

W rezultacie Audi może efektywnie poszerzać wachlarz pojazdów elektrycznych w swoim portfelu — dodając do niej samochody z popularnych segmentów B i C. Dodatkowo efekt skali pozwoli na zastosowanie w nich rozwiązań technicznych znanych dotychczas z aut klasy luksusowej.

Reklama