Audi wraca do korzeni: W Zwickau w Saksonii, miejscu w którym narodziła się marka z czterema pierścieniami w logo, ruszyła produkcja modelu Audi Q4 e-tron. Ten w pełni elektryczny, kompaktowy samochód, jest pierwszym SUV-em rodziny e-tron produkowanym przez Audi w Niemczech. Q4 e-tron bazuje na stworzonej przez Volkswagena uniwersalnej, modułowej platformie dla pojazdów elektrycznych (MEB), którą zastosować można do wielu w pełni elektrycznych modeli i która oferuje ogromne możliwości wykorzystania efektu synergii.
W wielomarkowej fabryce Grupy Volkswagen w Zwickau, Audi Q4 e-tron zjeżdża z tej samej linii produkcyjnej co Volkswagen ID.4, a w przyszłości także kolejny model elektrycznego Volkswagena. Dzięki innowacyjnej architekturze, płyta MEB oferuje równie dużo przestrzeni we wnętrzu pojazdu, co samochody klasy wyższej.
Przy produkcji nowego, kompaktowego SUV’a Audi zaangażowanych jest 1400 pracowników zakładów Volkswagen Saksonia, w tym ponad stu pracowników Audi odpowiedzialnych za różne fazy produkcyjne – od planowania produkcji, przez rozwój techniczny, aż po zapewnienie jakości. Wszystkie elementy tłoczne do produkcji karoserii pochodzą z własnej narzędziowni Audi. Audi Q4 e-tron, ze swoją wyrazistą stylistyką, stawia ogromne wyzwania jeśli chodzi o precyzję spasowania poszczególnych części nadwozia. Narzędziownie Audi z Ingolstadt i Neckarsulm zaangażowane były w proces przygotowań już od samego początku. Próby ważących wiele ton wzorników do tłoczenia blach odbywały się również w zakładach Audi.
Peter Kössler, członek zarządu AUDI AG ds. produkcji i logistyki mówi: „Współpraca na poziomie kilku marek, z jaką mamy do czynienia w Zwickau, po raz kolejny pokazuje ogromny potencjał synergii jakim dysponuje Grupa Volkswagen. Terminowe rozpoczęcie produkcji Audi Q4 e-tron jest świadectwem doskonałej pracy zespołowej kolegów z Volkswagena i Audi. Nasz kompaktowy, elektryczny SUV, to bez wątpienia prawdziwe Audi, które zachwyci naszych klientów doskonałą jakością i walorami użytkowymi przydatnymi w codziennej eksploatacji.”
Dr Stefan Loth, prezes zarządu Volkswagen Saksonia dodaje: „Wraz z rozpoczęciem produkcji Audi Q4 e-tron, fabryka Volkswagena w Zwickau stała się zakładem wielomarkowym. W ten sposób piszemy kolejny rozdział w długiej historii przemysłu motoryzacyjnego w Saksonii. Chciałbym podziękować wszystkim pracownikom Audi, którzy obecnie, z zachowaniem najwyższej jakości, w uzgodnionym wolumenie i zgodnie z harmonogramem, produkują tu te nowoczesne samochody.”
Historia Audi w Zwickau sięga wiele lat wstecz: Fabryka samochodów marki Audi powstała tu w 1909 roku. Obecnie, tamtejsza fabryka Volkswagena jest integralną częścią elektrycznej ofensywy koncernu i została przekształcona w zakład, w którym produkuje się wyłącznie samochody elektryczne. W listopadzie 2020 roku ponad 200 pracowników Audi – głównie młodszych, tych, którzy pomyślnie ukończyli szkolenie zawodowe – zostało tymczasowo, na dwanaście miesięcy, oddelegowanych do Volkswagen Saksonia w Zwickau. Dzięki temu, zatrudnieni mają możliwość poszerzenia swoich umiejętności i wiedzy w pionierskiej dziedzinie elektrycznej mobilności.
Audi Q4 e-tron zostanie zaprezentowane szerokiej publiczności w połowie kwietnia, a na rynkach europejskich pojawi się latem 2021 roku. Elektryczna ofensywa marki Audi nabiera rozpędu. Do roku 2025 Audi planuje wprowadzić na rynek ponad 20 modeli w pełni elektrycznych i poszerzyć ofertę pojazdów z napędem PHEV. Również dwa główne zakłady Audi: w Ingolstadt i w Neckarsulm, mają produkować pojazdy w pełni elektryczne: w roku 2022 z linii montażowej w Ingolstadt zjedzie pierwszy model elektryczny bazujący na opracowanej wspólnie z Porsche platformie Premium Platform Electric (PPE).
Audi Q4 e-tron to propozycja z atrakcyjnego i wciąż rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów. Nowy model Audi poszczycić się może niemal tak samo dużą przestrzenią we wnętrzu, co SUV klasy wyższej oraz pionierską w swojej klasie koncepcją wyświetlaczy z opcjonalnym wyświetlaczem head-up display z elementami rozszerzonej rzeczywistości.
Produkcja Q4 e-tron od samego początku będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Zakład w Zwickau pokrywa całe swoje zapotrzebowanie na energię ze źródeł odnawialnych i posiada wysokowydajną elektrociepłownię. Oprócz tego, Audi ciągle pracuje nad dalszą minimalizacją emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdu. Gdy Audi Q4 e-tron osiągnie kres swojego cyklu użytkowania, jego akumulator zostanie wykorzystany w koncepcji second-life lub poddany recyklingowi jako źródło surowców.