Posten Norge Group wprowadziła pierwszy napędzany wyłącznie elektrycznie pojazd ciężarowy MAN eTGM o masie do 26 ton. Zastąpi on dotychczasowy pojazd z silnikiem Diesla i będzie dostarczał i odbierał przesyłki w centrum paczek na terenie śródmieścia Oslo. Nowy MAN eTGM jest pierwszym krokiem norweskiej poczty w kierunku wymiany dotychczasowej floty pojazdów ciężkich na pojazdy z napędem alternatywnym.
„Jako norweskiej poczcie bardzo nam zależy, aby jak najwięcej naszych pojazdów przemieszczało się, nie emitując CO2. Dotychczas zrobiliśmy już wiele w tym kierunku. Nasza nowa 26-tonowa ciężarówka z napędem elektrycznym jest kolejnym krokiem milowym na naszej drodze do celu”, stwierdza z radością w głosie Hans-Øyvind Ryen, członek zarządu w Posten Norge Group podczas oficjalnego przekazania pojazdu w Oslo. Aktualnie 26% pojazdów norweskiej poczty jest już napędzanych energią odnawialną. Nowy pojazd z Monachium jest w przybliżeniu trzy razy większy od najcięższego elektrycznego pojazdu dostawczego, jaki norweska poczta posiada w swojej flocie.
Także dla norweskiej spółki MAN Truck & Bus ten pierwszy dostarczony pojazd eTGM jest ważnym krokiem na drodze do trwałego rozwoju mobilności, co podkreślił dyrektor działu sprzedaży Lars B. Sand: „Rozwiązania przyjazne dla środowiska są ważnym priorytetem dla norweskiej poczty i jesteśmy dumni, że jako producent możemy uczestniczyć w tej inwestycji. W ten sposób przyczyniamy się do skutecznego usunięcia śladu węglowego w transporcie. Przekazanie naszego pierwszego elektrycznego pojazdu o masie 26 ton to szczególny dzień dla firmy MAN w Norwegii“.
MAN eTGM: elektryczny napęd w ciężkim ruchu dostawczym
MAN eTGM produkowany w niewielkiej serii od 2019 roku spełnia wszystkie istotne wymagania stawiane przed miejskim ruchem dostawczym w przyszłości. Pracuje on cicho i nie emituje CO2. Równocześnie zapewnia obciążenie użytkowe odpowiednie dla realizacji typowych zadań transportowych w średnim i ciężkim ruchu dostawczym. Pojazd dostępny jest w konfiguracji jako samochód-chłodnia, w wersji z wymienną skrzynią ładunkową lub z zabudową do przewozu napojów. MAN eTGM o całkowitej masie dopuszczalnej 26 ton jest napędzany silnikiem o mocy 264 kW (360 KM) z maksymalnym momentem obrotowym 3.100 Nm. Agregaty pomocnicze, takie jak wspomaganie układu kierowniczego, sprężarka powietrza oraz klimatyzacja, są napędzane elektrycznie i sterowane energooszczędnie za pośrednictwem systemu zarządzania energią.
Na etapach hamowania silnikiem i hamowania energia kinetyczna pojazdu jest przekształcana w energię elektryczną i odprowadzana do zbiornika energii, co przyczynia się do odczuwalnego wydłużenia zasięgu. Wskaźnik na kokpicie informuje kierowcę o aktualnym stopniu naładowania baterii. Pojazd zaopatrywany jest w energię przez sprawne baterie litowo-jonowe produkowane w koncernie Volksawagena. Są one umieszczone pod kabiną kierowcy nad osią przednią, gdzie w tradycyjnych pojazdach znajduje się układ napędowy silnika wysokoprężnego. Pozostałe akumulatory umieszczone są na ramie pojazdu. Zasięg MAN eTGM wynosi do 200 kilometrów, w zależności od zastosowania, warunków klimatycznych i topograficznych. Baterie mogą być ładowane prądem przemiennym o mocy 22 lub 44 kW lub prądem stałym o mocy 150 kW (tzw. „High-Power-Charging“).
Aby ułatwić swoim klientom proces przechodzenia na pojazdy z napędem elektrycznym, firma MAN Truck & Bus oferuje przy zakupie eTGM z pakietem MAN Transport Solutions indywidualne i kompleksowe doradztwo dostosowane do konkretnego rozwiązania. Ponadto kierowcy MAN eTGM mogą skorzystać z przygotowanego przez MAN ProfiDrive specjalistycznego treningu uwzględniającego specyfikę prowadzenia pojazdu napędzanego wyłącznie energią elektryczną.